Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Wpływ typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom genrowanego hałasu

Komunikacja tramwajowa pomimo wielu oczywistych zalet ma istotną wadę, szczególnie ważną w kontekście akcesji Polski do Unii Europejskiej. Poruszający się tabor generuje uciążliwy dla zurbanizowanego otoczenia hałas. W artykule poruszono problematykę wpływu typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom generowanego hałasu. Wskazano na konieczność racjonalizacji doboru typu nawierzchni tramwajowej, w zależności od lokalizacji i otoczenia linii tramwajowej. Przedstawiono wady i zalety różnych rozwiązań technicznych.

Eksperymentalna analiza rozchodzenia się drgań w gruncie wywołanych przejazdem pojazdów szynowych

W obecnych czasach coraz więcej budynków użyteczności publicznej jest budowanych w bliskiej odległości od torów tramwajowych i kolejowych. Przejeżdżające pojazdy szynowe wywołują drgania, które poprzez grunt mogą przenosić się na budynki, co może powodować ich uszkodzenia oraz wpływać na ich komfort użytkowania. W związku z tym istnieje konieczność uwzględnienia w procesie projektowania budynków wpływu fali drganiowej przemieszczającej się w gruncie. W artykule przedstawiono próbę określenia propagacji fali drganiowej w gruncie wywołanej przejazdami tramwajów z wykorzystaniem metody OMA - eksploatacyjnej analizy modalnej. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Wykorzystanie iterbowego lasera włóknowego do modyfikacji samochodowych powłok lakierowych

W artykule przedstawiono wpływ wiązki lasera iterbowego fibrowego 30W z głowicą Galvo na lakierowy system powłokowy wytworzony na nadwoziu samochodu osobowego. Zaprezentowano wpływ zmiany ogniskowej oraz różnych parametrów na efekty usuwania pojedynczych powłok. Podczas procesu oczyszczania, regulowanymi parametrami były: częstotliwość, gęstość mocy promieniowania, prędkość skanowania oraz ilość przejść wiązki skanującej. Po wykonaniu wstępnych badań stwierdzono, że laser prezentowany w artykule nie jest idealnym laserem do modyfikacji powłok lakierowych, jednak można uzyskać zadowalające wyniki usuwania polimerowej powłoki lakierowej z wypełniaczem metalicznym.

Podstawy analizy systemowej akcji ratowniczej

Streszczenie: W artykule przedstawiono system akcji ratowniczej (SAR)- elementy, atrybuty i relacje pomiędzy elementami systemu. Opisano główne działania w procesie analizy systemowej akcji ratowniczej, wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów akcji SAR za pomocą analizy systemowej oraz klasyczny sposób postępowania podczas planowania i realizacji akcji SAR. Zastosowanie analizy systemowej pozwala na porównanie i hierarchizację różnych rozwiązań działań ratowniczych oraz konsekwencji tych działań.

Wpływ utwardzania wydzieleniowego na zużycie ścierne brązu berylowego ampcoloy 83

Właściwości brązów berylowych zależą głównie od zastosowanej obróbki cieplnej. Najczęściej jest to utwardzanie wydzieleniowe, składające się z zabiegów przesycania i starzenia. W nielicznych dostępnych publikacjach na ten temat występują znaczne rozbieżności dotyczące zalecanych zakresów temperatury tych zabiegów cieplnych. W niniejszej pracy przedstawiono wyniki własnych badań wpływu utwardzania wydzieleniowego na zużycie ścierne brązu berylowego zawierającego 2% berylu, najczęściej stosowanego w technice. Pokazano, że zastosowane parametry obróbki cieplnej wpływają na zużycie ścierne brązu berylowego. Do badań i opracowania wyników zastosowano pełnoczynnikową macierz planowania doświadczeń 23 i program komputerowy Statistica.

Charakterystyki masowe fotela katapultowego samolotu

W artykule przedstawiono charakterystyki masowe fotela katapultowego SK odrzutowego szkolno-bojowego samolotu TS-11 „Iskra”. Opisano fotel katapultowy i podstawy jego działania. Opracowano model komputerowy 3D obiektu i uzyskano wyniki dotyczące momentów bezwładności i dewiacji fotela katapultowego, które pozwalają na dokładne modelowanie zachowania fotela podczas katapultowania.

Własności eksploatacyjne przeciwzużyciowych powłok węglikowo-ceramicznych nanoszonych obróbką elektroiskrową

W artykule przedstawiono wstępne badania własności eksploatacyjnych powłok nanoszonych elektroiskrowo. Ocenę własności eksploatacyjnych przeprowadzono na podstawie obserwacji mikrostruktury, pomiarów chropowatości oraz badań tribologicznych. Badania przeprowadzono wykorzystując elektrody WC-Co-Al2O i WC-Co-Al2O33TiO, które zostały wytworzone poprzez spiekanie nanostrukturalnych proszków. Przeciwzużyciowe powłoki zostały naniesione elektroiskrowo na próbki ze stali C za pomocą urządzenia EIL-8A. Powłoki tego typu zwiększą odporność na zużycie ścierne narzędzi i elementów maszyn.
Subskrybuj to źródło RSS