W pracy przedstawiono wybrane wyniki badań ablacyjnego usuwania polimerowej powłoki lakierowej z wypełniaczem metalicznym (mikropłytki aluminium) techniką laserową. Do badań laboratoryjnych zastosowano laser włóknowy o następujących parametrach: długość fali promieniowania λ=1064 nm, czas ekspozycji impulsu laserowego τ = 25 ns, częstotliwość repetycji 30-500 kHz z głowicą Galvo. Zmieniając gęstość mocy, częstotliwość, stopień pokrycia impulsów, prędkość skanowania, uzyskano różne efekty usuwania lakierowego systemu powłokowego. Przy małych gęstościach mocy powstały nadtopienia powłoki lakieru bezbarwnego. Wielokrotne skanowanie wiązką laserową o większej gęstości mocy spowodowało sekwencyjne usuwanie powłoki lakierowej od kilku do kilkudziesięciu mikrometrów. Technologia ta rokuje bardzo dobre perspektywy w renowacji lakierowych systemów powłokowych stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych (nadwozia, ramy).