Zaloguj się

Logistyka w strategiach firm

obrazek
  • Kategoria: Logistyka
  • Autor: Marek Ciesielski
  • Data wydania: 1999
  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

Odwiedź stronę wydawcy

Autor prezentuje konkretne strategie logistyczne różnych firm znanych światowych koncernów), pozwalając Czytelnikowi przeanalizować i zrozumieć funkcjonowanie logistyki na co dzień. Wykazuje przy tym wpływ dobrze realizowanej polityki logistycznej na wyniki finansowe przedsiębiorstwa i jego pozycje na rynku. Rozważania w Logistyce w strategiach firm dotyczą nie tylko firm produkcyjnych i handlowych, ale także firm transportowych, co jest nowością w literaturze przedmiotu.
  Przedstawiona w pracy koncepcja podejścia do logistyki jako do działań strategicznych w pełni odpowiada współczesnemu etapowi rozwoju tej nauki, gdyż do tej pory dominowało podejście znacznie węższe - operacyjno-taktyczne, które nie spełnia wielu wymogów zaawansowanej gospodarki rynkowej.
Jest to książka o logistyce w bardzo praktycznym ujęciu, przeznaczona głównie dla praktyków życia gospodarczego - menedżerów średniego i wyższego szczebla, ale z pewnością będzie też cenną lekturą dla studentów kierunków zarządzania uczelni ekonomicznych oraz słuchaczy kursów menedżerskich.
   Logistyka staje się kluczem do sukcesu. Doskonały system logistyczny będzie w przyszłości rozstrzygającym atutem we współzawodnictwie podmiotów gospodarczych. Firmy, które zaniedbają zarządzanie logistyczne zostaną wyparte z rynku. Aby stawić czoła temu wyzwaniu, trzeba nie tylko utworzyć nowe komórki organizacyjne, zwiększyć kompetencje pracowników w dziedzinie logistyki, zmienić podejście do klientów i dostawców oraz zmienić metody i procedury zarządzania operatywnego. Przede wszystkim trzeba umieścić logistykę w centrum zarządzania strategicznego. Musi ona być traktowana jako strategiczna szansa firmy.
   Układ tej książki został podporządkowany postulowanemu podejściu do logistyki na poziomie strategicznym. Jest ona adresowana zarówno do osób, które specjalizują się w dziedzinie logistyki, jak i do osób, które poszukują nowych idei i środków dla zwiększenia swych kompetencji w sferze zarządzania strategicznego. Celem książki jest bowiem jednoczesne naświetlenie strategicznych aspektów zarządzania logistycznego oraz wskazanie możliwości i sposobów wykorzystania logistyki w tworzeniu trwałej przewagi konkurencyjnej firmy.
   Zadaniem rozdziału pierwszego jest ułatwienie Czytelnikowi systematyzacji podstawowej wiedzy o logistyce. Rozdział drugi - stanowiący centralną część książki - wskazuje miejsce i rolę logistyki w procesie zarządzania strategicznego. Analizowane są tu relacje między strategiami logistycznymi i strategiami konkurencyjnymi. Wiele problemów logistycznych wiąże się z postulatem zmniejszania zapasów. Główne problemy dystrybucji i zaopatrzenia w firmie muszą być oczywiście rozpatrywane przy uwzględnieniu tendencji w zakresie zmniejszania lub eliminacji zapasów. W tej pracy celowo jednak wyeksponowano strategie dystrybucji i zaopatrzenia, rozważając kwestie związane z zapasami w innym rozdziale. Służy to podkreśleniu wielorakich powiązań problemów logistycznych z innymi dziedzinami działalności przedsiębiorstwa, a więc tym samym z różnymi aspektami ograniczać się do sterowania zapasami, ani też nie może koncentrować się jedynie na tym zagadnieniu.
   Rozdział ostatni przeznaczony jest głównie dla menedżerów firm transportowo-spedycyjnych. Przydatność tej książki dla osób kierujących takimi przedsiębiorstwami polega na tym, iż mogą oni poznać wpierw strategie firm produkcyjnych i handlowych - a więc strategie swych obecnych lub przyszłych klientów - a następnie, w ostatnim rozdziale, odnaleźć problemy związane z tworzeniem się rynku usług logistycznych i formułowaniem logistycznych strategii firm transportowo-spedycyjnych. Kwestie te mogą też zainteresować menedżerów przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, i to nie tylko dlatego, iż firmy transportowo-spedycyjne są dla nich usługodawcami. Na świecie znane są bowiem przykłady przedsiębiorstw, które po osiągnięciu wysokich kompetencji w zakresie logistyki, sprzedają usługi logistyczne innym firmom.