Zaloguj się

Cyfrowe usługi publiczne w Europie

obrazek
  • Kategoria: Elektroniczna gospodarka
  • Autor: red. nauk. Marcin Kraska, Szymon Mamrot
  • ISBN: 978-83-63186-45-6
  • Wydawca: Instytut Logistyki i Magazynowania

Odwiedź stronę wydawcy

Słowo wstępne od redaktorów
Oddajemy w Państwa ręce monografię, która jest pokłosiem II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Cyfrowe usługi publiczne w Europie". Konferencja odbyła się 19 stycznia 2017 r. w Poznaniu i została zorganizowana przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) w ramach międzynarodowego projektu "Electronic Simple European Networked Services" (e-SENS). ILiM jest instytutem badawczym, który poprzez uczestnictwo w wielu projektach międzynarodowych, aktywnie działa w obszarze cyfryzacji usług publicznych w wymiarze krajowym i europejskim. Celem zorganizowanej konferencji było przedstawienie wyników badań naukowych w zakresie cyfrowych usług publicznych w Europie. Tematyka konferencji koncentrowała się w szczególności na zagadnieniach dotyczących usług wymiaru sprawiedliwości oraz ochrony zdrowia w ujęciu transgranicznym. Przedstawiono także wystąpienia z zakresu elektronizacji zamówień publicznych oraz e-fakturowania. Podczas konferencji swoje wystąpienia wygłosili przedstawiciele różnych jednostek naukowych, w tym m.in.: Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania. Zaproszenie do pracy nad monografią zostało skierowane do przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych (prawo, informatyka, ekonomia), co umożliwiło przygotowanie publikacji o interdyscyplinarnym charakterze, poruszającej kwestie elektronizacji usług publicznych z wielu zróżnicowanych i wzajemnie uzupełniających się perspektyw.
Obecnie w Polsce prace o charakterze badawczym, jak i wdrożeniowym koncentrują się na usługach publicznych skierowanych do obywateli i przedsiębiorców z Polski. Często pomija się fakt, że odbiorcami usług świadczonych w Polsce mogą być także obywatele innych krajów, w szczególności członków Unii Europejskiej (UE). Ponadto należy pamiętać, że istnieje cała grupa usług publicznych, które zostały uregulowane na szczeblu UE i są kierowane do wszystkich obywateli UE. Przykładem mogą być europejskie postępowania cywilne, takie jak: europejski nakaz zapłaty czy europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń. Postępująca integracja europejska oraz rosnąca mobilność obywateli krajów UE, wymuszają wręcz konieczność rozwoju elektronicznych usług publicznych o charakterze europejskim. Niniejsza monografia jest próbą odpowiedzi na potrzebę przeprowadzenia gruntowych badań nad różnymi aspektami elektronizacji europejskich usług publicznych. Przeprowadzenie takich badań jest istotne, ze względu na konieczność uwzględnienia aspektów transgranicznych podczas wdrażania systemów udostępniających elektroniczne usługi publiczne. Dużą wartością niniejszej monografii jest wieloaspektowość poruszanych zagadnień, które odnoszą się zarówno do aspektów prawnych, organizacyjnych, jak i technicznych dotyczących świadczenia usług publicznych w Europie. Podczas przywołanej konferencji odbyła się szeroka dyskusja na temat potrzeby upowszechniania wiedzy w zakresie elektronizacji europejskich usług publicznych. Mamy nadzieję, że prezentowana monografia jest odpowiedzią na podnoszone postulaty, a jej lektura będzie okazją do zapoznania się z najnowszymi badaniami prowadzonymi w obszarze cyfryzacji europejskich usług publicznych.
Zapraszając Państwa do lektury kolejnych rozdziałów monografii, chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim osobom, które wniosły swój wkład w przygotowanie niniejszej publikacji.
dr Marcin Kraska, mgr Szymon Mamrot

E-book do pobrania na stronie: https://www.eprawo.net/index.php/konferencja-naukowa2