Transport jest jednym z ważniejszych czynników determinujących rozwój gospodarczy kraju. Sprawnie funkcjonujący system transportowy aktywizuje gospodarkę narodową, natomiast poważne zaniedbania w tej dziedzinie istotnie ograniczają możliwości jej dalszego rozwoju. Szczególna rola transportu w procesie rozwoju gospodarczego uzasadnia zatem celowość określenia kierunków polityki transportowej, narzędzi oraz metod jej realizacji w powiązaniu z ogólną koncepcją polityki gospodarczej państwa.
Książka Polityka transportowa została przygotowana z myślą o studentach specjalności transport i logistyka szkół wyższych. Autorzy zaproponowali w pracy nowy sposób analizy zagadnień polityki transportowej; po przedstawieniu podstaw teoretycznych, zaprezentowali politykę rozwoju, a następnie funkcjonowania transportu.
WSTĘP.
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE POLITYKI TRANSPORTOWEJ - Waldemar Grzywacz
1. ISTOTA POLITYKI.
1.1. Określenie władzy i polityki.
1.2. Morfologia polityki.
1.3. Zasady polityki.
1.4. Skuteczność polityki.
1.5. Budowa programu polityki.
2. CELE I ZADANIA POLITYKI TRANSPORTOWEJ.
2.1. Cele uwzględniające kryterium przedmiotowe.
2.2. Cele uwzględniające kryterium czasowe.
2.3. Cele uwzględniające kryterium przestrzenne.
2.4. Zadania polityki transportowej.
3. PODMIOTY I PRZEDMIOTY POLITYKI TRANSPORTOWEJ.
3.1. Podmioty krajowe.
3.2. Podmioty międzynarodowe.
3.3. Przedmioty polityki transportowej.
4. METODY I NARZĘDZIA POLITYKI TRANSPORTOWEJ.
4.1. Metody polityki.
4.2. Narzędzia polityki.
CZĘŚĆ II. POLITYKA ROZWOJU TRANSPORTU – Krystyna Wojewódzka-Król
5. CZYNNIKI DETERMINUJĄCE POLITYKĘ ROZWOJU TRANSPORTU.
5.1. Specyfika infrastruktury transportu.
5.2. Współzależności w rozwoju transportu.
5.3. Czynniki ograniczające rozwój transportu.
6. KIERUNKI ROZWOJU TRANSPORTU W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ.
6.1. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu.
6.2. Czynniki determinujące strukturę gałęziową przewozów w krajach Europy Zachodniej
6.3. Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE.
6.4. Proekologiczne kierunki zmian w przewozach pasażerskich.
7. PROBLEMY ROZWOJU TRANSPORTU W POLSCE.
7.1. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce.
7.2. System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich.
7.3. Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Polski.
7.4. Problemy dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów UE.
Załącznik I. "INFRASTRUKTURA - KLUCZ DO ROZWOJU".
Załącznik II. PRIORITY PROJECTS FOR THE TRANS-EUROPEAN TRANSPORT NETWORK UP TO 2020.
CZĘŚĆ III. POLITYKA FUNKCJONOW ANIA TRANSPORTU - Włodzimierz Rydzkowski.
8. OCENA POLITYKI FUNKCJONOWANIA TRANSPORTU DO ROKU 1990.
8.1. Polityka transportowa w okresie międzywojennym.
8.2. Polityka transportowa w latach 1945-1989.
9. DEREGULACJA I LIBERALIZACJA TRANSPORTU.
9.1. Przesłanki i doświadczenia deregulacji w krajach zachodnich.
9.2.Deregulacja i jej skutki w transporcie polskim.
9.3. Podsumowanie.
10. RESTRUKTURYZACJA I PRYWATYZACJA TRANSPORTU.
10.1. Stosunki własnościowe w transporcie zachodnioeuropejskim.
10.3. Restrukturyzacja i prywatyzacja transportu samochodowego w Polsce.
10.4. Restrukturyzacja i prywatyzacja lotnictwa cywilnego w Polsce.
10.5. Restrukturyzacja i prywatyzacja transportu wodnego śródlądowego w Polsce.
10.6. Restrukturyzacja i prywatyzacja transportu kolejowego w Polsce.
11. PROBLEMY FUNKCJONOWANIA TRANSPORTU W POLITYCE TRANSPORTOWEJ UNII EUROPEJSKIEJ.
11.1. Założenia i realizacja Wspólnej Polityki Transportowej.
11.2. Regulacja konkurencji oraz polityka gałęziowa w transporcie europejskim.
11.3. Kierunki działań Polski w kontekście integracji krajowego systemu transportowego z systemem krajów Unii Europejskiej.
11.4. Negocjacje przedakcesyjne Polski z Unią Europejską w rozdziale "Polityka transportowa" oraz ich rezultat.
12. KIERUNKI POLITYKI TRANSPORTOWEJ.
Literatura.
Indeks.