Praca jest wynikiem studiów i kilkuletnich doświadczeń Autora w zakresie identyfikacji, projektowania i wdrażania systemów wsparcia logistycznego organizacji i podmiotów gospodarczych, municypalnych, społecznych. Praca wnosi istotne dla poprawności rachunku ekonomicznego procesów i systemów logistycznych założenia metodologiczne i praktyczne wskazówki. Przedstawiona w książce metodologia opiera się przede wszystkim na jednoznacznym odróżnieniu procesów głównych (wytwórczych) danej organizacji od wspierających je i warunkujących ich zaistnienie procesów logistycznych. Możliwość jednoznacznego zidentyfikowania procesów wsparcia logistycznego dowolnej sfery aktywności celowej człowieka daje podstawy do prawidłowego i racjonalnego zaprojektowania, a następnie wykonania zadań logistycznych.
Procesy logistyczne wspierające aktywności wszystkich dziedzin życia społecznego i gospodarczego, kształtowane latami w przeszłości, dzisiaj stanowią "gąbki", zbyt mocno nasiąknięte zbędnymi kosztami, zbyt długim czasem realizacji zadań logistycznych, nieracjonalnymi powiązaniami przestrzennymi. Obiektywne wymogi podnoszenia konkurencyjności działań gospodarczych i racjonalizacji zachowań we wszystkich sferach aktywności ludzkiej zwracają uwagę na drzemiące rezerwy w tym zakresie w obszarze szeroko rozumianego wsparcia logistycznego. Wobec wyczerpywania się prostych rezerw racjonalizacji zachowań w obszarze podstawowych procesów wytwórczych, właściwe zaprojektowanie, z wykorzystaniem technik informatycznych, tradycyjnych procesów logistycznych, staje się źródłem nowych wartości dodanych, wzrostu wydajności zaangażowanych w procesach gospodarczych aktywów, podnoszenia poziomu obsługi klienta. Przedstawienie tych nowych możliwości logistyki w sferze podnoszenia konkurencyjności działań wytwórczych jest istotnym celem prezentowanej pracy.
WSTĘP
1. FUNKCJE WSPARCIA LOGISTYCZNEGO.
1.1. Zadania logistyczne jako immanentny komponent każdej aktywności życiowej człowieka.
1.2. Zasoby jako przedmiot przepływów logistycznych.
1.3. Obsługa logistyczna.
1.3.1. Istota obsługi logistycznej.
1.3.2. Pomiar i ocena obsługi logistycznej.
1.4. Integracja zadań związanych z przepływem zasobów jako cel logistyki.
1.5. Łagodzenie i rozwiązywanie konf1iktów jako cel logistyki.
1.6. Podstawowe kierunki rozwoju sprawności przepływu zasobów w systemach.
1.6.1. Rozwój łańcuchów dostaw (supply chain).
1.6.2. Partnerstwo w łańcuchu dostaw i układy wirtualne w kanale logistycznym.
1.6.3. Zaopatrzenie na czas (just in time).
1.6.4. Synergiczne związki just in time z MRP.
1.6.5. Strategie szybkiej obsługi klienta (QR, ECR).
2. SYSTEM WSPARCIA LOGISTYCZNEGO I JEGO PROCESY.
2.1. Relacyjny charakter zadań logistycznych.
2.2. Procesowe ujęcie zadań logistycznych.
3. EKONOMICZNE PRZESŁANKI ROZWOJU I FUNKCJONOWANIA SYSTEMÓW WSPARCIA LOGISTYCZNEGO.
3.1. Rola koncepcji logistycznych w kształtowaniu współczesnego środowiska gospodarczego.
3.2. Funkcje logistyki w kształtowaniu strategii konkurencji.
3.3. Wpływ logistyki na rozwój ascetycznych systemów wytwarzania.
3.4. Relacje pomiędzy logistyką a zarządzaniem przez jakość.
3.5. Czas jako determinanta strategii logistycznych.
3.6. Marketingowo-logistyczne strategie konkurencji.
3.7. Funkcje logistyki w procesie globalizacji gospodarki.
4. WYBRANE PROBLEMY POMIARU I OCENY EKONOMICZNEJ SYSTEMÓW WSPARCIA LOGISTYCZNEGO.
4.1. Założenia metodologiczne oceny wartości wsparcia logistycznego.
4.2. Uwarunkowania w zakresie pomiaru dokonań wsparcia logistycznego.
4.3. Podstawy metodologiczne identyfikacji kosztów globalnych logistyki.
4.3.1. Koszty całkowite systemu wsparcia logistycznego.
4.3.2. Koszty całkowite procesów logistycznych.
4.4. Pomiar efektywności systemów wsparcia logistycznego.
4.5. Możliwości wykorzystania metod target costing i kaizen costing w procesach budowy i eksploatacji systemów wsparcia logistycznego.
BIBLIOGRAFIA.
SPIS RYSUNKÓW.
SPIS TABEL.