Zaloguj się

WIEDZA

Szacowanie liczby czujników osi dla linii jednotorowych

W artykule podjęto próbę określenia szacunkowej liczby czujników osi dla linii jednotorowej z uwzględnieniem ilości rozjazdów zwyczajnych, krzyżowych oraz rozjazdów zwyczajnych o wspólnych odcinkach izolowanych. Zależności podane przez autorów są ich oryginalnymi przemyśleniami, ale zostały poparte przykładami implementacji takich systemów w kolejnictwie UE Poruszany problem jest istotny dla projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla linii regionalnych. W pracy podano przykłady realizacji skomputeryzowanych posterunków ruchu wyposażonych w licznikowe obwody torowe.

Projecting of electromagnetic compatibility

Article is devoted to method of electromagnetic compatibility (EMC) projecting at 110-500 kV substations, that was developed at directorate "Energosetproject" of Urals Power Engineering Company. Article depicts main results of 4 years EMC projecting experience including pioneering works and special engineering calculation principles.

Wybrane algorytmy obliczania współczynników ekwiwalentnych dla pojazdów ciężkich

W artykule przedstawiono najczęściej rekomendowane i stosowane w praktyce modele służące do obliczania współczynników ekwiwalentnych dla pojazdów ciężkich. Do tych modeli zaliczono modele stosowane w aktualnie obowiązujących w Polsce metodach obliczania przepustowości skrzyżowań, modele proponowane w kolejnych edycjach HCM (Highway Capacity Manual) w USA oraz modele, które w swych założeniach bazują na analizie wielkości odstępów pomiędzy pojazdami w jednorodnym i mieszanym pod względem składu potoku ruchu. W końcowej części artykułu przytoczono wyniki badań własnych mających na celu ustalenie wartości współczynnika ekwiwalentnego dla pojazdów ciężkich na skrzyżowaniach typu małe rondo jednopasowe.

Badania rozkładów pól elektrycznych w materiałowych systemach obciążonych mechanicznie z tarciem

W pracy omówiono przebieg możliwych procesów przemieszczenia ładunków elektrycznych przez strefę tarcia podczas jednego cyklu badawczego. Podano warunki występowania reakcji elektrochemicznych (chemicznych) podczas pracy węzła tarcia. Na przykładzie pracy węzła tarcia składającego się z dwóch pierścieni współpracujących bocznymi powierzchniami, uzasadniono możliwość przemieszczenia ładunków elektrycznych bez reakcji lub z nieznacznym udziałem reakcji elektrochemicznych (chemicznych). Dla kompensacji zużycia tribologicznego poprzez elektrochemiczne przemiany fazowe celowym jest zastosowane stabilnego pola elektrycznego (wytwarzanego w dodatkowym, kontrolowanym obwodzie elektrycznym) oraz wybranych procesów elektrochemicznych.

Wpływ doładowania silnika o zapłonie iskrowym na emisję związków szkodliwych spalin z pojazdu w warunkach rzeczywistej eksploatacji

Streszczenie: Stały postęp techniczny w produkcji materiałów konstrukcyjnych, paliw i olejów oraz w technologii budowy maszyn przyczynia się do ciągłego doskonalenia silników spalinowych. Rozwój ten zmierza w kierunku zmniejszenia toksyczności emitowanych spalin, ograniczenia zużycia paliwa, podwyższenia mocy uzyskiwanej z jednego dm pojemności skokowej silnika, przy jednoczesnym zmniejszaniu masy i zapewnieniu niezawodności pracy w różnych warunkach eksploatacyjnych oraz zwiększaniu trwałości. Obecnie istotną kwestią jest ograniczanie emisji toksycznych związków w spalinach, które stanowią poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego i dla zdrowia człowieka. Jednym ze sposobów ograniczenia emisji związków szkodliwych spalin jest zastosowanie doładowania silnika.

Analiza kołysań bocznych statku w czasie wymiany wód balastowych metodą sekwencyjną

W czasie opróżniania i napełniania zbiorników balastowych w morzu mogą pojawić się zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa statku. Analizie poddano zjawisko kołysań bocznych statku, w czasie wymiany wód balastowych metoda sekwencyjną. Zaproponowano zmniejszenie negatywnego zjawiska występującego w czasie wymiany poprzez zmianę kursu i/lub prędkości statku.
Subskrybuj to źródło RSS