Seria wydawnicza: Biblioteka Wiedzy Logistycznej, Zeszyt 14
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej jest olbrzymim wyzwaniem stojącym przed polskim transportem na progu jego wejścia w nowy jakościowo etap rozwoju, będącym jednocześnie głównym motorem przemian i wszelkich przedsięwzięć zmierzających do odrobienia dystansu, który narastał i pogłębiał się po II wojnie światowej w tym dziale polskiej gospodarki w stosunku do państw członkowskich Unii Europejskiej. Przygotowania polskiego transportu do uczestnictwa w jednolitym rynku transportowym Unii Europejskiej są już znacznie zaawansowane. Również proces negocjacji akcesyjnych, formalnie otwartych 12 listopada 1999 r. W obszarze polityki transportowej, osiągnął decydującą fazę.
Celem niniejszej pracy jest dostarczenie podstawowej, możliwie kompleksowej i aktualnej informacji o skali i istocie niezbędnych dostosowań w polskim transporcie oraz wyzwań z tym związanych w perspektywie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Publikacja składa się z pięciu rozdziałów, z których rozdział I wprowadza w problematykę uwarunkowań i wymogów integracji europejskiej w odniesieniu do transportu w Polsce. W rozdziale II omówiono proces dochodzenia Polski do członkostwa w Unii Europejskiej w dziedzinie transportu. Rozdział III zawiera przegląd problemów problemów transportowych, które są przedmiotem rozmów prowadzonych przez Polskę z Unią Europejską w procesie negocjacji akcesyjnych. W rozdziale IV przedstawiono zmiany dokonujące się w polityce transportowej Polski pod kątem dostosowań do Unii Europejskiej. Rozdział V zawiera ocenę postępu dostosowań w polskim transporcie w świetle raportów Unii Europejskiej oraz priorytety dostosowawcze w okresie przedakcesyjnym w ramach Partnerstwa dla członkostwa dla Polski. W podsumowaniu wskazano na przewidywane korzyści i negatywne skutki dla polskiego transportu, związane z pełnym członkostwem w Unii Europejskiej.
Praca stanowi jedynie próbę syntezy bardzo złożonych problemów transportowych w procesie integracji Polski z Unią Europejską. Wiele z tych problemów wymaga bardziej pogłębionych analiz oraz pełniejszego zbadania i udokumentowania zjawisk i tendencji występujących w procesie integrowania się polskiego transportu z Unią Europejską.
Przedmowa
Wstęp
1. Uwarunkowania i wymogi integracji europejskiej w odniesieniu do polskiego transportu.
1.1. Geneza, cele oraz zasady wspólnej polityki transportowej Unii Europejskiej
1.2. Polityka liberalizacji w transporcie Unii Europejskiej i jej wpływ na rozwój jednolitego rynku transportowego
1.3. Programy rozwoju europejskiej infrastruktury transportowej
2. Proces dochodzenia Polski do członkostwa w Unii Europejskiej a transport.
2.1. Proces integracji Polski z Unią Europejską
2.2. Wpływ Układu Europejskiego na kierunki zmian w systemie transportowym Polski
2.3. Instrumenty finansowe w ramach wzmocnionej strategii przedczłonkowskiej i ich zastosowanie w transporcie
3. Proces negocjacji akcesyjnych Polski z Unią Europejską w obszarze polityki transportowej.
3.1. Identyfikacja problemów negocjacyjnych
3.1.1. Transport lotniczy
3.1.2. Transport drogowy
3.1.3. Transport kolejowy
3.2. Proces negocjacji umów wielostronnych między Polską i Unią Europejską w dziedzinie transportu.
4. Zmiany w polityce transportowej Polski pod kątem dostosowań do Unii Europejskiej
5. Ocena postępu dostosowań w polskim transporcie w świetle raportów Unii Europejskiej oraz priorytety w okresie przedczłonkowskim
5.1. Priorytety dostosowawcze w polskim transporcie w dokumentach: Partnerstwo dla członkostwa'98 i Partnerstwo dla członkostwa'99
5.2. Realizacja działań dostosowawczych w transporcie i ich ocena w raportach okresowych Komisji Europejskiej
5.3. Kierunki i priorytety dostosowawcze w transporcie w świetle Narodowego programu przygotowania do członkostwa w Unii Europejskiej 2000 (NPCC)
Podsumowanie
Załącznik
Bibliografia