Zaloguj się

WIEDZA

Zastosowanie zintegrowanych systemów informatycznych w sterowaniu produkcją zakładu metalurgicznego

Rozwój przedsiębiorstwa wywołany inwestycjami technologicznymi i zakupem parku maszyn wiąże się z uporządkowaniem dużej ilości dokumentacji związanej z bieżącą eksploatacją maszyn i urządzeń, ich konserwacją i modernizacją oraz bieżącą aktualizacją istniejącej dokumentacji. Brak spójności miedzy poszczególnymi wydziałami, zwłaszcza w dostępie i obiegu dokumentów oraz pełnej i szybkiej informacji na temat aktualnej ich wersji, niejednokrotnie jest przyczyną do wydłużania czasu usunięcia usterki lub awarii. Z kolei ma to wpływ na obniżenie wyników produkcji ze względu na nieplanowane przestoje. Skuteczne zarządzanie dokumentacją umożliwia szybki dostęp do aktualnych i wiarygodnych informacji. Wpływa również na przyspieszenie tempa wymiany informacji i na szybsze podejmowanie decyzji ze strony kierownictwa, co z kolei przyczynia się do poprawy organizacji pracy.

Usługi logistyczne

W zdecydowanej większości rozwijających się i rozwiniętych krajów świata następuje silny wzrost znaczenia logistyki i usług logistycznych. Artykuł przedstawia podstawy teoretyczne dotyczące pojęcia usług logistycznych, procesu ich świadczenia oraz wybranych determinant ich rozwoju w Polsce.

Wpływ czynników logistycznych w projektowaniu okrętów wojennych

Podstawowe kryteria stosowane w komercyjnym okrętownictwie nie przystają głównie do wymagań okrętów wojennych. Różnorodność klas oraz specyfika ich działalności powoduje, że okręty obok wymagań ekonomicznych, energetycznych oraz logistycznych muszą spełniać dodatkowe, czasem trudne do zrealizowania, postulaty wymagającego użytkownika jakim jest marynarka wojenna.

Czas procesu kompletacji jako kryterium kształtowania strefy komisjonowania

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zależności pomiędzy czasem realizacji dwuwymiarowego procesu kompletacji a zastosowanym układem strefy komisjonowania. Autorzy zwrócą uwagę na to, w jaki sposób strefa komisjonownia powinna zostać ukształtowana (dobrana liczba korytarzy roboczych i poziomów składowania/oferowania), aby czas skompletowania zlecenia o zadanej strukturze był jak najkrótszy. W tym celu opracowany został model obliczeniowy, służący do wyznaczania czasu procesu kompletacji dwuwymiarowej przy losowym rozmieszczeniu asortymentu w strefie komisjonowania.

Potencjałowa koncepcja bezpieczeństwa w modelowaniu ryzyka i niezawodności łańcucha dostaw

Niezawodność oraz ryzyko są kluczowymi charakterystykami struktur logistycznych, w tym także łańcuchów dostaw. Chociaż w literaturze przedmiotu jest sporo publikacji na temat ryzyka w systemach logistycznych, to jednak niewiele na temat niezawodności tych systemów. Zdecydowana większość prac dotyczących zarządzania ryzykiem wykorzystuje (słusznie) metodologię zarządzania ryzykiem w działalności gospodarczej i technice. Jeżeli chodzi o problem oceny ryzyka - wszyscy autorzy akceptują znaną formułę „mierzenia” ryzyka poprzez mnożenie strat i prawdopodobieństw zagrożeń implikujących takie straty.

Kierunki przepływów materialnych i informacyjnych w motoryzacji

W artykule porównano dwa przeciwne kierunki przepływów materialnych i informacyjnych w motoryzacji. Przedstawiono aspekty logistyki i logistyki odzysku w odniesieniu do produkcji i eksploatacji pojazdów samochodowych aż do ich całkowitej likwidacji. Analiza dotyczy różnic występujących w tych przepływach, złożoności procesów logistycznych i trudności związanych z ich realizacją.

Stanowisko obróbcze na bazie stołu obrotowego

Przedstawiono koncepcję budowy stanowiska obróbczego zbudowanego z wykorzystaniem typowych elementów wykonawczych. Bazuje ono na stole obrotowym z czterema gniazdami. Zespołami współpracującymi są zasobnik grawitacyjny, urządzenie skrawające, moduł kontroli jakości wykonania oraz magazyn elementów gotowych. Stanowisko posiada napęd pneumatyczny, sterowane jest za pomocą sterowników PLC. Budowa strukturalna wynika z czterech etapów cyklu pracy: transportu, obróbki, kontroli poprawności wykonania otworu, sortowania i transportu do odpowiedniego gniazda magazynu elementów gotowych.

Wykorzystanie metody ABC do analizy materiałów w wybranym zakładzie wielkopiecowym

Jednym z podstawowych składników kosztu produkcji surówki wielkopiecowej jest koszt zużytych materiałów. Na wyprodukowanie jednej tony surówki potrzeba ponad 1,5 tony materiałów żelazodajnych, około pół tony paliw (głównie koksu) oraz pewną ilość dodatków, które wspomagają proces produkcji. Dzienna produkcja z jednego pieca to około 6 000 ton, co w skali całego zakładu, gdzie równolegle pracują dwa piece, daje ponad 4 miliony ton gotowego produktu. Wobec tego do produkcji huta potrzebuje bardzo duże ilości materiałów. Należy również pamiętać, że proces wielkopiecowy jest procesem ciągłym, wobec czego niedopuszczalnym byłby fakt braku materiałów [3, 4].

Generacja ruchu ciężarowego przez obiekty produkcyjne, magazynowe i handlowe

Z punktu widzenia administratora danego obiektu produkcyjnego, magazynowego czy handlowego istotne jest jego funkcjonowanie wewnątrz i operacje takie jak rozładunek, magazynowanie, przeładunek, załadunek lub wewnętrzny transport towarów. Dla potrzeb symulacji ruchu (w skali mikro) oraz modelowania podróży (w skali makro) istotne jest również rozpoznanie wielkości i charakterystyki (np. zmienność w czasie) ruchu jaki generowany jest przez takie obiekty. W referacie przedstawiono wybrane wyniki dotychczas prowadzonych badań w Polsce i na Świecie. Przedstawiono również założenia badań własnych, które zostaną przeprowadzone, wraz z oceną ich przydatności.
Subskrybuj to źródło RSS