Zaloguj się

WIEDZA

Wpływ napięcia zasilającego i rodzaju źródła światła na parametry wiązki świetlnej projektorów samochodowych

Streszczenie: W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki pomiarów laboratoryjnych rozkładu luminancji ekranu fotometrycznego dla projektora elipsoidalnego, który pracował z 17 różnymi rodzajami źródeł światła typu H. Analizie poddany został także wpływ napięcia zasilającego na wartość i rozkład luminancji badanej powierzchni. Zaproponowano metodę pomiarową luminancyjną z wykorzystaniem analizatora obrazu typu CCD. Dokonano porównania jakości zastosowanych źródeł światła według kryteriów zaproponowanych przez autora.

System monitorowania decyzyjnego stanu obiektów technicznych

Praca poświęcona przedstawieniu informatycznego systemu monitorowania decyzyjnego obiektów. Opracowana metoda relacyjnego monitorowania diagnostycznego oparta jest na pewnych modelach map kognitywnych. Pokazano realizację działania Systemu Monitorowania Decyzyjnego Stanu Obiektów Technicznych (SMDSOT) na przykładzie diagnozowania układu zasilania w paliwo pojazdów samochodowych.

Sztywność prętów i układów prętowych

W pracy przedstawiono analizę sztywności prętów i prostych konstrukcji prętowych. Sztywności wyznaczano w sposób ścisły, analitycznie. Analizowano przykłady pojedynczego pręta o różnych warunkach brzegowych, z uwzględnieniem imperfekcji, geometrii pręta i imperfekcji przyłożonego obciążenia, dla obciążeń w zakresie sprężystym. Analizowano sztywność ramy portalowej, której pionowe pręty zamocowane są na sztywno. Z przeprowadzonej analizy wynika, że sztywność konstrukcji jest wielkością zmienną i maleje w procesie jej obciążania. Najmniejszą sztywność, do której zmierza asymptotycznie, osiąga dla obciążenia zbliżonego do krytycznego.

Wpływ meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego na bezpieczeństwo lotów w polskiej przestrzeni powietrznej

W opracowaniu poruszono zagadnienia dotyczące wpływu meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego na bezpieczeństwo lotów w polskiej przestrzeni powietrznej. Analizie poddano aspekty prawne i ekonomiczne oraz strukturę organizacyjną meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego. Przedstawiono poszczególne komórki organizacyjne świadczące usługi meteorologiczne dla lotnictwa wraz z najważniejszymi produktami meteorologicznymi niezbędnymi dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi powietrznej. W końcowej części opracowania zwrócono uwagę na potrzebę i zasady funkcjonowania współpracy międzynarodowej w obszarze meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego.

Possibilities of 2-phase electronic converters for electric vehicle drives

The paper deals with power electronic two-phase propulsion system with IM/SMPM motors for electric vehicle drives applications. The proposed system consists of two-stage converter comprises: resonant LLC converter with AC output, two-phase matrix converter commutated by HF AC input voltage, and two-phase induction/synchronous motors. Such a system with AC interlink, in comparison with currently used conventional system configurations features a good efficiency of electronic converters (due to soft switching of both converters) and also good torque-speed characteristics of two-phase AC motors. Results of simulation compared to experimental verification carried-out ones are in good accordance between them.

Modelowanie zagadnień w układzie pojazd szynowy - tor

W pracy przedstawiono opracowane efektywne metody modelowania użyteczne w modelowaniu wybranych zagadnień w układzie pojazd szynowy - tor. Wykorzystano metody numeryczne identyfikacji źródeł pola dla układów opisanych równaniem różniczkowym Poissona. Metody te stanowią adaptację metody symulacyjnej wykorzystującej narzędzia obliczeniowe z obszaru analizy kombinatorycznej uzupełnione procedurami regularyzującymi. Wykazano, że metoda może znaleźć zastosowanie także w warunkach zredukowanych danych pomiarowych ograniczonych do wyników pomiarów wykonanych na brzegu badanego obszaru. Ponieważ wzięto pod uwagę pola fizyczne opisane równaniem Poissona, zatem opracowane metody mogą być przydatne w badaniu tylko pewnych zagadnień w układzie pojazd szynowy - tor, jak np. identyfikacja parametrów naprężeń dla skręcania szyny kolejowej przy wymuszeniach siłowych oraz identyfikacja źródeł ciepła w szynie spowodowanych kontaktem tocznym. Wyniki identyfikacji źródeł ciepła w szynie spowodowane kontaktem tocznym koło-szyna mogą zostać wykorzystane do weryfikacji cech mechanicznych kontaktu. Przedstawiono także oryginalną metodę modelowania dynamiki kontaktu koło-szyna dla siły wertykalnej w oparciu o pojęcie energii jednookresowej stosowane w badaniach obwodów elektrycznych.

Wykorzystanie języka programowania python do bezpośredniej teletransmisji danych z odbiornika gps na zdalny serwer ftp

Celem projektu było stworzenie systemu komunikacji odbiornika GPS z serwerem FTP poprzez GPRS. W tym celu wykorzystano programowalny odbiornik GPS firmy Telit. Do odbiornika został wgrany skrypt, którego to skompilowaną wersję odbiornik uruchamia po każdorazowym włączeniu. Zadaniem skryptu było przesłanie za pomocą komunikatów NMEA danych nawigacyjnych odbiornika. Plik z danymi w czasie rzeczywistym jest tworzony na wybranym serwerze FTP. Następnym etapem jest odpowiednie sformatowanie odebranego pliku i umieszczenie go w tabeli bazy danych (stworzonej na serwerze). Wykonuje to aplikacja uruchamiana w dowolnej przeglądarce internetowej. Po tym etapie użytkownik może wyświetlić aktualne dane nawigacyjne odbiornika w postaci strony internetowej, wybierając interesujące go charakterystyki. Stworzona została również aplikacja dokonująca konwersji wyników pomiarów na format CSV. Umożliwia ona także wybór z pliku potrzebnych danych.

Dynamic effects of corrugations

We study the rolling motion of a railway wheel on corrugated track. For uniform guiding motion, the trajectory of the contact point, vertical accelerations are evaluated first in the rigid case, then in the case of elastic and visco-elastic contact. Resulting energy dissipation due to friction and percussive effects are calculated and resulting progress of pattern formation is simulated.

Opracowanie cyfrowego modelu terenu dna jeziora kisajno

Artykuł przedstawia opis kampanii pomiarowej jeziora Kisajno, znajdującego się na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W trakcie współczesnego sondażu hydroakustycznego wykorzystano techniki satelitarnego pozycjonowania GNSS oraz sondę ultradźwiękową. Zebrane dane pomiarowe posłużyły do opracowania aktualnego, numerycznego modelu terenu dna. Pomiary batymetryczne jeziora Kisajno zawierały lokalizację przeszkód podwodnych: raf kamiennych i pojedynczych głazów. Opracowany nowy model terenu dna jeziora wraz z wyznaczonymi miejscami niebezpiecznymi został wykorzystany do zaprojektowania miejsc położenia znaków kardynalnych w systemie IALA. Wykorzystując aktualną, dokładną mapę batymetryczną oraz pozycjonowanie satelitarne GNSS można bezpiecznie nawigować po jeziorze w dzień oraz w nocy.
Subskrybuj to źródło RSS