Poradnik prawny dla e-biznesu to publikacja, która w kompleksowy i przystępny sposób przedstawia kluczowe zagadnienia prawne związane z zakładaniem i prowadzeniem e-biznesu. To wyjątkowo praktyczny przewodnik, który dzięki zawartym w nim przykładom oraz wzorom dokumentów poprowadzi przedsiębiorców przez zawiłe meandry obowiązków prawnych związanych z prowadzeniem firmy w internecie, czy to w postaci sklepu internetowego, czy portalu informacyjnego.
Książka omawia najistotniejsze zagadnienia związane z: przetwarzaniem danych osobowych, świadczeniem usług drogą elektroniczną, ochroną konsumentów, odpowiedzialnością administratora strony internetowej za naruszenia dokonane za pośrednictwem strony.
Publikacja jest adresowana do wszystkich osób, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie e-biznesu, a także do osób dopiero zainteresowanych prowadzeniem tego rodzaju działalności. Poradnik jest napisany w przyjazny dla czytelnika sposób i z pewnością ułatwi radzenie sobie z wyzwaniami prawnymi. Będzie również pomocny dla prawników praktyków.
Wykaz skrótów str. 9
Wstęp str. 11
Rozdział 1. Jak rozpocząć e-biznes str. 13
1.1. Podstawowe obowiązki związane z założeniem działalności gospodarczej str. 13
1.2. Jaką formę prowadzenia działalności gospodarczej wybrać str. 17
1.2.1. Jednoosobowa działalność gospodarcza str. 17
1.2.2. Spółka cywilna str. 19
1.2.3. Spółki prawa handlowego str. 20
1.2.3.1. Spółki osobowe str. 21
1.2.3.2. Spółki kapitałowe str. 33
1.3. Jak dokonać wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) str. 53
1.4. Jak uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) str. 64
1.5. Jak prowadzić działalność regulowaną str. 90
1.5.1. Wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) str. 92
1.5.2. Wpis do rejestrów prowadzonych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT) str. 100
1.6. Kiedy serwis internetowy może być uznany za prasę str. 109
1.7. Jak zawiesić i wznowić działalność gospodarczą str. 114
Rozdział 2. Dane osobowe i prywatność w e-biznesie str. 117
2.1. Ogólne zasady ochrony danych osobowych w e-biznesie str. 117
2.1.1. Podstawowe przepisy str. 117
2.1.2. Podstawowe pojęcia str. 118
2.1.2.1. Dane osobowe str. 118
2.1.2.2. Administrator danych str. 121
2.1.2.3. Przetwarzanie danych osobowych str. 122
2.1.2.4. (Pod)przetwarzający i (pod)powierzenie str. 122
2.2. Zakres stosowania polskich przepisów o ochronie danych osobowych str. 124
2.3. Ogólne obowiązki administratora danych str. 125
2.3.1. Przetwarzanie danych osobowych zgodnie z prawem str. 126
2.3.1.1. Osoba, której dane dotyczą, wyraża na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych str. 127
2.3.1.2. Przetwarzanie danych jest niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa str. 130
2.3.1.3. Przetwarzanie danych jest konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą str. 132
2.3.1.4. Przetwarzanie danych jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych i nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą| str. 133
2.3.2. Obowiązek informacyjny względem osób, których dane dotyczą str. 134
2.3.3. Szczególna staranność przy przetwarzaniu danych osobowych str. 136
2.4. Pozostałe aspekty związane z relacją administratora danych z osobą, której dane dotyczą str. 139
2.4.1. Realizacja prawa do informacji na temat przetwarzania danych str. 139
2.4.2. Udostępnianie danych osobowych str. 140
2.4.3. Zgoda na przechowywanie tzw. ciasteczek (ang. cookies) str. 141
2.4.3.1. Uwagi ogólne str. 141
2.4.3.2. Sposoby publikacji informacji o plikach cookies str. 142
2.5. Dokumentacja związana z przetwarzaniem danych osobowych str. 142
2.5.1. Polityka prywatności str. 142
2.5.2. Dokumenty związane z zabezpieczeniem danych osobowych str. 146
2.5.2.1. Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych i ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych str. 148
2.5.2.2. Polityka bezpieczeństwa str. 150
