Zaloguj się

WIEDZA

Zastosowanie baz danych w sterowaniu ruchem ulicznym

Zagadnienie sterowania ruchem drogowym jest obecnie bardzo ważnym elementem w związku z gwałtownie rosnącym ruchem ulicznym w miastach. Opracowanie efektywnej strategii działania w ustaleniu przełączeń świateł drogowych i wyznaczaniu alternatywnych dróg transportu w przypadku kolizji lub zatorów wymaga coraz większych nakładów pracy i gromadzenia znacznej ilości informacji. W referacie omówiono niektóre problemy związane z budową baz danych dla tego typu zadań.

Aspekty technologiczne wdrażania zharmonizowanego systemu informacji rzecznej

Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 definiuje usługi informacji rzecznej RIS jako „zharmonizowane usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej” (Dyrektywa RIS, Dyrektywa wymienia usługi jakie obejmuje serwis RIS (Dyrektywa RIS, 2005) (...)

Komputerowe wspomaganie planowania infrastruktury procesów logistycznych na przykładzie modernizacji jednostek pływających

W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa coraz częściej stawiane są przed nowymi wyzwaniami i nietypowymi zadaniami. Zarządzanie ukierunkowane na spełnianie potrzeb klientów zrealizowane jest poprzez zwiększanie elastyczności przedsiębiorstw. Dzięki postępowi technologicznemu przedsięwzięcia gospodarcze stają się coraz bardziej skomplikowane, a skracający się cykl życia wyrobów wymusza redukowanie do minimum czasu planowania procesów oraz ich realizacji.

Zastosowanie technik informatycznych w pracach dotyczących modelowania i symulacji sieci wodociągowych

Zastosowanie technik informatycznych w pracach dotyczących modelowania i symulacji sieci wodociągowych ma ogromne znaczenie na dla rozwoju miast. W pracy przedstawiono przegląd dostępnego oprogramowania na rynku oraz metody modelowania parametrów hydraulicznych i ich wpływu na działanie sieci wodociągowej w warunkach rzeczywistych na przykładzie programu EPANET dla miasta Grajewo. Podjęcie badań w tym zakresie wynikało głównie z potrzeby oceny, jak też i zaproponowaniu lepszych rozwiązań w funkcjonowaniu podsystemu dystrybucji wody w warunkach eksploatacyjnych.

Metoda elementów skończonych w badaniach tribologicznych

Praca traktuje o metodzie elementów skończonych (MES) i jej zastosowaniu w badaniach węzłów tribologicznych: kulka-tarcza, kostka-płytka, klocek-płytka, trzpieńtarcza, rolka-klocek płaski, rolka-klocek wklęsły i rolka-rolka. Analizy komputerowe przeprowadzono po wprowadzeniu odpowiednich właściwości materiału próbki i własności wytworzonej na niej warstwy tlenkowej, a także zadaniu warunków brzegowych odpowiadających rzeczywistym. Badania wykonano w programach wykorzystujących do obliczeń MES, przedstawiono wnioski z ich użycia, oraz pokazano ich wady i zalety.

Dywersyfikacja pozalotniczych źródeł przychodów polskich portów lotniczych

Relacje pomiędzy kosztami i cenami jako podstawowymi kategoriami ekonomicznymi stanowią o efektywności przewozów lotniczych. Decydują więc o celowości prowadzenia działalności gospodarczej w tej gałęzi. Prowadzenie efektywnej gospodarczo, przynoszącej zyski działalności lotniczej wydaje się oczywistym warunkiem istnienia i rozwoju gałęziowego rynku usług. Porty lotnicze zdywersyfikują źródła przychodów. Obecnie w wielu polskich portach lotniczych przychody z działalności lotniczej kształtują się na poziomie ok. 65-90%. Wobec perspektyw rozwoju gałęzi porty lotnicze zmuszone będą do zmiany tej proporcji na rzecz przychodów z działalności komercyjnej.

Przedmiot i podmiot opodatkowania

Każda działalność gospodarcza obarczona jest koniecznością i obowiązkiem w podatku od nieruchomości terminowego regulowania danin puPrzedmiotem opodatkowania podatblicznych. Kwestię podziału tych danin regulują przepisy prawa krajowego, ugrun- kiem od nieruchomości, zgodnie z treścią to wa na wy kła da nia oraz li te ra tu ra art. 2 ust. 1 należą:

Zarządzanie środowiskowe w portach morskich europy

Porty morskie stanowią jedno ze źródeł zanieczyszczeń zarówno środowiska morskiego, jak i miejskiego. W artykule opisano wpływ działalności portowej na otoczenie oraz działania portów morskich, zmierzające do ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. Uwagę skierowano na systemy zarządzania środowiskowego (Environmental Management System - EMS) oraz całe spektrum dostępnych standardów środowiskowych, jak np. standardy ISO 14000, PERS, EMAS, IPSEM Code itp. Wskazano także na korzyści płynące z wprowadzania EMS oraz na zagrożenie instrumentalnego traktowania certyfikatów środowiskowych. Istotną częścią artykułu jest lista portów europejskich, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego oraz potwierdziły ten fakt uzyskaniem stosownego certyfikatu.

Infrastruktura jako czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego

W artykule dokonano przeglądu literatury za względu na czynniki, które decydują o rozwoju oraz mają wpływ na charakter i przebieg procesów rozwojowych. Przedstawiono podejścia badawcze prezentowane w literaturze przez różnych autorów i zgłaszane w różnym czasie. Szczególną uwagę skoncentrowano na czynniku w postaci infrastruktury. Wskazano na funkcje jakie spełnia w przestrzeni, przedstawiono jej cechy charakterystyczne oraz określono znaczenie infrastruktury w rozwoju.

Teoria i praktyka przepływu materiałów

Artykuł stanowi rozważania na temat logistyki, jako dziedziny wiedzy zajmującej się przepływem materiałów. Opracowanie rozpoczyna się od przedstawienia filozoficznych podstaw nauki, w tym nauki o materiałach. Nauka o materiałach jest chyba najbardziej zdolna do łączenia intuicji z logiką, teorii z praktyką, piękna z użytecznością i mikroświata atomu z makroświatem konstrukcji. Następnie autorzy koncentrują się na przedstawieniu najważniejszych aspektów odnoszących się do przepływu materiałów. Artykuł kończy się próbą połączenia nauki i inżynierii, czyli teorii i praktyki w odniesieniu do zarządzania przepływem materiałów.
Subskrybuj to źródło RSS