W monografii zidentyfikowano skutki negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, przedstawiono opublikowane prognozy rozwoju transportu i podziału zadań przewozowych między poszczególne gałęzie transportu z omówieniem konsekwencji tego rozwoju dla środowiska naturalnego, zaprezentowano metody i techniki stosowane do wyceny negatywnego oddziaływania transportu oraz instrumenty stosowane przez kraje Unii Europejskiej w celu obniżania tego negatywnego wpływu.
Rozdział 1. Negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne.
1.1. Istota efektów zewnętrznych w transporcie.
1.2. Efekty zewnętrzne działalności transportowej.
1.2.1. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego.
1.2.2. Hałas i wibracje.
1.2.3. Bezpieczeństwo ruchu w transporcie.
1.2.4. Terenochłonność transportu.
1.2.5. Zanieczyszczenie wody i gleb.
1.2.6. Straty czasu, czyli zjawisko kongestii.
Rozdział 2. Tendencje rozwojowe sektora transportu w krajach europejskich i w Polsce.
2.1. Sytuacja i tendencje rozwojowe na rynkach transportowych Europy.
2.2. Prognozy rozwoju transportu w krajach europejskich.
2.3. Sytuacja i perspektywy rozwoju poszczególnych gałęzi transportu w krajach europejskich.
2.3.1. Stan i perspektywy rozwoju europejskiego transportu samochodowego.
2.3.2. Stan i perspektywy rozwoju europejskiego transportu kolejowego.
2.3.3. Stan i perspektywy rozwoju europejskiej żeglugi śródlądowej.
2.3.4. Stan i perspektywy rozwoju europejskiego transportu lotniczego.
2.3.5. Stan i perspektywy rozwoju europejskiego transportu morskiego.
2.4. Stan i tendencje rozwojowe polskiego sektora transportu.
2.5. Prognozy rozwoju transportu w Polsce do roku 2020.
2.6. Sytuacja i perspektywy rozwoju poszczególnych gałęzi transportu w Polsce.
2.6.1. Stan i perspektywy rozwoju polskiego transportu samochodowego.
2.6.2. Stan i perspektywy rozwoju polskiego transportu kolejowego.
2.6.3. Stan i perspektywy rozwoju polskiej żeglugi śródlądowej.
2.6.4. Stan i perspektywy rozwoju polskiego transportu morskiego.
2.6.5. Stan i perspektywy rozwoju polskiego transportu lotniczego.
Rozdział 3. Społeczne koszty transportu - metody wyceny.
3.1. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
3.1.1. Metoda kosztu podróży (ang. Travel Cost Method).
3.1.2. Metoda cen hedonistycznych (ang. Hedonic Price Method).
3.1.3. Metoda kosztu choroby (ang. Cost of Illnes Method).
3.1.4. Metoda efektów produkcyjnych (ang. Production Effects Method).
3.1.5. Metoda unikania (ang. Averting Behaviour Approach Method).
3.1.6. Metoda wyceny warunkowej (ang. Contingent Valuation Method).
3.1.7. Metoda dawka-skutek (ang. Dose-response Method).
3.2. Wycena kosztów zewnętrznych transportu.
3.2.1. Wycena kosztów wypadków.
3.2.2. Wycena kosztów emisji hałasu.
3.2.3. Wycena kosztów zanieczyszczenia powietrza.
3.2.4. Zanieczyszczenia lokalne i regionalne.
3.2.5. Wycena zanieczyszczeń powietrza o charakterze globalnym.
3.2.6. Wycena kosztów zanieczyszczenia wód.
3.2.7. Wycena kosztów zajmowania terenów przez infrastrukturę transportową.
3.2.8. Wycena kosztów kongestii.
Rozdział 4. Ekologiczne aspekty polityki transportowej Unii Europejskiej.
4.1. Ewolucja i zakres polityki ochrony środowiska w Unii Europejskiej.
4.2. Ekologiczny wymiar polityki transportowej.
4.3. Zagadnienie internalizacji kosztów zewnętrznych transportu.
4.4. Instrumenty polityki transportowej nastawione na obniżenie uciążliwości ekologicznej transportu.
4.4.1. Regulacje Unii Europejskiej dotyczące standardów emisji i norm technicznych.
4.4.2. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne.
4.4.3. Działania w zakresie poprawy infrastruktury transportowej.
4.4.4. Inne działania zmierzające do obniżenia efektów zewnętrznych transportu.
4.5. Zagadnienia ochrony środowiska w polskie polityce transportowej oraz zakres działań nastawiony na poprawę relacji wzajemnej transport-środowisko naturalne.
Zakończenie.
Załącznik 1.
Załącznik 2.
Bibliografia.
Spis tablic.
Spis rysunków.