Powstaniu niniejszej pracy przyświecał cel przybliżenia Czytelnikom tematyki rozwoju logistyki w przemyśle motoryzacyjnym, a szczególnie tych uwarunkowań, które w sposób istotny wpisują się w kształtowanie nowych koncepcji logistycznych, wspierających procesy podstawowe w globalnych łańcuchach dostaw branży motoryzacyjnej.
Publikacja jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych tematyką logistyki, zwłaszcza nowymi koncepcjami logistycznymi, związanymi ze zmianami w globalnym środowisku biznesowym. Również osoby niezwiązane na co dzień z logistyką mogą w tej książce znaleźć dla siebie interesujące wiadomości, które dotyczą np. rozwoju technologii lub powstania nowych usług, a treść prezentowana z punktu widzenia rozwoju logistyki może zachęcić do spojrzenia na znane im procesy z innej perspektywy. Przemysł motoryzacyjny jest bowiem doskonałym przykładem wdrażania nowych rozwiązań logistycznych, które są później wykorzystywane w innych branżach gospodarki. Być może Czytelnik, zapoznając się z treścią książki, uświadomi sobie wysoki poziom skomplikowania działań logistycznych towarzyszących procesom produkcji w największych przedsiębiorstwach na świecie, z czego zwykle nie zdaje sobie sprawy na co dzień.
Przedmowa 7
Wstęp 9
1. Cechy strukturalne przemysłu motoryzacyjnego 21
1.1. Proces rozwoju branży motoryzacyjnej w okresie 1970-2015 21
1.2. Regionalizacja popytu i podaży w przemyśle motoryzacyjnym 29
1.2.1. Przemysł motoryzacyjny w krajach Triady 29
1.2.2. Przemysł motoryzacyjny w krajach BRIC i Afryki 34
1.3. Prognozowane zmiany w branży 37
2. Logistyka w przemyśle motoryzacyjnym 43
2.1. Kształtowanie łańcuchów dostaw 43
2.2. Logistyka w produkcji 58
2.3. Czynniki kształtujące relacje producentów z dostawcami 66
2.4. Strategie hybrydowe jako wymóg konkurencyjności w branży 75
3. Złożoność systemów w przemyśle motoryzacyjnym 81
3.1. Złożoność w przemyśle motoryzacyjnym 81
3.2. Stymulatory i skutki złożoności 87
3.3. Zarządzanie złożonością 108
3.4. Specyfika zarządzania złożonością w przemyśle motoryzacyjnym 119
4. Determinanty kształtowania logistyki przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym 125
4.1. Wpływ megatrendów na kształtowanie strategii logistycznych w przemyśle motoryzacyjnym 125
4.2. Wymagania środowiskowe 137
4.3. Zmiany technologiczne 143
4.4. Samosterowanie i agenci software'owi 155
4.5. Rozwój aut autonomicznych 160
4.6. Koncepcje Internet of Cars i connected car 167
4.7. Filozofia sharing economy w branży motoryzacyjnej 175
Podsumowanie 187
Bibliografia 191
Spis rysunków 215
Spis tabel 217