Praca stanowi zbiór opracowań autorskich na temat determinantów strategii działania przedsiębiorstw transportowych w nowych, rynkowych warunkach działania tych przedsiębiorstw.
Wszystkie opracowania zawarte w niniejszym zbiorze dają stosunkowo dobry obraz stanu, w jakim znajduje się polski transport, i przemian, jakie go czekają w najbliższej przyszłości, mimo iż nie obejmują one swoją analizą wszystkich gałęzi transportu i wszystkich obszarów spraw związanych ze strategią działania przedsiębiorstw transportowych.
Wstęp.
1. Główne determinanty wyboru strategii przedsiębiorstw.
1.1. Teoria trzech soczewek.
1.2. Geneza zarządzania strategicznego.
1.3. Myślenie strategiczne.
1.4. Koncepcja zarządzania strategicznego.
1.5. Rola misji, wizji i celów w zarządzaniu strategicznym.
Literatura.
2. Przesłanki wyboru strategii finansowej podmiotów będących w trakcie przekształceń własnościowych.
2.1. Elementy strategii.
2.2. Strategia finansowa.
2.3. Wybór strategii finansowej prywatyzowanych przedsiębiorstw.
2.4. Podstawowe trendy rozwoju gospodarki i transportu na przełomie wieków.
2.5. Ekologiczne przesłanki wyboru strategii w transporcie.
Literatura.
3. Długookresowe analizy finansowe i ich wpływ na strategie działania przedsiębiorstwa transportowego.
3.1. Rola długoterminowych analiz w portach lotniczych.
3.2. Strategiczny cel funkcjonowania portu lotniczego.
3.3. Cele a własność portu lotniczego.
3.4. Port lotniczy w warunkach konkurencji.
3.5. Decyzje inwestycyjne.
3.6. Etapy podejmowania decyzji inwestycyjnych.
3.7. Analiza efektywności zaangażowania środków publicznych.
3.8. Analiza efektywności zaangażowania kapitałów nastawionych na zysk.
3.9. Decyzje finansowe.
4. Globalizacja zarządzania na przykładzie transportu lotniczego.
4.1. Czynniki wpływające na zjawisko globalizacji.
4.2. Konkurencja jako warunek i skutek globalizacji.
4.3. Pojęcie globalizacji.
4.4. Źródła przewagi konkurencyjnej w sektorach globalnych.
4.5. Alianse strategiczne w rozwoju międzynarodowego transportu lotniczego.
4.6. Code-share jako element porozumień strategicznych.
4.7. Rodzaje umów code-share.
4.8. Wady i zalety umów code-share.
4.9. Konkurencyjność linii lotniczej.
4.10. Korzyści wynikające z zagęszczenia i rozszerzenia.
4.11. Umowa code-share a interes pasażera.
4.12. Code-sharing w umowach PLL "Lot" SA.
Literatura.
5. Analiza rentowności przedsiębiorstw.
5.1. Zysk operacyjny i zysk netto.
5.2. Metodologia oceny rentowności firmy.
5.3. Efekty dźwigni finansowej.
Literatura.
6. Strategia działania w warunkach konkurencji na samochodowym rynku usług transportowych.
6.1. Uwarunkowania wyboru strategii przez podmioty działające na samochodowym rynku usług.
6.2. Sytuacja na rynku autobusowych przewozów międzyregionalnych w Polsce.
6.3. Koniunktura gospodarcza w transporcie samochodowym - metody badań, ocena aktualnej sytuacji i perspektyw.
6.3.1. Syntetyczna prezentacja wyników badań koniunktury w transporcie samochodowym.
6.3.1.1. Ogólny wskaźnik koniunktury w ciężarowym transporcie samochodowym.
6.3.1.2. Wskaźnik kondycji ekonomicznej badanych przedsiębiorstw transportu samochodowego.
6.3.1.3. Zdolność przewozowa przedsiębiorstw transportu samochodowego.
6.3.1.4. Wskaźnik wykorzystania środków przewozowych.
6.3.1.5. Bariery utrudniające sprawność działania przedsiębiorstw transportu samochodowego.
6.3.1.6. Specjalizacja przedsiębiorstw objętych badaniami.
6.3.1.7. Struktura przewożonych ładunków transportem samochodowym.
6.3.2. Szczegółowa analiza wyników badań koniunktury w transporcie.
6.3.3. Zbiorcze zestawienie sald na poszczególne pytania ankiety.
Załącznik do podrozdziału 6.3. Regiony i województwa.
Literatura.