2.5.2.3. Instrukcja zarządzania systemem informatycznym str. 158
2.5.2.4. Umowa o powierzenie przetwarzania danych osobowych | str. 166
2.6. Zgłaszanie zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) str. 170
2.6.1. Definicja zbioru danych osobowych str. 170
2.6.2. Zgłoszenie i rejestracja zbioru danych do GIODO str. 170
2.7. Transfer danych do i poza EOG str. 185
2.7.1. EOG i państwa zapewniające odpowiedni poziom ochrony danych osobowych str. 185
2.7.2. Transfer poza EOG do państw niezapewniających adekwatnego poziomu ochrony str. 186
2.7.3. Badanie przez GIODO adekwatności ochrony danych str. 187
2.8. Kontakty z GIODO str. 187
2.8.1. Wystąpienia str. 188
2.8.2. Kontrola GIODO str. 188
2.8.3. Sprawdzenie zgodności procesów przetwarzania danych osobowych z odpowiednimi przepisami u administratora danych, który powołał administratora bezpieczeństwa informacji i zgłosił go do GIODO str. 191
2.8.4. Sankcje str. 192
Rozdział 3. Jak prowadzić e-biznes - relacje z konsumentami (B2C) str. 194
3.1. Co to jest handel elektroniczny (usługi świadczone drogą elektroniczną lub usługi społeczeństwa informacyjnego) str. 194
3.2. Obowiązki e-przedsiębiorcy str. 197
3.2.1. Adresy elektroniczne str. 198
3.2.2. Inne formy kontaktu str. 198
3.2.3. Imię i nazwisko/nazwa firmy str. 199
3.2.4. Transparentność - co jeszcze (nie-przedsiębiorcy)? str. 200
3.2.5. Transparentność - B2C str. 201
3.2.6. Gdzie i jak umieścić informacje - B2C? str. 214
3.2.7. Potwierdzenie zawarcia umowy str. 216
3.2.8. Inne obowiązki informacyjne | str. 217
3.3. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną str. 218
3.3.1. Zmiana regulaminu str. 219
3.3.2. Regulamin - postanowienia obowiązkowe str. 220
3.4. Ochrona praw konsumentów str. 229
3.4.1. Prawa konsumentów a obowiązki e-przedsiębiorcy str. 230
3.4.2. Dostarczanie treści cyfrowych str. 230
3.4.3. Prawo odstąpienia od umowy str. 232
3.4.4. Gwarancja i rękojmia str. 239
3.4.5. Niedozwolone postanowienia wzorców umownych (tzw. klauzule abuzywne) str. 241
3.4.6. Postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone str. 244
3.4.7. Polubowne rozwiązywanie sporów z konsumentami str. 246
3.4.7.1. Mediacja przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej str. 247
3.4.7.2. Stałe polubowne sądy konsumenckie str. 248
3.4.8. Inne instytucje i organizacje udzielające pomocy konsumentom str. 250
3.4.8.1. Rzecznicy konsumentów str. 250
3.4.8.2. Organizacje pozarządowe str. 250
3.4.9. Postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów str. 251
3.5. Jak radzić sobie z nierzetelnymi usługobiorcami str. 253
3.5.1. Wezwanie do zapłaty str. 253
3.5.2. Pozew str. 256
Rozdział 4. Jak prowadzić e-biznes - relacje z kontrahentami (B2B) str. 268
4.1. Umowy z dostawcami sprzętu i infrastruktury: dostęp do sieci, zakup urządzeń, domena, pozycjonowanie, hosting str. 268
4.1.1. Umowa dostępu do sieci str. 268
4.1.2. Umowa hostingu str. 272
4.1.3. Umowa przeniesienia praw do domeny str. 278
4.1.4. Umowa o pozycjonowanie str. 284
Rozdział 5. Jak prowadzić e-biznes - relacje z pracownikami i współpracownikami str. 294
5.1. Umowa o pracę str. 295
5.2. Umowa o zakazie konkurencji str. 298
5.2.1. Tajemnica przedsiębiorstwa str. 299
5.3. Umowa zlecenia str. 304
5.4. Umowa o zachowanie poufności str. 312
Rozdział 6. E-biznes a relacje z organami ścigania (policją, prokuraturą) str. 319
6.1. Stalking str. 319
6.2. Szkalowanie str. 320
6.3. Zastraszanie i groźby str. 321
6.4. Spam str. 322
6.5. Nielegalne pobieranie plików str. 324
6.6. Podszywanie się pod inną osobę str. 325
6.7. Hacking str. 326
6.8. Pornografia/pedofilia str. 328
6.9. Obowiązek powiadomienia o przestępstwie str. 330
6.10. Zażalenie str. 338
Rozdział 7. E-biznes a prawa osób trzecich str. 342
7.1. Odpowiedź usługobiorcy str. 348
7.2. Moderowanie treści str. 350
Wzór wniosku o wpis do CEIDG (CEIDG-1) wraz z załącznikami str. 353