Zaloguj się

WIEDZA

Polskie badania w obszarze elektronicznego pobierania opłat drogowych

Poboru Opłat (KSAPO). System składał się z czterech urządzeń pokładowych - OBU, dwóch bramek kontrolnych oraz laboratoryjny modelu krajowej centrali automatycznego poboru opłat KCAPO. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz DSRC, co zapewnia mu interoperacyjność z innymi systemami EETS w państwach członkowskich UE. System rozpoznał wszystkie cztery testowane urządzenia Tripon EU typu GPS/GSM, ponadto francuskie urządzenie OBU - Passango typu DSRC (5,8 GHz) oraz niemieckie Toll Collect (GPS/GSM/IR). Świadczy to o tym, że system KSAPO jest interoperacyjny, może współpracować zarówno z systemami typu DSRC, jak i GPS/GSM, które aktualnie stosowane są w UE. Skuteczność KSAPO wyniosła 99,9 %.

Analiza statyczna i stateczność płaskich układów prętowych

Wyznaczenie statycznej siły krytycznej, krzywej utraty stateczności oraz ścieżek stanu równowagi statycznej w postaci zależności obciążenie przemieszczenie także głównego niestatecznego obszaru rezonansowego dla najmniejszej wartości własnej, umożliwia ilościową i jakościową ocenę wrażliwości konstrukcji prętowych. Do analizy stateczności zastosowano przybliżoną metodę stateczności oraz metodę elementów skończonych, która to umożliwia analizę stateczności, w funkcji wszystkich istotnych parametrów fizycznych, dla złożonych układów prętowych.

A wybrane właściwości brązu berylowego ampcoloy 83

Wymagania stawiane stopom metali są w rzeczywistości wymaganiami odnoszącymi się do ich struktury, którą można w różny sposób kształtować, np. przez obróbkę cieplną. W związku z tym, coraz bardziej konieczna staje się ocena ilościowa struktury tych materiałów. W niniejszej pracy wyznaczono, a następnie porównano wybrane parametry stereologiczne struktury brązu berylowego z jego właściwościami, takimi jak: twardość, udarność i zużycie ścierne. Próbki do badań wykonano z brązu berylowego Ampcoloy 83, zawierającego 2% Be. Różne warianty struktury tego brązu uzyskano po utwardzaniu wydzieleniowym, składającym się z zabiegów cieplnych przesycania i starzenia.

V slovenskej republike

Univerzity resp. ich fakulty zdôvodňujú vyberanie poplatkov za nutnosť získať v súčasnej kritickej ekonomickej situácii dodatočné finančné prostriedky na svoju činnosť. Tento argument je oprávnený a premieta sa aj v návrhu na zavedenie príspevku na úhradu časti nákladov na štúdium v ďalšom období.

Z dodatkiem włókien polipropylenowych poddanego

W artykule przedstawiono procedury badawcze oraz wyniki badań modułu sprężystości fibrobetonu z dodatkiem włókien polipropylenowych poddanego oddziaływaniu wysokiej temperatury zbliżonej do temperatury występującej w środowisku pożaru. Oznaczenie modułu sprężystości wykonano na próbkach betonowych oraz fibrobetonowych klasy C30/37 i C60/75 zgodnie z procedurą „Oznaczanie współczynnika sprężystości betonu przy ściskaniu”. Przedstawiono analizę wyników badań spadku modułu sprężystości w wysokich temperaturach pożaru.

Drgania własne złożonych układów sztywnych

Rozważano nieodkształcalną deskę, na której ustawiono kolejno: kulę, krążek i obręcz. Zarówno obręcz jak i krążek oraz kula są niejednorodne. W zadaniu założono brak poślizgu między elementami ustawionymi na desce a deską, natomiast między deską a podłożem przyjęto brak tarcia. Równania ruchu analizowanych układów wyprowadzono metodą energetyczną, a następnie rozwiązano przy użyciu pakietu Mathematica. We wszystkich trzech przypadkach rozwiązano nieliniowe równania różniczkowe i porównano z wynikami otrzymanymi po zlinearyzowaniu tych równań. Rozwiązania zilustrowano wykresami.

Emisja turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego dwupaliwowo

W artykule opisano wyniki badań pełnogabarytowego dwupaliwowego czterocylindrowego turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym Badania miały na celu ustalenie maksymalnego udziału paliwa CNG w mieszance dostarczanej do cylindra silnika. Analiza wyników badań wykazała, że udział energetyczny CNG w ładunku dostarczanym do cylindra może wynosić maksymalnie 45%. Przy takim poziomie udziału CNG uzyskuje się 15% zmniejszenie momentu maksymalnego w stosunku do zasilania fabrycznego. Znacznemu zwiększeniu ulega emisja niespalonych węglowodorów. Stężenia pozostałych głównych składników spalin osiągają wartości na poziomie emitowanym przez silnik zasilany fabrycznie.

Skutki zasilania silnika rolniczego mieszaniną oleju napędowego z biobutanolem na ekonomiczne i energetyczne wskaźniki jego pracy

W referacie przedstawiono wyniki badań i ich analizę w zakresie pomiaru wskaźników ekonomicznych i energetycznych silnika o ZS typu PERKINS 1104C-44. Silnik zasilany był mieszanką paliwa węglowodorowego EKODIESEL ULTRA B z biobutanolem. Pomiary wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarów wielkości szybkozmiennych. Wykazano, wpływ właściwości fizykochemicznych mieszanin oleju napędowego z butanolem na wskaźniki ekonomiczne i energetyczne pracy silnika.
Subskrybuj to źródło RSS