Zaloguj się

WIEDZA

Wyniki badań ankietowych programu dored

Artykuł reprezentuje problemy w realizacji zaopatrzenia punktów handlowych w centrach dużych miast na podstawie badań kwestionariusza wśród 900 punktów w ramach programu autora DORED. Pierwsza informacja o programie DORED ukazała się w periodyku Logistyka 2/2005: Pilotażowe badania programu DORED. Poruszony temat obejmuje zasięgiem zakres miejskiej logistyki, transportu lądowego i organizacji ruchu w centrach miast.

Warszawska kolej dojazdowa a stan sektora kolejowego w polsce

Celem niniejszego artykułu jest ocena działania Warszawskiej Kolei Dojazdowej w perspektywie całego sektora kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Autorzy wyjaśniają również przyczyny znaczących różnic pomiędzy ogólną jakością przewozów pasażerskich a jakością usług świadczonych przez Warszawską Kolej Dojazdową.

Wielokryterialna ocena nowych zamiatarek kompaktowych z wykorzystaniem metody electre iii

W niniejszej pracy podjęto zagadnienia związane z wielokryterialną oceną nowych zamiatarek kompaktowych. W pracy przeanalizowano stosowane w praktyce kryteria oceny zamiatarek poprzez dokonanie przeglądu polskich i zagranicznych przetargów na dostawę tego typu urządzeń. Przedstawiono również metodykę rozwiązywania tego typu problemów decyzyjnych z wykorzystaniem metody wielokryterialnego wspomagania decyzji ELECTRE III. Zaprezentowano też przykładowy eksperyment obliczeniowy dla oceny nowych zamiatarek kompaktowych, który rozwiązano z wykorzystaniem tej metody.

Nowe wyzwania dla żeglugi bliskiego zasięgu na morzu bałtyckim

Streszczenie Żegluga bliskiego zasięgu (SSS - short sea shipping) zajmuje ważne miejsce w polityce transportowej Unii Europejskiej. Promocja SSS, jako alternatywy dla transportu drogowego, istotna jest dla zrównoważonego rozwoju transportu w Europie i przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego. W artykule przedstawiono ogólną charakterystykę koncepcji żeglugi bliskiego zasięgu oraz jej stan obecny na Morzu Bałtyckim. Szczególną uwagę poświęcono nowym regulacjom wynikającym z Konwencji MARPOL w zakresie redukcji emisji tlenków siarki i tlenków azotu, a także przedstawiono związane z nimi zagrożenia dla SSS na Bałtyku.

Multiple criteria evaluation of the mass transit systems in european cities

The paper presents the methodology of evaluating diversified mass transit systems (MTS-s), operating in different European cities. The evaluation of MTS-s is formulated as a multiple criteria ranking problem and the methodology of Multiple Criteria Decision Making / Aiding (MCDM/A) is applied to solve it. The authors carry out and present all phases of the solution procedure of the multiple criteria decision problem (DP). Thus, they define the variants and the consistent family of criteria. They model the decision makers’ (DMs’) preferences, including their sensitivity and perception of the importance of criteria. They review and analyze a spectrum of MCDM/A ranking methods, including: Electre III, Oreste, AHP, UTA, and finally select the most appropriate ones that fit best the specific character of the public transportation systems’ evaluation process. They run computational experiments resulting in the generation of the final rankings of the MTS-s.

Przemiany w portach morskich unii europejskiej na przełomie xx i xxi wieku

Przedmiotem artykułu jest przedstawienie w sposób syntetyczny modelu WORKPORT, który dzieli porty morskie na trzy generacje. Taki podział portów morskich na generacje wynika z ich ewolucji, która w szczególności była widoczna w ostatnich dekadach XX wieku. Model ten wyodrębnia poziom rozwoju portów morskich do 1960, po 1960 i po 1980 roku. Wyodrębnienie poszczególnych generacji portów morskich dokonano na podstawie kilku zasadniczych kryteriów, które zostały przedstawione w niniejszym opracowaniu. Z doborem kryteriów można oczywiście polemizować, gdyż zostały one przyjęte w sposób subiektywny na podstawie obserwacji zachowań portów morskich w procesie ewolucyjnym. Zakończeniem artykułu jest próba odpowiedzi, w jakim kierunku może nastąpić dalsza ewolucja portów morskich zlokalizowanych w Unii Europejskiej.

Ocena efektywności eksploatacji autobusu szynowego

W artykule wskazano parametry charakteryzujące proces użytkowania i proces obsługi autobusu szynowego. Zdefiniowano wskaźniki, które umożliwiają pomiar efektywności tego typu obiektów technicznych oraz pomagają w ich doborze i funkcjonowaniu. Następnie za pomocą wybranych wskaźników eksploatacyjno-ekonomicznych zbadano efektywność eksploatacji autobusu szynowego.

Zachodniopomorskim w aspekcie zrównoważonego rozwoju

Transport, pełniąc z jednej strony „służebną rolę” w stosunku do pozostałych dziedzin gospodarki (rozpatrywanej zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym), z drugiej stanowiąc fundament wszelkich jej funkcji, powinien służyć przemieszczaniu osób i ładunków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Równowaga ta powinna być rozpatrywana w społecznej, ekologicznej, gospodarczej, przestrzennej oraz funkcjonalnej płaszczyźnie. System transportowy danego regionu ma na celu zaspokojenie, zgłaszanego przez jego mieszkańców oraz użytkowników, zapotrzebowania na usługi transportowe. Charakter potrzeb przewozowych społeczności danego regionu jest zróżnicowany, determinowany bowiem jest specyfiką danego układu i jego otoczenia, a także społecznymi i gospodarczymi uwarunkowaniami zachodzących w nim procesów. „Sprawny system transportu wpływa na wzrost aktywizacji gospodarczej i większą mobilność społeczeństwa, jest jednym z czynników stymulujących rozwój gospodarczy”1. Właściwie zaprojektowany i zorganizowany system transportowy danego regionu, z odpowiednią infrastrukturą transportową oraz odpowiednią siecią powiązań poziomych i pionowych, może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności danego regionu, zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej.

Reforma finansowania dróg wodnych w Niemczech w aspekcie konkurencyjności żeglugi śródlądowej

Realizacja przewozów w żegludze śródlądowej jest uwarunkowana prowadzeniem kapitałochłonnych inwestycji infrastrukturalnych. Potrzeba rozbudowy i modernizacji dróg wodnych jest postulowana przez podmioty branżowe polityki transportowej. Na płaszczyźnie Unii Europejskiej podmiotem polityki transportowej jest Europejski Związek Przewoźników Rzecznych (European Barge Union (EBU)). W Niemczech interesy podmiotów gospodarki żeglugowej reprezentuje założony w 1974 roku w DuisburguRuhrort Federalny Związek Żeglugi Śródlądowej (Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB)).
Subskrybuj to źródło RSS