Praktyczna i narzędziowa książka adresowana do specjalistów i menedżerów odpowiedzialnych w firmach za wszelkie aspekty krajowego oraz międzynarodowego transportu towarów, a także do małych i średnich przedsiębiorców, oferując im w jak najprostszy sposób podstawową wiedzę organizacyjną i handlową na temat szeroko rozumianej współpracy ze spedytorem czy przewoźnikiem.
W zakresie wiedzy handlowej przedsiębiorcy znajdą informacje, jak analizować rynek transportowy, znaleźć właściwych spedytorów czy przewoźników, wynegocjować z nimi dogodne stawki za świadczone usługi lub ustalić warunki umów o świadczenie usług spedycyjnych. Na etapie zawierania umów przedsiębiorcy będą mogli wesprzeć się książką przy szukaniu właściwych zabezpieczeń i ograniczaniu ryzyka wynikającego ze współpracy z partnerem z rynku transportowo-spedycyjno-logistycznego (tzw. branży TSL) i zmiennej sytuacji rynkowej.
Autor książki przekazuje ponadto praktyczne informacje o tym, jak posługiwać się dokumentami spedycyjnymi i transportowymi, a także jak przygotować listy przewozowe, gdy trzeba będzie złożyć je w banku, rozliczając umowę handlową tzw. akredytywą dokumentową.
Ze względu na skalę reklamacji z tytułu szkód w transporcie autor starał się w szczególności rozbudować informacje na ten temat. W związku z tym, że skuteczne reklamacje transportowe powinny być właściwie przygotowane już na etapie wykrycia wad, a także wymaga się przestrzegania przy ich zgłaszaniu odpowiednich terminów i procedur, autor przedstawił właściwe uregulowania, pojawiające się na ten temat w konwencjach przewozowych czy ustawach.
Dokładna analiza systemu uwarunkowań prawnych i zwyczajowych dotyczących usług transportowych oraz spedycyjnych ma umożliwić przedsiębiorcom prawidłowe uzasadnienie składanych reklamacji czy ich dochodzenie na dalszych etapach procesu reklamacyjnego. Wiele przedstawionych w książce koncepcji starano się wyjaśnić przykładami.
Przykłady są tu też ilustracją problemów transportowych, pojawiających się w firmach różnej wielkości. W większości zawierają one metody rozwiązywania tych problemów.
Wprowadzenie 9
Rozdział 1
Transport w systemie logistycznym przedsiębiorstwa 13
1.1. Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie 13
1.2. System transportowo-spedycyjny przedsiębiorstwa 17
1.3. Bazy informacji o przewoźnikach i spedytorach 20
1.4. Giełdy transportowe 24
Rozdział 2
Uwarunkowania prawno-zwyczajowe decyzji transportowych 27
2.1. Konwencje przewozowe i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 27
2.2. Umowy transportowe i spedycyjne w prawie cywilnym 31
2.3. Ustawy branżowe dotyczące transportu 32
2.4. Zwyczaje transportowe 32
2.5. Prawo właściwe w umowach transportowych 35
Rozdział 3
Zawieranie umów transportowych 37
3.1. Sposoby zawierania umów z przewoźnikami i spedytorami 37
3.2. Umowy ramowe w transporcie i spedycji 49
3.3. Ogólne warunki przewozu 52
3.4. Zabezpieczanie rozstrzygania spraw spornych 54
Rozdział 4
Transport drogowy 57
4.1. Procedury wysyłkowe w Prawie przewozowym 57
4.2. Konwencja CMR 62
4.3. Dokumenty w transporcie drogowym 67
4.4. Umowa ADR 69
Rozdział 5
Transport kolejowy 77
5.1. Procedury wysyłkowe w transporcie kolejowym 77
5.2. Konwencje COTIF/CIM i SMGS 79
5.3. Dokumenty w transporcie kolejowym 86
5.4. Instrukcje ładunkowe kolei 91
Rozdział 6
Transport morski 93
6.1. Procedury wysyłkowe w transporcie morskim 93
6.2. Reguły Hasko-Visbijskie i nowe Reguły Rotterdamskie 95
6.3. Dokumenty w transporcie morskim 99
6.4. Kodeks morski 101
Rozdział 7
Transport lotniczy 107
7.1. Procedury wysyłkowe w transporcie lotniczym 107
7.2. Konwencja Montrealska 109
7.3. Dokumenty w transporcie lotniczym 112
7.4. Stowarzyszenia IATA i ICAO 115
Rozdział 8
Współpraca ze spedytorem 117
8.1. Zakres usług spedycyjnych 117
8.2. Procedury współpracy ze spedytorem 122
8.3. Dokumenty spedycyjne 124
8.4. Uzanse OPWS 2010 130
8.5. Organizacje FIATA i CLECAT 132
Rozdział 9
Negocjowanie bazy dostawy według Incoterms 2010 135
9.1. Baza dostawy 135
9.2. Terminy uniwersalne w Incoterms 2010 136
9.3. Terminy morskie w Incoterms 2010 150
9.4. Procedury bezpieczeństwa w transporcie 156
9.5. Terminy Combiterms 2011 i RAFTD 158
9.6. Zasady negocjowania bazy dostawy 159
Rozdział 10
Ryzyko i ubezpieczenia w transporcie 161
10.1. Ryzyko transportowe 161