Publikację wydano w serii: NAVIGATOR, nr 18.
W książce przedstawiono sytuację transportu w Europie, główne problemy oraz przedsięwzięcia międzynarodowe. Omówiono rolę transportu dalekiego w rozwoju gospodarczym, przytoczono przykłady rozwiązań w zakresie jego usprawnienia. Poruszono zagadnienie roli oraz znaczenia centrów logistycznych i związanego z ich działaniem transportu intermodalnego. Opracowanie przedstawia również zasady wymiarowania i kształtowania opakowań transportowych. Szczegółowo przedstawiono charakterystyki techniczno-eksploatacyjne środków transportu oraz technologie przeładunków. W zakończeniu omówiono sytuację rozwoju transportu intermodalnego w Europie i w Polsce, zebrano ważniejsze determinanty rozwoju tej odmiany transportu.
1. Sytuacja transportu w Europie
1.1. Koszty zewnętrzne transportu a podział zadań
1.2. Europejska polityka transportowa
1.2.1. Geneza rozwoju infrastruktury transportowej w Europie
1.2.2. Kreteńskie korytarze transportowe
1.2.3. Program TEN-T
2. Operator logistyczny jako „trzeci uczestnik” łańcucha logistycznego
2.1. Logistyka, łańcuch logistyczny, sieć logistyczna
2.2. Rola operatorów logistycznych w łańcuchach dostaw
3. Europejska sieć logistyczna
3.1. Czas i odległość
3.2. Intermodalne centra logistyczne
4. Organizacyjne przykłady włączenia kolei w europejskie sieci logistyczne
4.1. Wyzwania stojące przed transportem kolejowym
4.2. Projekt MORA C kolei DB Cargo
4.3. Projekty Kombinetz 2000+ i Albatros Ekspress
4.4. Projekt „Parcel-Intercity”
4.5. Francuskie towarowe pociągi ekspresowe
4.6. Poszukiwanie nowych rozwiązań przez tworzenie wspólnych firm z operatorami logistycznymi - Railog
5. Istota intermodalnego systemu transportowego
5.1. Łańcuch wymiarowy opakowań transportowych
5.1.1. Opakowania a transport
5.1.2. Narażenia towarów w transporcie
5.1.3. Pożądane cechy opakowań
5.1.4. Wymiarowanie opakowań
5.1.5. Odmiany opakowań transportowych
5.1.6. Straty w transporcie i ich przyczyny
5.1.7. Zabezpieczenie ładunków w transporcie
5.2. Charakterystyka zintegrowanych jednostek ładunkowych
5.2.1. Kontenery
5.2.2. Nadwozia wymienne
5.2.3. Naczepy samochodowe
5.3. Charakterystyki techniczno-eksploatacyjne środków transportu
5.3.1. Pojazdy drogowe
5.3.2. Wagony kolejowe transportu kombinowanego
5.3.3. Statki kontenerowe żeglugi morskiej
5.3.4. Statki kontenerowe żeglugi śródlądowej
6. Technologie transportu intermodalnego
6.1. Klasyfikacja technologii transportu
6.2. Technologie przeładunku kontenerów
6.2.1. Technologie pionowego przeładunku kontenerów
6.2.2. Technologie przeładunku poziomego kontenerów
6.3. Technologie transportu nadwozi wymiennych
6.3.1. System WAS-Wagon
6.3.2. System Kombilifter
6.3.3. System ACTS
6.4. Pociągi modułowe w transporcie kontenerów i nadwozi wymiennych na krótkie odległości
6.4.1. System Cargo Sprinter firmy Windhoff
6.4.2. System CargoSprinter w wersji hybrydowej firmy Bombardier
6.4.3. Samobieżne bezobsługowe wagony towarowe Cargo Mover
6.4.4. Lekkie pociągi odwozowe kolei szwedzkich
6.5. Technologie przeładunku i transportu naczep siodłowych
6.5.1. System wagonów kieszeniowych
6.5.2. System wagonów koszowych
6.5.3. System Modalohr
6.5.4. System Tiphook
6.5.5. System CargoSpeed
6.5.6. System Cargo Beamer
6.5.7. System CargoRoo (ALS)
6.5.8. Systemy bimodalne transportu naczep
6.6. Technologie transportu samobieżnych pojazdów drogowych
6.6.1. System wagonów rynnowych (Ro-La)
6.6.2. System Flexiwaggon
6.6.3. System Railtruck 2020
7. Aspekty organizacyjne systemu transportu intermodalnego
7.1. Porównanie wybranych technologii transportu intermodalnego
7.2. Automatyzacja procesów przeładunków i zarządzania miejscami na terminalu kontenerowym
7.2.1. Opis programu zarządzającego terminalem kontenerowym
7.2.2. Założenia techniczne do automatyzacji pracy suwnicy placowej
7.2.3. Kierunki koniecznych prac z zakresu usprawnienia zarządzania terminalami - zadania badawcze
7.2.4. Analiza przypadków automatyzacji pracy terminali kontenerowych
8. Transport intermodalny w Polsce i Europie
8.1. Sytuacja transportu intermodalnego w Europie
8.2. Sytuacja transportu intermodalnego w Polsce
8.2.1. Perspektywy rozwoju transportu kombinowanego w świetle strategii rozwoju transportu w latach 2007-2013
8.2.2. Nasycenie sieci transportowych terminalami przeładunkowymi
8.3. Przegląd terminali kontenerowych w Polsce
8.3.1. POLZUG Polska SA
8.3.2. Spedcont Spedycja Polska SA
8.3.3. Cargosped
8.3.4. Prokont
8.3.5. PCC Rail Containers
8.3.5. Schavemaker Logistics
8.3.6. Euroterminal Sławków
8.4. Porty morskie
8.4.1. Gdański Terminal Kontenerowy SA (GTK
8.4.2. Terminal DCT Gdańsk
8.4.3. Bałtycki Terminal Kontenerowy
8.4.4. Gdynia Container Terminal (GCT) „Huthison”
8.4.5. Zespół portowy Szczecin-Świnoujście
9. Podsumowanie
Literatura
Z recenzji prof. Jan Kulczyka