Zaloguj się

WIEDZA

Badania hałasu pojazdów szynowych

W artykule zaprezentowano szacowane wartości kosztów zewnętrznych emisji hałasu generowanego przez transport szynowy w Unii Europejskiej. Przedstawiono wybrane wyniki badań dotyczących wpływu materiału wstawki hamulcowej pojazdu szynowego na poziom emisji hałasu w procesie hamowania. Wykazano, że wstawki kompozytowe charakteryzują się niższymi poziomami przyspieszeń drgań w stosunku do klasycznych wstawek żeliwnych i średnio o 10 dB(A) mniejszym hałasem. W pracy przedstawiono także wybrane wyniki badań hałasu i drgań oddziaływujących na pasażerów tramwajów typu 105 Na i NGT eksploatowanych przez MPK S.A. w Krakowie.

Metoda zapobiegania blokadom systemu transportowego w modelu symulacyjnym

W artykule przedstawiono łatwą do zaimplementowania w modelu symulacyjnym metodę zapobiegania blokadom systemu autonomicznych robotów mobilnych - wózków. W metodzie tej wykorzystano podejście oparte na kolejkach. W pierwszej części artykułu przedstawiono sposób budowania modelu symulacyjnego systemu transportowego w programie Arena. Druga część opisuje metodę zapobiegania blokadom. Poprawność tej metody została potwierdzona przez eksperyment symulacyjny.

Wybrane problemy zarządzania europejską przestrzenią powietrzną

W artykule przedstawiono wybrane problemy w zakresie kształtowania ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej. Istotą zarządzania przestrzenią powietrzną jest systemowe podejście do ruchu lotniczego, taboru lotniczego, portów lotniczych oraz naziemnych i pokładowych urządzeń i systemów nawigacyjnych wraz z odpowiednią organizacją obszarów kontrolowanych lotnisk. Rozwój infrastruktury transportu lotniczego staje się obecnie priorytetem wzrostu gospodarczego w Europie. Rozwój ten zależy również od efektywnego prowadzenia wielkich programów takich jak GALILEO (radionawigacja satelitarna) czy ITER (synteza jądrowa). Dlatego też istnieje konieczność wprowadzenia zmian uwzględniających nowe podejście do zarządzania europejską przestrzenią powietrznią.

Rola i znaczenie portów morskich

Rosnąca wymiana handlowa i globalizacji produkcji oraz konsumpcji przyczynia się do zwiększenia roli i znaczenie portów morskich. Transport morski jest konkurencyjny w przypadku ładunków masowych. Coraz większego znaczenia nabiera przewóz drobnicy, głównie za sprawą powszechnego użycia kontenerów Szczególnie duży wzrost obrotów następował w portach morskich państw rozwijających. W Polsce mały był udział ropy naftowej i jej pochodnych w przeładunkach w portach morskich.

Koncepcja struktury sieci torowej dla pojazdów prt

Streszczenie: Referat dotyczy wybranych zagadnień modelowania sieci torowej dla transportu Personal Rapid Transit. Praca obejmuje krótką charakterystykę transportu PRT, omówienie wybranych wymagań oraz opis propozycji struktury torowej systemu PRT. Ponadto zawiera metodykę modelowania toru z uwzględnieniem krzywych przejściowych. Przedstawione zagadnienia stanowią integralną część prac związanych z opracowanie koncepcji systemu PRT. Zaprezentowane modele toru są wykorzystywane w zaawansowanych badaniach symulacyjnych zarówno pojazdów jak i całego systemu PRT.

Badania i analiza właściwości użytkowych manipulatorów sortujących

W referacie przedstawiono zakresy zastosowań bezchwytakowych manipulatorów sortujących ładunki jednostkowe (prostopadłościenne obiekty - np. paczki pocztowe) transportowane na przenośnikach w sposób ciągły. Właściwości użytkowe manipulatorów wyznaczono na podstawie optymalizacji numerycznej modeli procesu sortowania. Modele teoretyczne wymagane podczas optymalizacji zawierają opracowania zjawisk fizycznych występujących podczas interakcji obiektu z członem roboczym manipulatora. Siły reakcji o charakterze udaru definiowane są zmodyfikowanym nieliniowym modelem Kelvina a krzywoliniowe właściwości cierne - za pomocą krzywej B-sklejanej. Podczas analiz rozpatrywano struktury kinematyczne manipulatorów, które są reprezentatywnymi rozwiązaniami technicznymi aktualnie stosowanych metod wywierania impulsu kierującego obiekty na nowe linie transportowe w centrach logistycznych.

Monitorowanie ładunków niebezpiecznych w transporcie drogowym

Od zarania wieków przemieszczają się ludzie, jak i ładunki, którymi bardzo często były i są materiały niebezpieczne zarówno dla człowieka jak i dla jego otoczenia, mogą one być przewożone transportem drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym. Przewóz tych materiałów wymaga specjalistycznej wiedzy dotyczącej składu, właściwości chemicznych i fizycznych, a także specjalistycznych opakowań i środków transportowych, a czasem też specjalistycznego sprzętu. Wszystkie osoby uczestniczące w działalności związanej z magazynowaniem i przewozem towarów niebezpiecznych powinny być świadome zagrożenia stwarzanego przez te towary, Powinny one być odpowiednio przeszkolone, zarówno z przepisów bhp jak i neutralizacji skutków przedostania się tych środków do środowiska.

Zagadnienie obsługi osób niepełnosprawnych w metrze

Przemieszczanie się jest jednym z podstawowych praw, jakie społeczeństwo powinno gwarantować swoim członkom. Najbardziej skutecznym środkiem transportu publicznego jest metro i to z niego korzystają również niepełnosprawni. Osoby niepełnosprawne to nie tylko te, które z powodu przebytej choroby, wypadku czy wady wrodzonej mają trudności w poruszaniu się pieszo, korzystaniu ze środków transportu i w odbiorze informacji. Niepełnosprawni to także ludzie z dziećmi w wózkach lub na rękach, wszyscy ludzie w podeszłym wieku, kobiety w ciąży, osoby z bagażami, wózkami na zakupy, dużej tuszy, bardzo niskiego wzrostu itd. W artykule skoncentrowano się na szybkim środku transportu jakim jest metro w celu wykazania istniejących barier architektonicznych oraz możliwości ich zmian w celu dostosowania do codziennego użytku dla osób niepełnosprawnych.

Rola transportu morskiego gazu skroplonego w systemie bezpieczeństwa energetycznego polski

W artykule omówiono uwarunkowania transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) drogą morską. Przybliżono m.in. elementy składowe łańcucha LNG, dokonując charakterystyki statków do jego transportu oraz terminali umożliwiających jego odbiór i przeładunek. Przedstawiono wymogi stawiane terenom przewidzianym pod lokalizację takich terminali oraz zebrano szanse i zagrożenia, jakie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski niesie budowa w naszym kraju terminala LNG.
Subskrybuj to źródło RSS