Zaloguj się

Modele strategii marketingowych i możliwość ich zastosowania w przedsiębiorstwach spedycyjnych

obrazek
  • Kategoria: Transport
  • Autor: Dorota Simpson
  • Data wydania: 2000
  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Odwiedź stronę wydawcy

Po 1989 roku dostęp do wykonywania usług spedycyjnych został w Polsce całkowicie zliberalizowany, co oznaczało, że działalność spedycyjna potraktowana została jak każde inne świadczenie usług czy wytwarzania wyrobów. Od tego też czasu założenie firmy nie wymagało spełnienia jakichś szczególnych warunków. Zniesienie monopolu państwowego w zakresie handlu zagranicznego i spedycji spowodowało powstanie w stosunkowo krótkim okresie dużej liczby przedsiębiorstw spedycyjnych i przekształcenie się struktury monopolu w konkurencję monopolistyczną. Powstanie rynku nabywcy sprawiło, że zarówno istniejące przedsiębiorstwa spedycyjne, jak i nowo powstające zmuszone były do przeorientowania filozofii swojego działania. Dotychczasowe orientacje produkcyjna bądź "sprzedażowa" zastępowane są orientacją skierowaną na zarządzanie marketingowe. Jednym z założeń przyjętych w pracy było stwierdzenie, że jest to konieczny kierunek przemian w sferze zarządzania, jeśli przedsiębiorstwo spedycyjne stawia sobie za cel rozwój lub przetrwanie w warunkach silnej konkurencji panującej na rynku.