Zaloguj się

WIEDZA

Model procesowy zarządzania konfiguracją badań statków powietrznych

W artykule scharakteryzowano istotę zarządzania konfiguracją w badaniach statków powietrznych. Zaprezentowano koncepcję systemowego podejścia do jakości procesów zarządzania konfiguracją, identyfikacji konfiguracji, nadzorowania zmian, opisywania statusu i auditowania konfiguracji z przykładami jej wykorzystania w ramach badań statków powietrznych. Przedstawiono model procesowy zarządzania konfiguracją w badaniach statków powietrznych.

Zarządzanie programami operacyjnymi na przykładzie programu operacyjnego infrastruktura i środowisko

Streszczenie: Celem publikacji jest przedstawienie wybranych zagadnień związanych z zarządzaniem programami i projektami europejskimi ze szczególnym uwzględnieniem projektów transportowych. Najważniejszym programem operacyjnym dla sektora transportu jest Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Zdecydowana większość środków przeznaczonych na program została zarezerwowana dla sektora transportu w ramach trzech priorytetów. Podstawą struktury systemu zarządzania programem operacyjnym jest podział kompetencji między ministerstwa, pełniące funkcję Instytucji Zarządzających. Wybór projektów transportowych w ramach programu operacyjnego odbywa się w trybie konkursowym lub indywidualnym. W obu przypadkach kwalifikowanie przedsięwzięć do współfinansowania ze środków unijnych odbywa się według zatwierdzonych kryteriów. Realizacja projektów jest oceniana na podstawie odpowiednich wskaźników produktu i rezultatu.

Korzyści wynikające z wdrażania nowoczesnych technologii na kolejach polskich

Modernizacja linii kolejowych jest jednym z czynników bezpośrednio wpływających na poprawę konkurencyjności transportu kolejowego. Odpowiednio prowadzona i połączona z kompleksowymi rozwiązaniami diagnostyki i utrzymania systemów ruchu prowadzi także do poprawy bezpieczeństwa ruchu. W artykule przeanalizowano pracę Lokalnego Centrum Sterowania w Mińsku Mazowieckim oraz pracującego w jego ramach Centrum Urządzeń i Diagnostyki oraz wpływ ich pracy na niezawodność ruchu.

Ocena bezpieczeństwa eksploatacji transportowych systemów bezpieczeństwa użytkowanych na rozległym obszarze kolejowym

Streszczenie: Eksploatacja transportowych systemów bezpieczeństwa np. systemów sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN) na rozległym obszarze kolejowym narażona jest na oddziaływanie zakłóceń elektromagnetycznych. