Zaloguj się

WIEDZA

Nahełmowy system prezentacji danych - poprawa bezpieczeństwa lotniczych systemów transportowych

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL badań w zakresie możliwości zastosowania systemu nahełmowej prezentacji danych dla modernizowanych śmigłowców wojskowych typu Mi-8, Mi-17 i Mi-24. W części ogólnej omówiono wybrane metody i systemy wykorzystywane do wspomagania pilota w zakresie nahełmowej prezentacji danych (zobrazowanie okularowe i za pomocą gogli noktowizyjnych). W części szczegółowej przedstawiono wybrane wyniki analizy wiarygodności źródeł informacji pilotażowo-nawigacyjnej wykorzystywane do cyfrowego zobrazowania danych (na przykładzie sztucznego horyzontu AGB-3K śmigłowca Mi-17). Na zakończenie zaprezentowano zestaw nahełmowego systemu wyświetlania parametrów lotu SWPL-1 (zbudowany w Zakładzie Awioniki ITWL) oraz scharakteryzowano jego elementy składowe (w tym m.in. układ dopasowania sygnałów analogowych i komputer graficzny).

Analiza możliwości zastosowania ogniw paliwowych w autonomicznych platformach podwodnych

Podstawowym warunkiem jego zapewnienia jest wykorzystanie źródła energii o wysokiej sprawności. Takim źródłem może być ogniwo paliwowe, czyli urządzenie elektrochemiczne, które w bezpośrednim procesie zamienia energię chemiczną zgromadzoną w paliwie na energię elektryczną. W artykule przedstawiono wyniki analizy wymagań objętościowych układu wykorzystującego ogniwo paliwowe zapewniającego czas pracy porównywalny z stosowanym dotychczas akumulatorem.

Analiza typowych uszkodzeń autobusów w aspekcie ekologii na przykładach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej

W artykule przedstawiono informacje dotyczące typowych uszkodzeń autobusów wykorzystywanych w transporcie miejskim z punktu widzenia ekologicznego. Opisano najczęściej występujące uszkodzenia autobusów, przyczyny pojawiania się tych uszkodzeń oraz jak uszkodzenia zwłaszcza niedomagania silnika spalinowego mogą oddziaływać na środowisko naturalne.

Logistic center simulation

Logistic centers are beneficial in the entire scale of their importance, ranging from the economic, ecological up to the social benefits. The costs for the construction of the logistics centers are very high. It is therefore important to set up the sufficient capacity for all partial parts of the logistic center. One possibility is to use the simulation processes to verify the expected future operations in the logistics center. This article deals with the benefits of the simulation processes and their possible use in the design of the new logistics centers.

Informatyzacja logistyki transportowej

Na wdrożenie nowoczesnych narzędzi do zarządzania łańcuchem dostaw decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw z różnych branż. Konsekwentna implementacja może przyczynić się do optymalizacji procesów wewnątrzorganizacyjnych, wymiany informacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu, a przede wszystkim redukcji kosztów. Obecnie nie poszukuje się już rozwiązań wyłącznie dla samych usprawnień i optymalizacji. Dąży się do wpływu inwestycji na możliwość wzrostu rentowności także poprzez mądre oszczędności.

Wspomaganie projektowania systemu sensorów obserwacyjnych na śródlądowych drogach wodnych z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS

W ostatnich latach obserwuje się tendencje rozwijania nawigacji śródlądowej głównie w zakresie utworzenia rzecznych systemów informacyjnych pokrywających swoimi usługami strategiczne odcinki dróg wodnych. Zadaniem rzecznych systemów informacyjnych jest dostarczenie zharmonizowanych usług informacyjnych wspierających zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej oraz jego koordynację z innymi gałęziami transportu.

Analiza stanu bezpieczeństwa polskich dróg w kontekście ruchu pojazdów silnikowych jednośladowych

Artykuł zawiera analizę stanu bezpieczeństwa ruchu pojazdów silnikowych jednośladowych na przestrzeni lat 2005 - 2009 w Polsce z szczególnym uwzględnieniem powiatu radomskiego. W materiale zawarto dane liczbowe dotyczące przyczyn wypadków, wieku kierowców oraz statystycznych miejsc w których dochodzi do incydentów drogowych z udziałem motocyklistów.

Morskie przewozy kontenerowe jako generator zmian

Wprowadzenie konteneryzacji do transportu oznaczało wielką jakościową zmianę, która - jak się okazało - ukształtowała nie tylko środki transportu i porty, ale również organizację łańcuchów transportowych i inne elementy naszej rzeczywistości. Obniżając koszty transportu umożliwiła procesy globalizacji produkcji wpływając na całą gospodarkę światową. Artykuł analizuje zmienny charakter rynku przewozów kontenerowych, który szczególnie wyraźnie ujawnił się w okresie ostatniego kryzysu. Wychodząc z tej analizy zauważono procesy, które zmieniają współczesne oblicze transportu kontenerowego i ich skutki dla portów.

Idea identyfikacji warstw modeli systemów bezpieczeństwa obiektów w transporcie

Przedstawiono ideę identyfikacji warstw modelu systemu bezpieczeństwa obiektów w transporcie z wykorzystaniem opracowanej klasyfikacji środków redukcji ryzyka zagrożeń. Prezentowana idea zakłada, że jednym ze sposobów identyfikacji jest adaptacja wielowarstwowego modelu systemu bezpieczeństwa obiektów w transporcie do znanych modeli tego typu. Podano przykłady takiej adaptacji. Omówiono także notację stosowaną w procesie identyfikacji do symbolicznego zapisu nazw warstw modelu.

Koncepcja jednolitego planu rozwoju regionalnego jako szansa na wzrost przewozów intermodalnych w polsce

Streszczenie: Jednym z priorytetów europejskie, zawartej w dokumentach White Paper (2001), Keep Europe Moving (2006), Logistics: Keep Freight Moving (2007), Greening Transport (2008), Maritime Transport Strategy 2018 (2009) oraz Future of transport (2009) polityki transportowej jest zmniejszenie kongestii ruchu poprzez większe wykorzystanie alternatywnych dla przewozów drogowych gałęzi transportu. Na łamach niniejszego artykułu autorzy przedstawiają rolę władz publicznych we współtworzeniu efektywnej infrastruktury transportowej umożliwiającej rozwój przewozów intermodalnych.
Subskrybuj to źródło RSS