Zaloguj się

WIEDZA

Metody syntezy informacji obrazowej z wielu źródeł

Wiele ośrodków badawczych próbuje rozwiązać problem automatycznego rozpoznania obiektów poprzez łączenie ich cech charakterystycznych uzyskiwanych z różnych źródeł. Istnieje podstawowy problem, jaki zestaw czujników należy wybrać dla budowanego systemu wieloczujnikowego i jaki zestaw cech obiektu dany czujnik ma ekstrahować. Kolejny problem, to z jakich czujników, jakie cechy i w jakiej kolejności należy łączyć, aby uzyskać określony poziom rozpoznania.

Zastosowanie języków opisu sprzętu do specyfikacji urządzeń srk

Metody opisu urządzeń sterowania ruchem kolejowym ewoluowały wraz z rozwojem techniki ich wykonania. W przypadku pierwszych urządzeń mechanicznych czy elektromechanicznych stosowane były opisy słowne. Technika przekaźnikowa spopularyzowała jako metodę opisu schemat elektryczny. Wzrost złożoności układów przekaźnikowych powodował coraz większe trudności w ich projektowaniu, jednak nim znaleziono optymalne rozwiązanie pojawiła się nowa technika realizacji urządzeń, czyli układy elektroniczne. Te zaś projektowane są różnymi metodami, zależnie od producenta czy typu urządzenia.

Wprowadzenie urządzenia sterowania ruchem kolejowym na polski rynek kolejowy w świetle najnowszych zmian w uregulowaniach prawnych

Niniejszy artykuł zawiera opis wymagań, jakie należy spełnić przy wprowadzeniu nowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym na polski rynek kolejowy.
W niniejszym artykule, w części poświęconej interoperacyjności, przedstawiono wymagania tyczące składników interoperacyjności, pominięto zaś podsystemy. Podsystemy bowiem (w przypadku sterowania ruchem kolejowym) z definicji stanowią realizację złożonych projektów, które zdaniem autora, będą przedstawiane do certyfikacji jedynie przez największe firmy branży kolejowej.

Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym z zastosowaniem programowania ewolucyjnego

Zarządzanie ruchem kolejowym polega między innymi na zapewnieniu realizacji planowego rozkładu jazdy i właściwej, szybkiej reakcji na nieoczekiwane zdarzenia wymagające modyfikacji tego rozkładu. Nieoczekiwane zdarzenia związane są najczęściej z awarią taboru lub awarią elementu układu torowego i w konsekwencji prowadzą do opóźnienia jazdy (opóźnienia pierwotnego) w stosunku do jazdy planowanej rozkładem. Opóźnienie pierwotne pociągu lub grupy pociągów może spowodować opóźnienia wtórne w obszarze całej sieci kolejowej.

Hybrydowy model do szybkiej oceny bezpieczeństwa statku w czasie katastrofy na morzu

Tematyka artykułu ukierunkowana jest na bezpieczeństwo statków w stanie uszkodzonym w czasie katastrofy na morzu. Jak poważne mogą być konsekwencje katastrof statków, związane z kolizją, uderzeniem o przeszkodę lub wejściem na mieliznę, można zorientować się analizując dwie wybrane katastrofy zbiornikowców, które zaliczono do grupy najgroźniejszych katastrof XX i XXI wieku.

Modelowanie strumieni pojazdów z zastosowaniem automatów komórkowych i liczb rozmytych

Modele matematyczne stosowane do optymalizacji sterowania ruchem drogowym muszą spełniać szereg wymagań wynikających ze specyfiki tego zastosowania. W przypadku adaptacyjnych systemów sterowania, model musi umożliwić przetwarzanie danych pomiarowych w czasie rzeczywistym. Potrzebny jest zatem kompromis pomiędzy dokładnością odwzorowania strumieni pojazdów i złożonością obliczeniową modelu.

Wspomaganie komputerowe konstrukcji rozkładu jazdy pociągów

W artykule przedstawiono metodykę konstruowania rozkładu jazdy pociągów wspomaganą komputerowo w postaci programu „eRJot”. Program ten umożliwia on skonstruowanie rozkładu jazdy pociągów po wprowadzeniu danych techniczno - ruchowych linii kolejowej oraz parametrów pojazdów trakcyjnych. Aplikacja została opracowana jako plik arkusza kalkulacyjnego Microsoft Office Excel 2007. Do obliczania czasów jazdy pociągu na szlaku wykorzystano metodę obliczeń uproszczonych. Program „eRJot” przeznaczony jest do kształtowania oferty przewozowej na wszystkich liniach kolejowych występujących w Polsce.

Metodyka oceny ryzyka w badaniach statków powietrznych

W badaniach (naziemnych i w locie) statków powietrznych nowo opracowywanych, modernizowanych i wytwarzanych seryjnie mogą wystąpić czynniki negatywnie wpływające na skuteczność i efektywność ich realizacji. Złożoność procesów i szeroki zakres zagadnień badań wymaga opracowania optymalnego programu badań uwzględniającego m.in. aspekty organizacyjne, techniczne, warunki klimatyczne i geograficzne czy też związane z wyszkoleniem personelu badawczego.

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Wojskowych Statków Powietrznych

Przedmiotem artykułu jest naświetlenie metod wspomagających eksploatacje statków powietrznych w oparciu o najnowsze koncepcje systemowe i informatyczne. System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotu Wielozadaniowego „F-16/D BLOK 52+ ” wdrożony w Siłach Powietrznych RP jest narzędziem umożliwiającym usprawnienie przypływu informacji jak i dowolne ich wykorzystanie celem optymalizacji procesu eksploatacji statków powietrznych.

Subskrybuj to źródło RSS