Po 1989 roku dostęp do wykonywania usług spedycyjnych został w Polsce całkowicie zliberalizowany, co oznaczało, że działalność spedycyjna potraktowana została jak każde inne świadczenie usług czy wytwarzania wyrobów. Od tego też czasu założenie firmy nie wymagało spełnienia jakichś szczególnych warunków. Zniesienie monopolu państwowego w zakresie handlu zagranicznego i spedycji spowodowało powstanie w stosunkowo krótkim okresie dużej liczby przedsiębiorstw spedycyjnych i przekształcenie się struktury monopolu w konkurencję monopolistyczną. Powstanie rynku nabywcy sprawiło, że zarówno istniejące przedsiębiorstwa spedycyjne, jak i nowo powstające zmuszone były do przeorientowania filozofii swojego działania. Dotychczasowe orientacje produkcyjna bądź "sprzedażowa" zastępowane są orientacją skierowaną na zarządzanie marketingowe. Jednym z założeń przyjętych w pracy było stwierdzenie, że jest to konieczny kierunek przemian w sferze zarządzania, jeśli przedsiębiorstwo spedycyjne stawia sobie za cel rozwój lub przetrwanie w warunkach silnej konkurencji panującej na rynku.
Wstęp.
Rozdział 1. Istota usług.
1.1. Definicje i cechy charakterystyczne usług.
1.2. Miejsce usługi spedycyjnej wśród innych usług.
Rozdział 2. Przedsiębiorstwo spedycyjne w gospodarce rynkowej.
2.1. Współzależności między strukturą rynku a rolą marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem spedycyjnym.
2.1.1. Pojęcie rynku.
2.1.2. Charakterystyka rynku usług spedycyjnych.
2.1.3. Miejsce marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem spedycyjnym w różnych strukturach rynku.
2.2. Przemiany zachodzące w otoczeniu firmy spedycyjnej w warunkach rozwiniętych gospodarek rynkowych i Polski.
2.2.1. Elementy otoczenia firmy spedycyjnej.
2.2.2. Nabywcy i ich miejsce w otoczeniu firmy spedycyjnej.
2.2.3. Analiza konkurencji jako jednego z ważniejszych elementów otoczenia firmy spedycyjnej.
2.2.3.1. Klasyfikacja przedsiębiorstw spedycyjnych.
2.2.3.2. Przemiany zachodzące w otoczeniu konkurencyjnym firm spedycyjnych w krajach wysoko rozwiniętych.
2.2.3.3. Wpływ transformacji gospodarki polskiej na otoczenie konkurencyjne firmy spedycyjnej.
2.2.4. Regulacje prawne jako element otoczenia prawnego firmy spedycyjnej.
Rozdział 3. Planowanie marketingowe i planowanie strategiczne jako instrumenty adaptacyjne firmy spedycyjnej.
3.1. Miejsce planowania marketingowego w planowaniu strategicznym.
3.1.1. Planowanie strategiczne - analiza koncepcji i poglądów różnych autorów.
3.1.2. Relacje pomiędzy planowaniem marketingowym i planowaniem strategicznym.
3.2. Rola misji, audytu marketingowego i celów w formułowaniu strategii firmy.
Rozdział 4. Analiza możliwości adaptacji strategii marketingowych w usługach spedycyjnych.
4.1. Badanie strategii konkurencji z punktu widzenia ich przydatności dla firm spedycyjnych.
4.2. Strategie wzrostu oraz warunki ich formułowania i implementacji.
4.3. Strategie produktu i ich znaczenie w działalności firm spedycyjnych.
4.4. Warunki wdrażania programów marketingowych w przedsiębiorstwach spedycyjnych.
4.5. Prezentacja wyników badań empirycznych polskich przedsiębiorstw spedycyjnych w kontekście stosowania przez nie planowania strategicznego.
Zakończenie.
Spis tablic i rysunków.
Bibliografia.