Zaloguj się

WIEDZA

Skuteczność wibroizolacji generatora energetycznego

Tematem pracy są przeprowadzone badania drgań układu wibroizolacji generatora energetycznego pod kątem jej skuteczności i możliwości zastosowania do innego rodzaju czy typu obiektów dynamicznych takich jak transport szynowy czy drogowy. Przeprowadzone pomiary drgań układu wibroizolacji wskazują, że skuteczność wibroizolacji, zdefiniowana w naszym przypadku jako iloraz amplitudy przyspieszeń nad i pod wibroizolatorem, będąca miarą dobroci wibroizolacji, to nie jedyny parametr, który winien być brany pod uwagę przy projektowaniu i doborze tego typu układu sprężystego w szczególności dla innego typu obiektów dynamicznych czy transportu. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Problemy związane z modernizacją infrastruktury kolejowej i ich wpływ na uzyskanie efektywności projektów

W artykule zaprezentowano majątek spółki PKP PLK S.A. oraz stan infrastruktury, który ulega dekapitalizacji. Realizowane projekty modernizacyjne wymagają opracowania studium wykonalności. W studiach tych uwzględniane są problemy związane z modernizacją, które w efekcie mają wpływ na uzyskanie efektywności projektów. Problemy te zostały pokrótce omówione. Wskazano kierunek zmian jakie powinny być dokonane aby w przyszłości ograniczyć liczbę problemów i w końcowym efekcie uzyskiwać lepsze wskaźniki efektywności dla modernizowanej infrastruktury kolejowej.

Zaawansowane usługi logistyczne w przedsiębiorstwie transportowym*

Transport, spedycja i logistyka stanowią istotny element gospodarki i są niezbędne do funkcjonowania większości przedsiębiorstw. Transport w powiązaniu z produkcją i obrotem towarowym stanowi część koncepcji logistycznej. Jako ostatnie ogniwo przemysłowego procesu realizacji wiąże ze sobą producenta oraz odbiorców, dodaje produktom firmy wartości, tworząc użyteczność czasu i miejsca w wyniku przemieszczania towarów w określonym czasie i miejscu. Jego rola sprowadza się do bezpośredniego udziału w realizacji podstawowego celu logistyki, czyli dostarczenia określonego produktu w określone miejsce i w określonym czasie.

Ocena wpływu oddziaływania skrzyżowań w układach drogowych

W artykule przedstawiono sposób oceny wzajemnego oddziaływania skrzyżowań w układach drogowych. Zaprezentowana procedura umożliwia określanie miar tego oddziaływania oraz ich wartości na podstawie wyników mikrosymulacji ruchu drogowego. Procedura badająca wpływ konfiguracji sieci skrzyżowań wykorzystuje związki ruchu, które można ustalić w układzie drogowym. Wykorzystana jest tu analogia do występujących w innych dziedzinach wiedzy, tzw. współczynników wspólności (ekonomia, biologia, nauki społeczne). Związki ruchu ustalane są na podstawie wyników mikrosymulacji z wykorzystaniem popularnych modeli ruchu. Miary oddziaływania ruchu w układzie drogowym estymowane są na podstawie macierzy związków ruchu. Ocena oddziaływania bazuje na algorytmach analizy przestrzennej. Macierze związków ruchu indeksowane są przy uwzględnieniu występowania w nich obszarów skorelowanych. Identyfikacja związków ruchu ma na celu dostosowanie jego organizacji do istniejących w tym zakresie potrzeb.

Inżynierskie materiały inteligentne w środkach transportu

Materiały inteligentne znajdują obecnie zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu, jednak największy ich rozwój i najwięcej zastosowań można zaobserwować w przemyśle lotniczym i samochodowym. Inżynierskie materiały inteligentne stosuje się w systemach bezpieczeństwa, w wymagających elementach konstrukcyjnych takich jak zawieszenie, silniki i urządzenia elektroniczne. Można je także wykorzystać jako dodatek zmieniający wygląd. Mogą być to stopy z pamięcią kształtu, materiały piezoelektryczne, elektrochromowe, elektroluminescencyjne, elektroreologiczne bądź magnetoreologiczne.

