Zaloguj się

WIEDZA

Sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej jest podstawowym elementem współczesnych miast.

W dobie wciąż wzrastającej motoryzacji indywidualnej należy podejmować zdecydowane działania mające na celu ograniczenie wykorzystania samochodów osobowych i zachęcenie do korzystania z transportu publicznego. Korzystanie z alternatywnych form przemieszczania się umożliwia ograniczenie kongestii w miastach, co obecnie stanowi największy problem, przyczynie się również do zwiększenia bezpieczeństwa, ograniczenia hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Lecz by zachęcić mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej należy w pierwszej kolejności poprawić jakość usług tej formy transportu, umożliwić do nich dostęp oraz zwiększyć częstotliwość. Wszelkie dodatkowe działania, które służą poprawie funkcjonowania i wizerunku komunikacji miejskiej niosą za sobą dodatkowe koszty, które należy ponieść, aby te usprawnienia wprowadzić. Spośród form finansowania komunikacji miejskiej można wyróżnić, te, które służą pokrywaniu kosztów bieżącej działalności i realizacji zadań w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej jak również takie, gdzie przy wykorzystaniu funduszy własnych i obcych istnieje możliwość usprawniania i podnoszenia jakości infrastruktury i suprastruktury komunikacji miejskiej. Ograniczoność środków własnych wymusza konieczność szukania dostępu do środków zewnętrznych. Środki te mogą pochodzić ze źródeł publicznych lub komercyjnych.

Wpływ rozbudowy potencjału do obsługi transportu intermodalnego na konkurencyjność Portu Świnoujście

Jednym z warunków efektywności ekonomicznej portów jest ciągłe ich dostosowywanie do zmieniających się warunków rynkowych. W przypadku portów polskich należy brać pod uwagę uwarunkowania rynkowe o skali globalnej, europejskiej i Regionu Morza Bałtyckiego. Te dwa ostatnie obszary są szczególnie istotne dla terminali portowych kierujących swoje usługi do klientów uprawiających żeglugę promową i tak zwaną żeglugę bliskiego zasięgu.

Zrównoważony rozwój infrastruktury transportu w Białej Księdze z 2011 r.

Jednym z podstawowych celów polityki transportowej jest zrównoważony rozwój transportu, uwzględniający ekonomiczną efektywność, ekologiczną racjonalność i społeczną zasadność (rysunek 1). Najnowsza Biała Księga “Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a competitive and resource efficient transport system”1 ujmuje wizję konkurencyjnego i zrównoważonego systemu transportowego do 2050 roku następująco: zapewnienie wzrostu sektora transportowego i zapewnienie mobilności przy jednoczesnym obniżeniu emisji zanieczyszczeń o 60% stworzenie efektywnej sieci do multimodalnego transportu pasażerów i ładunków między miastami równe szanse na całym świecie dla podróżowania na duże odległości i międzykontynentalnego transportu towarów ekologiczny transport miejski i dojazdy do pracy.

Transport, obok rolnictwa i przemysłu, stał się jednym z podstawowych działów europejskiej gospodarki.

Zapewnia połączenia między poszczególnymi elementami łańcuchów dostaw. Sam w sobie stanowi ważne źródło zatrudnienia. Ze względu na złożony charakter systemu transportowego polityka tego sektora musi opierać się na długoterminowej wizji mobilności ludzi i towarów, zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Mobilność ma zasadnicze znaczenie dla jakości życia i dla konkurencyjności Europy. Mając na uwadze, że system transportowy to kompleksowa obsługa potrzeb przewozowych gospodarki i społeczeństwa danego regionu czy kraju, należy przy jego kształtowaniu brać pod uwagę wiele czynników, w tym między innymi jego wpływ na otoczenie. Mobilność pociąga, bowiem za sobą określone koszty dla społeczeństwa wynikające z jej negatywnego oddziaływania. Kluczowym elementem unijnej polityki transportowej od kilku lat jest kształtowanie mobilności z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, to jest mobilności wolnej od szkodliwych skutków ubocznych. W obecnej sytuacji społeczno - gospodarczej zrównoważona polityka transportowa nabiera szczególnie ważnego znaczenia. Obszarem polityki, w którym należy dokonać dalszych postępów jest ochrona środowiska naturalnego, zwłaszcza w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu.

