Zaloguj się

WIEDZA

Analiza pracy silnika pzl-10wm z pełnozakresowym, mikroprocesorowym układem typu „fadec”, a odwzorowanie fazowe

W referacie przedstawiono ogólne informacje o nowym, mikroprocesorowym układzie sterowania silnikiem PZL-10WM typu „FADEC” eksploatowanym na śmigłowcu W-3 „Sokół”. Przedstawiono możliwości wykorzystania odwzorowywania fazowego do analizy podstawowych parametrów pracy turbinowych silników. Udowodniono, że z pomocą odwzorowania fazowego już w fazie prowadzenia badań kwalifikacyjnych (a nawet na etapie badań wstępnych) można kontrolować stan technicznych i doregulowanie układów paliwowych silników lotniczych oraz występujące na nim obciążenia gazodynamiczne mogące stanowić duże zagrożenie bezpiecznej eksploatacji.

Narzędzia i technologie ochrony danych

Informacja jako największe dobro każdej instytucji powinna podlegać ochronie przed niepowołanym dostępem, zniszczeniem lub nieautoryzowaną zmianą. W artykule przedstawione są aspekty bezpieczeństwa, typy zagrożeń danych oraz metody ich ochrony.

Dopuszczalne parametry zakłóceń dla obwodów torowych stosowanych na pkp

Artykuł opisuje problemy związane z zakłóceniami występującymi w obwodach torowych stosowanych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Omówiono źródła zakłóceń mających wpływ na obwody torowe. Opisano metody pomiarów odporności na zakłócenia obwodów torowych. Pokazano sposoby określania dopuszczalnych parametrów zakłóceń. Przytoczono wyniki badań wrażliwości na zakłócenia obwodów torowych.

działań sił morskich przesunął się w znacznej mierze w rejony przybrzeżne i śródlądowe.

Charakter tych działań również uległ zasadniczym zmianom obecnie przede wszystkim mamy do czynienia z tzw. zagrożeniami asymatrycznymi, których formami mogą być np.: terroryzm, czy też piractwo. W świetle nowych zagrożeń należy również baczniej przyjrzeć się kwestii bezpieczeństwa śródlądowych szlaków żeglugowych, szczególnie gdy są zlokalizowane w rejonach przygranicznych. Zadania jakie są stawiane przed takimi służbami państwowymi jak Straż Graniczna wymagają stosowania zupełnie innych środków, które będą w stanie sprostać nowym zagrożeniom takim jak wspomniane działania asymetryczne, nielegalna emigracja czy też działania przemytnicze. Do wykonywania tego typu zadań doskonale nadają się bezzałogowe platformy pływające.

Pomiary przebiegów czasowych wybranych wielkości układu napędowego z trójfazowym sterownikiem napięcia przemiennego

W referacie zaprezentowano komputerowy układ pomiarowy do rejestracji i wizualizacji wybranych wielkości elektromechanicznych napędu prądu przemiennego. Scharakteryzowano podstawowe parametry trójfazowego sterownika oraz zasady ich konfiguracji. Przeprowadzono badania pomiarowe układu napędowego podczas rozruchu. Rezultaty badań przedstawiono w postaci przebiegów czasowych prędkości obrotowej, napięcia międzyfazowego oraz prądu fazowego.

Wykorzystanie licznika elektronicznego w pomiarach energii elektrycznej

W artykule przedstawiono opis i właściwości elektronicznych liczników energii elektrycznej opierając się na licznikach typu EA. Szczególną uwagę zwrócono na właściwości metrologiczne licznika elektronicznego wskazując na wady i zalety tego typu liczników. Działanie licznika jest wspomagane przez program komputerowy Astest 4.0, który umożliwia odczyt zmierzonych wartości, parametryzację licznika polegającą na odczycie czy zmianie parametrów licznika, a także jest w stanie zidentyfikować użytkownika systemu pomiarowego. W artykule przedstawiono również ocenę wyników pomiarów przedstawiając na wykresach, jak zmieniają się wartości średnie błędów pomiaru uwzględniając niepewność standardową i niepewność złożoną błędu licznika.

Energy saving pmsm position control respecting coulomb friction

The paper describes development of a new energy saving control algorithms for precise position control of permanent magnet synchronous motor. Designed control algorithms limit energy consumption for defined rotor position maneveur, increase efficiency of the drive and contribute to the substantial improvements of environment. Overall position control system consists of three parts. As the first part, the ‘minimum energy generator’ computes a special acceleration, velocity and position profile, where the magnitude and time of acceleration or deceleration are determined such a way that comply with position demand and prescribed time for position maneuver. The role of ‘feed-forward precompensator’, as a second part, is to achieve precise tracking of the prescribed reference position with zero dynamic lag. Third part is position controller, which can be based on field oriented control, forced dynamics control or sliding mode control. Developed ‘energy saving control algorithms’ are easy to implement digitally and can be exploited for position control of existing a.c. drives.

Procedura szacowania niepewności badań trwałości zmęczeniowej materiałów stosowanych w budowie maszyn - założenia i kluczowe elementy

Optymalizacja konstrukcji oraz obniżanie kosztów konstruowania wpłynęły na rozwój metod obliczeniowych stosowanych w pracach inżynierskich. Jednym z kryterium projektowania elementów maszyn jest trwałość zmęczeniowa. Niezbędne dane potrzebne do wykonywania obliczeń, dotyczące własności zmęczeniowych materiału, wyznacza się podczas badań doświadczalnych. Wynikiem wymienionych badań jest wykresu Wöhlera opisujący zależność N = f(Sa).

Stuk i zadymienie spalin jako kryteria doboru parametrów wtrysku oleju napędowego

W artykule opisano zjawiska związane z parametrami wtrysku oleju napędowego, które ograniczają poprawę osiągów i emisji silnika o zapłonie samoczynnym. Do głównych zaliczono zjawisko stuku i niecałkowitego spalania. Omówiono sposób optymalizacji parametrów wtrysku, który polegał na doborze kątów początku wtrysku dawki pilotującej i dawki głównej. Wyniki zostały przedstawione na bazie charakterystyk obciążeniowych jednostkowego zużycia paliwa, stężeń tlenków azotu i zadymienia spalin (współczynnika pochłaniania światła).
Subskrybuj to źródło RSS