Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Przepływ informacji organizacji wirtualnej

Rozwój technologii teleinformatycznych spowodował pojawienie się nowych form organizacji przedsiębiorstw. Charakteryzują się one większą elastycznością, rozproszeniem i zorientowaniem na zadania. Powstanie organizacji wirtualnych jest wynikiem ewolucji oraz pojawiania się coraz to nowych bodźców rynkowych i technologicznych. Dzięki ich pełnemu wykorzystaniu umożliwiają podejmowanie coraz bardziej złożonych wyzwań zaspokajających potrzeby rynku.

Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce - analiza regionalna

Innowacyjność uważana jest za istotny czynnik mający wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw. Przez innowacyjność firm należy rozumieć ich zdolność do tworzenia i wdrażania innowacji oraz rzeczywistą umiejętność przedsiębiorstwa do wprowadzania nowych i zmodernizowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych lub organizacyjno-technicznych.

Marketingowe aspekty procesów innowacyjnych z punktu widzenia sfery nauki

We współczesnych stosunkach gospodarczych kategoria określana jako rynek innowacji jest obecna od niedawna, ale większość firm posiada już świadomość konieczności nieustannego doskonalenia własnego asortymentu, m.in. poprzez projektowanie nowych produktów i usług, modernizację procesów technologicznych, zmiany marketingowe i organizacyjne czy wręcz wdrażanie różnego typu innowacji.

Wyposażenie rolnictwa Lubelszczyzny w środki transportowe

Produkcja rolna charakteryzuje się wysokim zapotrzebowaniem na prace transportowe. W zależności od kierunku produkcji i specjalizacji gospodarstw na każdy hektar użytków rolnych przypada w gospodarstwie od kilkunastu do ponad 100 ton masy transportowanej rocznie. Są to zarówno środki produkcji dostarczane na pole (nawozy, materiał siewny, chemikalia) jak plon główny i w wielu przypadkach także uboczny wywożony z tego pola. Największe masy występują przy produkcji okopowych (ziemniaki oraz buraki cukrowe) i zielonek wysokich (np. kukurydza na zielonki) a także w gospodarstwach z polową uprawą warzyw oraz sadowniczych. Dodatkowo w gospodarstwach posiadających produkcję zwierzęcą generowane jest zapotrzebowanie zarówno na transport wewnętrzny jak i zewnętrzny dla potrzeb tej produkcji (transport pasz treściwych i objętościowych, żywych zwierząt, mleka, obornika). W przypadku bydła mlecznego są to masy transportowe rzędu od kilkunastu do dwudziestu kilku ton w przeliczeniu na jedną sztukę rocznie. Średnia masy transportowe wynoszą około 26 ton na hektar [Kokoszka i in. 2003, Parafiniuk 2006]. Dlatego też praktycznie każde gospodarstwo musi posiadać podstawowy zestaw transportowy. Na liczbę środków transportowych wpływa nie tylko kierunek i specjalizacja produkcji, ale także struktura obszarowa gospodarstw. Jest to szczególnie istotne w przypadku takich województw jak lubelskie, które jest trzecim w kraju pod względem powierzchni a czwartym pod względem liczby gospodarstw i średnia powierzchnia wynosi niecałe 6 ha użytków rolnych (UR).

Grupy producentów rolnych jako instrument rozwoju agrologistyki

Od kilku lat w Polsce zauważyć należy coraz większe zainteresowane rolników tworzeniem grup producentów rolnych, które niewątpliwie stanowią istotny instrument rozwoju agrologistyki. To właśnie te podmioty są zakładane w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania magazynowania, transportu, sprzedaży produktów rolnych, przy zachowaniu bezpieczeństwa żywnościowego a także ochrony środowiska naturalnego.

Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego

Przedsiębiorstwa rodzinne stanowią jedną z najbardziej popularnych na świecie form prowadzenia biznesu, odgrywają bardzo dużą rolę w gospodarce każdego kraju. Trudno jest zaś w jednoznaczny sposób zdefiniować pojęcie „przedsiębiorstwa rodzinnego”, gdyż w tej kategorii można zaleźć zarówno podmioty małe, średnie jak i duże korporacje międzynarodowe o bardzo różnej formie prawnej [7, s. 9-10]. M. Bertrand i A. Scholar określają, że „firmy rodzinne cechują się koncentracją własności, kontroli oraz utrzymania przez członków rodzin kluczowych pozycji zarządzania nawet po tym, gdy wycofali się założyciele firm” [8, s. 14].

Analiza tendencji w handlu międzynarodowym żywą trzodą chlewną w latach 1961-2009

Handel międzynarodowy produktami zwierzęcymi zazwyczaj kojarzy się ze sprzedażą mięsa, półtusz czy wyrobów wysoko przetworzonych. Spadające realne koszty transportu oraz tworzenie coraz większych stref wolnego handlu, w których istnieje pełna swoboda wymiany dóbr, także pochodzenia rolniczego sprzyja również wzrostowi wymiany międzynarodowej zwierzętami żywymi. O ile kilkadziesiąt lat temu głównym przedmiotem obrotu były głównie zwierzęta hodowlane, o tyle po powstaniu stref wolnego handlu tworzonych przez kilka krajów po pewnym czasie rośnie silnie wymiana młodymi zwierzętami przeznaczonymi na cele produkcyjne, a więc prosiętami, cielętami itd.

Wpływ kosztów transportu zewnętrznego na opłacalność produkcji ziemniaków skrobiowych

Gospodarstwo, aby produkować musi ponosić nakłady. Głównym składnikiem nakładów są produkcyjne środki obrotowe. Oprócz tych nakładów w procesie produkcyjnym występują m.in. także nakłady pracy ludzi, jak i pracy uprzedmiotowionej. Poziom tych nakładów może wpływać na opłacalność produkcji. Dlatego każde gospodarstwo powinno dążyć do minimalizacji zarówno nakładów pracy, jak i pracy uprzedmiotowionej.
Subskrybuj to źródło RSS