"...Zakres materiału podanego w skrypcie określony jest sposobem rozumienia pojęcia: potok ruchu oraz pojęcia czasu w modelach systemów transportowych. Pojęcie potoku ruchu wiąże ruch obiektów materialnych z drogą po której obiekty te są przemieszczane. Obiektami są pojazdy lub "opakowania" ładunku, a drogami - elementy systemu transportowego. Brak jest dobrej nazwy dla rozumianych jak wyżej obiektów tworzących potok ruchu. Używany czasem ogólny termin "jednostka transportowa" jest kłopotliwy w opisie modeli systemów transportowych z powodu konieczności operowania pojęciem jednostki w wielu różnych znaczeniach. W skrypcie używany jest konsekwentnie termin "pojazd" we wszystkich przypadkach - poza takimi, które dotyczą zestawiania jednostki transportowej z elementów, jak np. pociągu z wagonów. Tak więc potok ruchu jest rozumiany w treści skryptu jako potok ruchu pojazdów lub ogólniej - jednostek transportowych. Modelem potoku ruchu jest proces dyskretny w przestrzeni stanów. Naturalną tego konsekwencją jest ograniczenie zakresu wykładu do modeli procesów transportowych dyskretnych, zarówno w przestrzeni stanów, jak i w czasie. Pojęcie potoku ruchu obejmuje pewne problemy strukturalne. Strukturą potoku ruchu nazywamy opis podziału na składowe, tworzące ten potok. Składowa potoku ruchu jest też potokiem ruchu. Składowe tworzące potok ruchu mogą mieć różne charakterystyki.
Potok ruchu w relacji przewozu rozkłada się pomiędzy drogi sieci transportowej. Drogi sieci obciążone są składowymi tego potoku. Ponieważ składowa potoku ruchu także jest potokiem ruchu, to można mówić o rozłożeniu potoku ruchu w sieci, tzn. rozłożeniu potoku ruchu na składowe płynące drogami sieci."
1. Wprowadzenie do przedmiotu
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Klasyfikacja modeli
1.3. Cel modelowania, klasyfikacja zadań
1.4. Konstruowanie modelu
2. Model systemu transportowego
2.1. Elementy modelu
2.2. Struktura
2.3. Charakterystyki
2.4. Potok ruchu
2.5. Organizowanie ruchu
3. Modele organizowania ruchu
3.1. Założenia systemowe
3.2. Koszt przewozu
3.3. Kongestia ruchu
3.4. Rozłożenie o minimalnym koszcie
3.5. Rozłożenie równowagi
3.6. Model liniowy
3.7. Model nieliniowy
4. Model otoczenia systemu transportowego
4.1. Założenia systemowe
4.2. Zapotrzebowanie na przewóz
4.3. Rozłożenie zapotrzebowania na przewóz
4.4. Sterowanie nadrzędne
4.5. Punkty styku z otoczeniem
5. Modele rozwoju systemu transportowego
5.1. Założenia systemowe
5.2. Model doboru środków do zadań
5.3. Rozłożenie o minimalnym koszcie
5.4. Model liniowy
5.5. Rozłożenie równowagi
5.6. Związek z wymiarowaniem wyposażenia
6. Model procesu transportowego
6.1. Związek z symulacją procesów
6.2. Opis dynamiki procesu transportowego
6.3. Struktura sieci faz procesu
6.4. Charakterystyki
6.5. Potok ruchu
6.6. Sterowanie
6.7. Trajektoria realizacji procesu
6.8. Wyniki symulacji
7. Modele sterowania ruchem
7.1. Założenia systemowe
7.2. Model ogólny
7.3. Funkcja wagi
7.4. Warunkowa funkcja przyrostu strat
7.5. Przykłady zastosowań
8. Odwzorowanie niepewności w modelach systemów
8.1. Determinizm i stochastyka
8.2. Modele klasy m = a
8.3. Modele klasy m = p(x)
8.4. Modele klasy m = f(x1,x2,...)
8.5. Modele klasy m = P(x1,x2,...)
8.6. Model niepewności i model obiektu
8.7. Modele niepewności w identyfikacji obiektu
8.8. Analiza danych i wyników
9. Hierarchiczne układy modeli
9.1. Struktury
9.2. Projektowanie rozkładu jazdy
9.3. Projektowanie planu zestawiania jednostek transportowych