Zaloguj się

WIEDZA

Czasy reakcji kierowców

Czas reakcji jest jednym z podstawowych parametrów charakteryzujących kierowcę, bardzo istotnym w analizach sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym. W pracy opisano badania dotyczące oceny czasu reakcji, przeprowadzone w trzech środowiskach: na typowym urządzeniu stosowanym w pracowniach psychologii transportu (tzw. reflektometrze), w symulatorze jazdy samochodem (autoPW) oraz na torze samochodowym (Tor Kielce). We wszystkich środowiskach testy przeprowadzono dla tej samej grupy kierowców. W artykule przedstawiono charakterystykę badań w każdym środowisku oraz pokazano przykładowe wyniki

Problematyka wykorzystania różnych form transportu w aspekcie zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportowej

W artykule przedstawiono charakterystykę infrastruktury transportu w aspekcie jej wpływu na realizację procesów przewozowych. Dokonano również charakterystyki wybranych wskaźników monitorujących wykorzystanie różnych form transportu. Ponadto w artykule przedstawiono również identyfikację wybranych wskaźników dotyczących struktury przewozowej, dostępności do sieci transportowej oraz oceny infrastruktury transportu w aspekcie jego zrównoważonego rozwoju.

Zastosowanie logiki rozmytej do wyznaczania gotowości zautomatyzowanego systemu transportu bliskiego

Od zautomatyzowanych środków transportu bliskiego oczekuje się coraz wyższej gotowości do wykonania zadań transportowych. Wiąże się to z coraz wyższymi wymaganiami dotyczącymi niezawodności i obsługiwalności, a zarazem jakości działania podsystemów urządzenia transportowego, w tym podsystemu sterowania. W artykule zaproponowana została metoda oceny gotowości zautomatyzowanego systemu transportowego z zastosowaniem heurystycznych wskaźników wag będących funkcją wymagań stawianych systemowi i jego elementom. Przedstawiono przykład zastosowania logiki rozmytej do estymacji gotowości urządzenia transportowego, suwnicy pomostowej.

Koncepcja systemu bezpieczeństwa na kolejowych przejściach granicznych ue

W transporcie kolejowym, jako rozległym systemie, zagadnienie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego wydaje się szczególnie ważne. Jednym z istotnych problemów w tym obszarze jest bezpieczeństwo publiczne na kolejowych przejściach granicznych, które są przejściami granicznymi Unii Europejskiej. W artykule dokonano identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa publicznego w transporcie kolejowym, w tym na kolejowych przejściach granicznych z państwami nie będącymi członkami Unii Europejskiej.

Bezpieczny komputerowy system atp

Współcześnie w systemach sterowania ruchem w transporcie w coraz szerszym stopniu znajdują zastosowanie komputery, przy pomocy których w łatwy sposób można zrealizować funkcję wynikające z procedur sterowania ruchem w transporcie. Dla zapewnienia bezpieczeństwa działania systemu, poszczególne komputery realizujące funkcję ruchowe łączy się w odpowiednie układy wielokanałowe - w literaturze można spotkać kilka zasadniczych typów stosowanych rozwiązań - sprzętowy układ dwukanałowy, jednokanałowy układ sprzętowy z dwoma programami, itd. System SOP-2P, którego struktura została przedstawiona w artykule, ma najwyższy poziom bezpieczeństwa - SIL 4.

Ocena bezpieczeństwa gazowców lng w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych

Rosnące zapotrzebowanie na gaz ziemny spowodowało rozwój alternatywnych do transportu rurociągami metod dostarczania gazu do odbiorców. Jedną z tych metod jest transport naturalnego gazu skroplonego (LNG) statkami zwanymi gazowcami. Gazowce nazywane są zapalniczkami oceanów. Badania naukowe i rozwój techniki spowodowały ciągłą modernizację konstrukcji gazowców, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa przewozu LNG. Gazowce podlegają już od fazy projektowania przez produkcję i eksploatację ścisłym reżimom prawnym.

Ekspercki system oceny rozwiązań w budownictwie

Zagadnienie wyboru budowlanego obiektu mieszkalnego z istniejącego zbioru wariantów decyzyjnych, odpowiadającego w jak najlepszym stopniu wymaganiom sformułowanym przez decydenta, niejednokrotnie jest działaniem bardzo trudnym i niezwykle żmudnym. Przeanalizowano zagadnienie wyboru kryteriów oceny badanego budowlanego obiektu mieszkalnego. Sformułowano zbiór kryteriów oceny wariantów decyzyjnych oraz - w oparciu o przeprowadzone badania ankietowe określono stopnie ich ważności. Zaprezentowano wspomagające narzędzie informatyczne. Wykorzystując ten program dokonano porównania hierarchizacji przykładowych wariantów decyzyjnych przy zastosowaniu algorytmów obliczeniowych poszczególnych metod.

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych

Artykuł dotyczy zagadnienia bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowych. Przedstawiono regulacje prawne dotyczące zabezpieczenia ruchu na przejazdach, sposobów zabezpieczeń oraz statystyki zdarzeń na przejazdach poszczególnych kategorii. Autor sygnalizuje problemy dotyczące warunków zabezpieczania przejazdów, przedstawia przyczyny wypadków oraz możliwości ich eliminacji jak również proponuje metody podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach.

W artykule przedstawiono wybrane elementy modernizacji linii dużych prędkości w

Polsce. Celem modernizacji linii kolejowych jest zwiększenie spójności transportowej kraju oraz polepszenie dostępności przestrzennej Polski w układzie Unii Europejskiej poprzez uzyskanie projektowanych parametrów standardów technicznych i obniżenie kosztów eksploatacyjnych modernizowanych linii kolejowych. Działanie to ma usprawnić połączenia kolejowe między aglomeracjami. W wyniku modernizacji nastąpi zintegrowanie regionalnej (krajowej) sieci linii kolejowych z siecią europejską- pozwalające usprawnić dostępność usług transportowych o charakterze publicznym. Zostaną stworzone porównywalne możliwości przedstawienia konkurencyjnych ofert na komercyjny rynek transportowy w porównaniu z ofertami innych gałęzi transportu.

Ubezpieczeniowe aspekty piractwa morskiego

Eskalacja przemocy na morzu coraz dotkliwiej dotyka transport i logistykę morską. Według obserwacji International Maritime Bureau (IMB)2 liczba ataków pirackich wzrosła z 239 w 2006r. do aż 445 w roku 2010. Do 22 lipca 2011 miało już miejsce 292 incydentów pirackich, przetrzymywanych zaś było 20 statków, w większości wraz z zakładnikami.3 Analizując statystyki IMB z 2010r. można zauważyć, że około 75% wszystkich ataków pirackich przeprowadzono w ośmiu lokalizacjach, uznawanych obecnie za najbardziej newralgiczne obszary, do których należą: Somalia, Zatoka Adeńska, Indonezja, Morze Południowochińskie, Bangladesz, Nigeria, Malezja oraz Morze Czerwone.4
Subskrybuj to źródło RSS