Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Obsługa klienta jako podstawowy element kształtowania strategii logistycznej przedsiębiorstw

Kryzys na światowych rynkach w latach 2007-2008 zainicjował zmiany w kształtowaniu strategii przedsiębiorstw. Sytuacja ta wywarła ogromny wpływ na funkcjonowanie większości przedsiębiorstw, które przede wszystkim skupiły się na zwiększaniu efektywności przy mniejszym wykorzystaniu swoich zasobów. Oznaczało to większe skupienie się na poprawie poziomu obsługi przy redukcji kosztów. Była to odpowiedź na ciągły wzrost oczekiwań dotychczasowych i potencjalnych klientów.

Zarządzanie jakością usług logistycznych (wyniki badań)

Problematyka artykułu koncentruje się na zagadnieniu dotyczącym zarządzania jakością usług logistycznych. W artykule zaprezentowano wyniki bezpośrednich badań zrealizowanych w 2009 roku wśród wiodących przedsiębiorstw sektora logistyki funkcjonujących w Polsce. Celem prowadzonych rozważań jest określenie na podstawie wyników przeprowadzonych badań zagadnień związanych z znaczeniem i rolą zarządzania jakością usług logistycznych.

Organizacja i logistyka pokazów jeździeckich - wybrane elementy

Wzrost zainteresowania hippiką przyczynia się do zwiększenia oferty przedsięwzięć jeździeckich na rynku polskim. Wśród różnego typu wydarzeń coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród widzów, cieszą się pokazy jeździeckie. Jednak organizacja takiej imprezy wymaga zaangażowania dużej liczby podmiotów i koordynacji różnego typu przepływów. Zastosowanie w praktyce koncepcji logistycznych, jako narzędzia wsparcia procesów organizacyjnych stanowi tu podstawę sukcesu. Pokazy jeździeckie to element sfery usług, stanowiącej coraz większą część systemu światowej gospodarki. Jednocześnie usługi są tym obszarem, w którym logistyka zaczyna tworzyć specyficzne, wzorowane na sferze produkcji, lecz jednak odmienne rozwiązania.

Jakość w outsourcingu usług logistycznych

Rozwój sektora usług, w tym usług logistycznych, związany jest ze zmianami zachodzącymi w systemie gospodarczym państw. Elastyczność dochodowa popytu usług jest znacznie większa, niż ma to miejsce w przypadku towarów, co skutkuje między innymi systematycznym wzrostem świadczonych usług. Rynek usług logistycznych od lat rozwija się w kierunku zwiększenia stopnia ich realizacji w ramach outsourcingu definiowanego jako „wyłączenie ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa pewnych funkcji (usług) i przekazanie ich do realizacji wyspecjalizowanym firmom”2. Polskojęzycznymi odpowiednikami pojęcia outsourcing są terminy: wydzielenie, odnoszący się do outsourcingu wewnętrznego lub wyodrębnienie, związany z outsourcingiem zewnętrznym. Istotną kwestią w tym obszarze pozostaje bez wątpienia zapewnienie wymaganej jakości świadczenia usług, która pozostaje gwarantem pra wi dło we go funk cjo no wa nia or ga ni za cji. Jak wy ni ka z corocznych raportów „Third Party Logistic”, zawierających szeroką analizę światowego sektora usług outsourcingowych, najważniejszym problemem we współpracy pomiędzy partnerami outsourcingowymi pozostaje zagadnienie niedotrzymywania jakości dostarczanych usług (w 2006 roku dotyczyło to 51% przedsiębiorstw, natomiast w 2007 roku 46%)4.

Formalizacja opisu procesów logistycznych

Wychodząc z ogólnej postaci modelu systemu logistycznego w artykule zaproponowano formalny opis procesów logistycznych. Zdefiniowano stan systemu logistycznego oraz zapisano formuły matematyczne odwzorowujące zmiany stanu tego systemu. W proponowanym podejściu uwzględniono m.in. przekształcenia strumieni ładunków ze względu na postać, czas oraz miejsce, a także miejsca realizacji tych przekształceń oraz ludzkie i techniczne zasoby, jakimi system powinien dysponować.

Strategii logistycznej przedsiębiorstwa

Autorzy artykułu prezentują plan produkcji i sprzedaży (S&OP) jako narzędzie wyboru strategii logistycznej przedsiębiorstwa. Planowanie sprzedaży oraz produkcji odgrywają kluczową rolę w działalności współczesnego przedsiębiorstwa przemysłowego działającego na rynku charakteryzującym się indywidualizacją potrzeb klientów oraz coraz silniejszą konkurencją. Ze względu na wymienione czynniki horyzonty planistyczne uległy skróceniu. Trudno jednak wyobrazić sobie konkurujące na rynku przedsiębiorstwo, które nie opracowuje planów swojej przyszłej działalności. Wybór strategii logistycznej przedsiębiorstwa należy do najważniejszych decyzji podejmowanych w długiej perspektywie czasu. Jest to decyzja istotna nie tylko z punktu widzenia samej organizacji ale również jej klientów i pozycji konkurencyjnej na rynku. Dokonując wyboru koncepcji systemu logistycznego funkcjonującego w przedsiębiorstwie konieczne jest wzięcie pod uwagę zarówno czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Mowa tu przede wszystkim o możliwościach zasobowych, organizacyjnych, technologicznych przedsiębiorstwa jak i jego otoczeniu ze szczególnym uwzględnieniem oferty konkurencji.

Aspekty implementacyjne systemu do wspomagania decyzji

W artykule przedstawiono założenia i podstawowe struktury systemu wspomagania decyzji w postaci dodatkowych warstw zintegrowanego systemu zarządzania klasy ERP/SCM. Każda decyzja systemu może być interpretowana jako odpowiedź na odpowiednio sformułowania pytanie, które spełnia ograniczenia. Innowacyjnym mechanizmem zastosowanym w proponowanym podejściu jest automatyczna generacja zapytań w postaci predykatów CLP lub modeli MIP.

Monitoring produktów rolnych w magazynach zbożowych

Bezpieczeństwo konsumenta stało się jedną z najważniejszych i priorytetowych kwestii w zarządzaniu łańcuchem dostaw produktów rolnych. Mimo największych starań czynionych przez uczestników łańcucha, nie można niestety całkowicie wykluczyć ryzyka związanego z zagrożeniem bezpieczeństwa żywności. Istnieje jednak możliwość identyfikacji źródeł takiego ryzyka na przykład w wybranym regionie, gospodarstwie rolnym czy w grupie na przykład hodowców.
Subskrybuj to źródło RSS