Stan i rozwój parku ciężarowego w Polsce z uwzględnieniem struktury pojazdów według marek i wieku

Liczba pojazdów, zarejestrowanych w Polsce zwiększa się stopniowo z roku na rok. W ciągu ostatnich 15 lat odnotowany wzrost był prawie dwukrotny. W 1995 roku zarejestrowanych było 11,2 mln pojazdów samochodowych (samochodów osobowych, samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych - siodłowych, autobusów, motocykli), łącznie z ciągnikami rolniczymi. W 2009 roku ich liczba wzrosła do 22 mln.

Analiza uwarunkowań prawnych sektora zarobkowego transportu samochodowego ładunków w Polsce

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD)1, przedsiębiorstwem transportowym nazwać można „każdą zorganizowaną postać podażowej strony rynku usług przemieszczania, charakteryzującą się osobliwą nazwą i dającą się identyfikować specyficznym produktem, nazywanym usługą transportową”. Według Głównego Urzędu Statystycznego „transport samochodowy zarobkowy obejmuje usługi świadczone odpłatnie przez podmioty, w których transport samochodowy stanowi podstawową działalność gospodarczą” oraz od 2003 roku w zakresie przewozów ładunków transport samochodowy zarobkowy obejmuje również usługi wykonywane odpłatnie przez podmioty prowadzące podstawową działalność gospodarczą inną niż transport samochodowy.

Transport ładunków w Stanach Zjednoczonych

Rozważania na temat przewozu ładunków w Stanach Zjednoczonych należy poprzedzić stwierdzeniem, że ogromna większość ładunków przewożona jest tam w kontenerach, co znacznie upraszcza proces załadunku i przeładunku oraz pozwała stosować nowoczesne technologie transportowe. Tab. 1. Praca przewozowa wykonana środkami poszczególnych gałęzi transportu w USA (mld tkm).

Transport w gospodarczym układzie rynkowym

Współczesne społeczeństwo oraz gospodarka potrzebuje sprawnie działającego transportu. Wynika to zarówno ze zwiększającego się wolumenu potrzeb transportowych, zmiany ich struktury oraz presji na poprawę jakości oferowanych usług. Należy jednocześnie podkreślić, że zarówno gospodarka, jak i społeczeństwo oddziaływają na przewozy towarów, oraz osób, generując potrzeby układów produkcyjnych oraz osadniczych, w różnych konfiguracjach i o różnej intensywności (rysunek 1).

Model of traffic policy in the republic of macedonia - before and after economic crisis

Furthermore, the effective economic growth and development, mostly depends on traffic policy and total development of the traffic. The traffic in the Republic of Macedonia is in a phase of expansion. The need for enlargement of the Pan - European corridors VIII and X which pass through the Republic of Macedonia, the need of reconstruction and re-organization of the rail, modernization of air traffic, the need to introduce a modern transport technologies, directs the need of modern traffic policy, with goal to increase the economy potential and the state competition in the transport market.

Charakterystyka przedsiębiorstw transportu samochodowego w Polsce w latach 2007 - 2010

Pozytywnym skutkiem przemian ostatniego dwudziestolecia było powstanie warunków do konkurencji, wymuszającej lepszą organizację przewozów, racjonalne wykorzystanie taboru (ładowności i przebiegu), poszukiwanie stałych i wiarygodnych klientów jak też konieczność wejścia w sferę finansową. Dzięki takiej sytuacji nastąpił znaczący liczbowy wzrost zarówno przedsiębiorstw transportu samochodowego wykonującego przewozy ładunków jak i taboru. Ilustracją tego procesu jest zestawienie przedmiotowych wielkości w tabeli 1.
Subskrybuj to źródło RSS