Kolejny (7) zeszyt z serii "Biblioteka Wiedzy Europejskiej" Instytutu Polityki Handlu Zagranicznego i Studiów Europejskich SGH dotyczy roli transportu samochodowego w obsłudze polskiego handlu zagranicznego z państwami Unii Europejskiej, w kontekście naszego przyszłego członkostwa w tej organizacji. Praca poświęcona została transportowi samochodowemu, ponieważ właśnie ta gałąź transportu wykazuje najwyższą dynamikę wzrostu i jej udział w obsłudze interesującej nas wymiany handlowej gwałtownie rośnie. Trend ten ma cechy trwałości stąd nasze przekonanie, że wybór tego tematu do naszej serii wydawniczej okaże się słuszny i spotka się z zainteresowaniem Czytelników.
Włodzimierz Januszkiewicz
Dyrektor Instytutu Polityki Handlu Zagranicznego i Studiów Europejskich
Przedmowa
Wstęp
1. Uzależnienie rozwoju usług towarowego transportu samochodowego od powiązań gospodarczych Polski z krajami Unii Europejskiej
2. Uzależnienie rynku usług transportu samochodowego od wielkości i kierunków geograficznych obrotów towarowych polskiego handlu zagranicznego - ujecie wartościowe
3. Uzależnienie rynku usług transportu samochodowego od wielkości i kierunków geograficznych obrotów towarowych polskiego handlu zagranicznego - ujecie w wielkościach fizycznych
3.1. Masa obrotów towarowych między Polską a Unią Europejską w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej
3.2. Udział poszczególnych krajów Unii Europejskie w polskim handlu zagranicznym (dane w tonach)
4. Znaczenie transportu samochodowego w obsłudze obrotów towarowych polskiego handlu zagranicznego z Unią Europejską
4.1. Przewozy samochodowe towarów polskiego handlu zagranicznego do i z krajów Unii Europejskiej, na tle przewozów samochodowych w Europie
4.2. Główne relacje w transporcie samochodowym miedzy Polską a krajami Unii Europejskiej
4.3. Wpływ struktury towarowej wymiany handlowej Polski z krajami Unii Europejskiej na znaczenie transportu samochodowego
5. Podział rynku przewozowego miedzy przewoźników polskich i obcych
5.1. Wpływ kosztów działalności przedsiębiorstw transportowych na podział zadań przewozowych między polskich i zagranicznych przewoźników
5.2. Wpływ organizacji rynku na podział zadań przewozowych pomiędzy polskich i obcych przewoźników
5.2.1. Gestia transportowa
5.2.2. Ładunki powrotne
5.2.3. Ograniczenia administracyjne w dostępie do rynku
Zakończenie
Bibliografia