Optymalizacja sieci recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji na przykładzie wielkopolski

Organizacja sieci recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji stanowi jeden z ważniejszych problemów związanych z przemysłem motoryzacyjnym. Kształtowanie sieci recyklingu powinno odbywać się w sposób przemyślany tak, aby zapewnić efektywność działania systemu przy jednoczesnej optymalizacji wykorzystywanych zasobów. W artykule przedstawiono model wspomagania decyzji dla lokalizacji podmiotów sieci recyklingu zbudowany na bazie kryterium minimalizacji kosztów. Następnie zastosowano ten model do optymalizacji sieci w Wielkopolsce i przedstawiono uzyskane wyniki.

Wykorzystanie komputerowego pakietu symulacyjnego dosimis-3 przy podejmowaniu decyzji

Podczas podejmowania decyzji o modernizacji istniejącego systemu transportowego staje się zasadne poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jaki zakres prac muszę wykonać, aby uzyskać możliwość zaspokojenia moich potrzeb za najniższą cenę? Czy modernizować istniejące urządzenia transportowe, czy też bardziej opłacalna będzie ich wymiana na urządzenia nowszej generacji? Może na wykonanie tej samej pracy wystarczą nie trzy, ale dwie suwnice? W niniejszym artykule przedstawiono możliwości wykorzystania nowoczesnego narzędzia jakim jest pakiet DOSIMIS-3 do symulacji przepływów materiałów dla rzeczywistego obiektu.

Projekty w zakresie wykorzystania technologii satelitarnej w transporcie kolejowym

W artykule przedstawiono charakterystykę głównych projektów Europejskich w zakresie wykorzystania sygnałów pozyskiwanych z systemu GALILEO w celu wyznaczenia położenia pociągu na szlaku kolejowym. Przedstawiono także możliwość wykorzystania odmiany różnicowej systemu GPS do zwiększania dokładności określania pozycji pociągu względem elementów infrastruktury kolejowej.

Integracja pionowa w morsko-lądowych łańcuchach transportowych

W morsko-lądowym łańcuchu transportowym opartym na regularnych sposobach wykonywania przewozów dochodzi do integracji podmiotowo-produkcyjnej zarówno wewnątrz, jak i między jego ogniwami. Integracja w transporcie morskolądowym może objąć swoim zakresem : − usługi transportowe, które są produkowane przez podmioty działające na wyróżnionym rynku transportowym (w sektorze, branży), w ramach ogniwa łańcucha transportowego; pozioma integracja podmiotowo-produkcyjna obejmuje usługi wykazujące duży stopień substytucji asortymentowej, świadczone na zbliżonych przestrzennie rynkach, − usługi transportowe świadczone przez producentów działających na odmiennych produktowo i przestrzennie rynkach transportowych (branżach, sektorach), pomiędzy ogniwami łańcucha transportowego; pionowa (międzybranżowa/ międzysektorowa) integracja podmiotowoprodukcyjna obejmuje usługi wykazujące duży stopień komplementarności, które odpowiednio zorganizowane i skoordynowane składają się na (tworzą) systemy/procesy/łańcuchy transportowe, które w dalszej kolejności mogą stanowić podstawę dla rozwoju logistycznych łańcuchów dostaw, − usługi transportowe, które są produkowane na odmiennych, nie powiązanych ze sobą wertykalnie (pionowo) i horyzontalnie (poziomo) rynkach transportowych; integrację podmiotowoprodukcyjną, która obejmuje niezależne (nie wykazujące zależności substytucji i komplementarności) usługi transportowe określa się mianem integracji konglomeratowej.

Jednoznaczna metoda opisu funkcji zależnościowych w systemach sterowania ruchem kolejowym

Polega ono na dekompozycji obiektu sterowania ruchem kolejowym (np. odcinka torowego, zwrotnicy) na proste funkcje zależnościowe, które opisywane są za pomocą automatów Moore’a. Przedstawiono sposób opisu takich obiektów z wykorzystaniem teorii automatów oraz struktur hierarchicznych. Zaprezentowano metodę weryfikacji funkcji zależnościowych na obu poziomach realizacji Opracowana przez autorów metoda została zilustrowana na przykładzie obiektu jakim jest odcinek torowy.
Subskrybuj to źródło RSS