Autor książki podjął próbę kompleksowego przedstawienia podstawowych zagadnień transportu kombinowanego. W książce przedstawiono analizę i ocenę porównawczą teoretycznego dorobku zagranicznego i krajowego oraz przykładów praktycznych rozwiązań w zakresie prezentowanych zagadnień i problemów. Publikacja składa się dziesięciu rozdziałów i jednego załącznika. Autor skupia się na analizie i ocenie m.in.:
- podstawowych elementów rynku transportu kombinowanego w Polsce i w Europie;
- cen i kosztów podstawowych elementów łańcucha transportu kombinowanego;
- roli i miejsca kolei w systemie transportu kombinowanego.
Na szczególną uwagę zasługuje zaprezentowana w książce prezentacja podstawowych aspektów promowania omawianego rodzaju transportu w Europie.
Dodatkowym walorem książki jest zamieszczony w załączniku słowniczek podstawowych terminów i pojęć dotyczących transportu kombinowanego.
Wstęp.
Introduction - in brief.
Rozdział I - Definicja i główne cechy transportu kombinowanego.
Podstawowe definicje.
Główne cechy transportu kombinowanego.
Rozdział II - Rynek transportu kombinowanego w Europie.
2.1. Podstawowe formy organizacyjne i powiązania funkcjonalne.
2.2. Podstawowe technologie przewozów w transporcie kombinowanym.
2.3. Terminale transportu kombinowanego.
2.4. Systemy informacyjne.
2.5. Wielkość i struktura przewozów kombinowanych.
Rozdział III - Rola i miejsce kolei w transporcie kombinowanym.
Rozdział IV - Żegluga morska bliskiego zasięgu w morsko-lądowych łańcuchach transportu kombinowanego.
Promowanie żeglugi morskiej bliskiego zasięgu przez Unię Europejską.
Inicjatywy EKMT dla promowania żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.
Rozdział V - Promowanie transportu kombinowanego w Europie.
5.1. Działalność Unii Europejskiej.
5.2. Działalność Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (EKMT).
5.3. Promowanie transportu kombinowanego przez UIRR.
5.4. Promowanie transportu kombinowanego w wybranych krajach UE.
Rozdział VI - Konkurencyjność cenowa transportu kombinowanego.
6.1. Przykłady konkurencyjności cenowej w wybranych relacjach przewozowych w Europie.
6.2. Porównawczy rachunek symulacyjny cen transportu drogowego i kombinowanego dla wybranych relacji przewozowych do i z Polski.
6.2.1. Ceny usług transportu drogowego i kombinowanego w relacjach lądowych.
6.2.2. Ceny usług związanych z obsługą kontenerów w przewozach morskich.
6.2.3. Porównanie cen transportu drogowego i kombinowanego w relacjach lądowych (w komunikacji krajowej i międzynarodowej) i morsko-lądowych.
Rozdział VII - Upodmiotowienie kosztów zewnętrznych transportu jako instrument promowania transportu kombinowanego.
7.1. Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie.
7.2. Wyniki szacunków kosztów zewnętrznych transportu w wybranych krajach Europy Zachodniej i Polski.
7.3. Upodmiotowienie kosztów zewnętrznych jako instrument promowania transportu kombinowanego.
7.3.1. Aspekty metodologiczne.
7.3.2. Przykładowy rachunek symulacyjny kosztów i korzyści z tytułu przesunięcia części przewozów z transportu drogowego na transport kombinowany.
Rozdział VIII - Rynek transportu kombinowanego w Polsce.
Rozdział IX - Przesłanki rozwoju transportu kombinowanego w Polsce.
9.1. Bariery rozwoju transportu kombinowanego.
9.2. Uwarunkowania zewnętrzne (międzynarodowe) rozwoju transportu kombinowanego w Polsce.
9.3. Przesłanki i uwarunkowania wewnętrzne rozwoju transportu kombinowanego w Polsce.
9.4. Perspektywy rozwoju transportu kombinowanego w Polsce.
Rozdział X - Program rozwoju transportu kombinowanego w Polsce do 2015 roku.
10.1. Podstawowe założenia programu.
10.2. Podstawowe instrumenty promujące rozwój transportu kombinowanego.
10.3. Szanse i zagrożenia Programu rozwoju transportu kombinowanego.
10.4. Wnioski i rekomendacje.
Załącznik.
Bibliografia.