Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Zwiększanie trwałości eksploatacyjnej elementów skojarzenia trzonek zaworu - prowadnica silnika spalinowego z wykorzystaniem technologii laserowych

Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych zmodyfikowanej laserowo warstwy wierzchniej otworu żeliwnej prowadnicy zaworowej silnika spalinowego, współpracującej z trzonkiem zaworu. W celu poprawy jej makro- i mikrogeometrii zastosowano ablacyjną mikroobróbkę laserową. Stosując różne parametry obróbki wytworzono charakterystyczne mikrozasobniki olejowe w górnej i dolnej strefie otworu prowadnicy. Obróbkę przeprowadzono laserem Nd: YAG (1064 nm) ze specjalnym systemem ogniskowania. Porównano topografię powierzchni ukształtowanej na drodze tradycyjnej obróbki mechanicznej; rozwiercania i honowania, oraz zmodyfikowanej w wyniku ablacyjnej mikroobróbki laserowej. W celu doboru optymalnych parametrów mikroobróbki laserowej przeprowadzono badania topografii powierzchni, analizę mikrostruktury i składu chemicznego w mikroobszarach oraz pomiary mikrotwardości.

Badania odporności tribologicznej układów metali na zużywanie tribologiczne na maszynie tt-03

W pracy przedstawiono stanowisko badawcze typu trzpień-tarcza do badań maksymalnej odporności na zużywanie tribologiczne. Stanowisko wykorzystuje nowoopracowany tester typu TT-03 wyprodukowany w Instytucie Budowy Maszyn Politechniki Radomskiej. Opisano konstrukcję testera oraz podano zakres wykonywanych badań tribologicznych. Podano także przykładowe wyniku pomiarów.

System of preventing marine environment pollution from damaged tankers

Abstract: Tanker casualties that happen from time to time in the world cause serious environment with disastrous effects. Baltic Sea being closed sea is particularly vulnerable to such casualties, and if it happens the whole life in the sea could be destroyed. Risk of tanker casualty in the Baltic Sea is rather high. It is essential to be prepared for such a casualty and a system of salvage operation should be developed that may be used in case of emergency. The paper describes proposal of the lay-out of such system and summarizes important problems that are relevant for development of particular tasks related to the system. Currently the system is under consideration by the Foundation and actually one of its important elements, methodology of prediction of the path of damaged tanker has been already developed. This is described in more detail.

Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków na akwenach ograniczonych

Streszczenie: Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Trudność wykonania prawidłowego manewru jest uwarunkowana licznymi czynnikami redukującymi dostępny akwen manewrowy oraz rodzajem podjętego manewru. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ograniczonych. Przedstawiono prawdopodobieństwo wyprzedzenia innego statku w zależności od szerokości toru wodnego i rodzaju podjętego manewru.

LOGISTYKA, SYSTEMY TRANSPORTOWE, BEZPIECZEŃSTWO W TRANSPORCIE surface preparation, burnishing rolling, numerical analysis, FEM, technological quality of the parts

NUMERICAL ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF SURFACE ASPERITY VERTICAL ANGLES AFTER TURNING ON THE STATE OF STRESS AND STRAINS AFTER PART’S BURNISHING ROLLING In the paper numerical analysis of the influence of surface asperity vertical angles after turning on the state of stress and strains after part’s burnishing rolling are presented. The analysis covers asperities with vertical angles in range 60÷150 degrees. The results of numerical analysis from ANSYS LS-Dyna program are presented. Graphs of the dependence of the stress intensity and total mechanical strain after burnishing rolling from the vertical angles of asperity after turning are presented.
Subskrybuj to źródło RSS