Zaloguj się

WIEDZA

Przemiany w portach morskich unii europejskiej na przełomie xx i xxi wieku

Przedmiotem artykułu jest przedstawienie w sposób syntetyczny modelu WORKPORT, który dzieli porty morskie na trzy generacje. Taki podział portów morskich na generacje wynika z ich ewolucji, która w szczególności była widoczna w ostatnich dekadach XX wieku. Model ten wyodrębnia poziom rozwoju portów morskich do 1960, po 1960 i po 1980 roku. Wyodrębnienie poszczególnych generacji portów morskich dokonano na podstawie kilku zasadniczych kryteriów, które zostały przedstawione w niniejszym opracowaniu. Z doborem kryteriów można oczywiście polemizować, gdyż zostały one przyjęte w sposób subiektywny na podstawie obserwacji zachowań portów morskich w procesie ewolucyjnym. Zakończeniem artykułu jest próba odpowiedzi, w jakim kierunku może nastąpić dalsza ewolucja portów morskich zlokalizowanych w Unii Europejskiej.

Ocena efektywności eksploatacji autobusu szynowego

W artykule wskazano parametry charakteryzujące proces użytkowania i proces obsługi autobusu szynowego. Zdefiniowano wskaźniki, które umożliwiają pomiar efektywności tego typu obiektów technicznych oraz pomagają w ich doborze i funkcjonowaniu. Następnie za pomocą wybranych wskaźników eksploatacyjno-ekonomicznych zbadano efektywność eksploatacji autobusu szynowego.

Zachodniopomorskim w aspekcie zrównoważonego rozwoju

Transport, pełniąc z jednej strony „służebną rolę” w stosunku do pozostałych dziedzin gospodarki (rozpatrywanej zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym), z drugiej stanowiąc fundament wszelkich jej funkcji, powinien służyć przemieszczaniu osób i ładunków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Równowaga ta powinna być rozpatrywana w społecznej, ekologicznej, gospodarczej, przestrzennej oraz funkcjonalnej płaszczyźnie. System transportowy danego regionu ma na celu zaspokojenie, zgłaszanego przez jego mieszkańców oraz użytkowników, zapotrzebowania na usługi transportowe. Charakter potrzeb przewozowych społeczności danego regionu jest zróżnicowany, determinowany bowiem jest specyfiką danego układu i jego otoczenia, a także społecznymi i gospodarczymi uwarunkowaniami zachodzących w nim procesów. „Sprawny system transportu wpływa na wzrost aktywizacji gospodarczej i większą mobilność społeczeństwa, jest jednym z czynników stymulujących rozwój gospodarczy”1. Właściwie zaprojektowany i zorganizowany system transportowy danego regionu, z odpowiednią infrastrukturą transportową oraz odpowiednią siecią powiązań poziomych i pionowych, może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności danego regionu, zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej.

Reforma finansowania dróg wodnych w Niemczech w aspekcie konkurencyjności żeglugi śródlądowej

Realizacja przewozów w żegludze śródlądowej jest uwarunkowana prowadzeniem kapitałochłonnych inwestycji infrastrukturalnych. Potrzeba rozbudowy i modernizacji dróg wodnych jest postulowana przez podmioty branżowe polityki transportowej. Na płaszczyźnie Unii Europejskiej podmiotem polityki transportowej jest Europejski Związek Przewoźników Rzecznych (European Barge Union (EBU)). W Niemczech interesy podmiotów gospodarki żeglugowej reprezentuje założony w 1974 roku w DuisburguRuhrort Federalny Związek Żeglugi Śródlądowej (Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB)).

Crisis on transport demand

The present Czech ruling coalition within the election campaign promised „programme of budget responsibility“ that has been fulfilled mostly by cuts of public expenses, public investment included, with the excessive emphasis on awareness of heavy indebtedness of the Greece economy and its consequences.

Pasażerskich w UE w wybranych gałęziach transportu

Transport stanowi dział produkcji materialnej o bardzo dużym znaczeniu dla gospodarki każdego państwa. Obsługuje produkcję materialną, działalność nieprodukcyjną oraz zaspokaja określone potrzeby ludności. Transport umożliwia kooperację i specjalizację produkcji materialnej, a wiec - inaczej mówiąc społeczny podział pracy. Jest niezbędnym warunkiem każdej produkcji na skalę masową oraz istnienia rynku towarowego i gospodarki rynkowej.

Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację ekonomiczną w transporcie drogowym ładunków

Sytuację w transporcie drogowym w Polsce po okresie transformacji ustrojowej cechowała permanentna niestabilność krajowej legislacji, w tym wprowadzanie i liczne nowelizacje kluczowych aktów prawnych, naturalne i wymuszone bariery infrastrukturalne, wynikające z niskiego poziomu stanu wyjściowego oraz niskiego tempa rozwoju liniowej i punktowej infrastruktury transportowej, zmiany struktury własnościowej firm transportu drogowego, będące rezultatem upadku lub restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz okresy lawinowego powstania przedsiębiorstw prywatnych, objętych koncesjonowaniem pojazdów, a następnie licencjonowaniem przedsiębiorstw. Na te uwarunkowania nałożyły się z jednej strony procesy powstania i rozwoju instrumentów finansowania inwestycji w środki transportu oraz rozwój rynku ubezpieczeń OCP w Polsce, a z drugiej strony rosnący fiskalizm wobec transportu drogowego.

Formalizacja przeszłości a strategia zrównoważonego rozwoju

Pomimo postępów poczynionych w ostatnich latach, polski transport lądowy nadal stoi wobec licznych wyzwań, które mogą stać się przeszkodą w osiągnięciu trwałego i zrównoważonego wzrostu oraz dalszej konwergencji z Unią Europejską. Osiągnięcie szybszego, trwałego i zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu wymaga obecnie pilnych zmian w planowaniu wydatków oraz systemu zachęt dla podstawowych gałęzi transportu.

Sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej jest podstawowym elementem współczesnych miast.

W dobie wciąż wzrastającej motoryzacji indywidualnej należy podejmować zdecydowane działania mające na celu ograniczenie wykorzystania samochodów osobowych i zachęcenie do korzystania z transportu publicznego. Korzystanie z alternatywnych form przemieszczania się umożliwia ograniczenie kongestii w miastach, co obecnie stanowi największy problem, przyczynie się również do zwiększenia bezpieczeństwa, ograniczenia hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Lecz by zachęcić mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej należy w pierwszej kolejności poprawić jakość usług tej formy transportu, umożliwić do nich dostęp oraz zwiększyć częstotliwość. Wszelkie dodatkowe działania, które służą poprawie funkcjonowania i wizerunku komunikacji miejskiej niosą za sobą dodatkowe koszty, które należy ponieść, aby te usprawnienia wprowadzić. Spośród form finansowania komunikacji miejskiej można wyróżnić, te, które służą pokrywaniu kosztów bieżącej działalności i realizacji zadań w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej jak również takie, gdzie przy wykorzystaniu funduszy własnych i obcych istnieje możliwość usprawniania i podnoszenia jakości infrastruktury i suprastruktury komunikacji miejskiej. Ograniczoność środków własnych wymusza konieczność szukania dostępu do środków zewnętrznych. Środki te mogą pochodzić ze źródeł publicznych lub komercyjnych.
Subskrybuj to źródło RSS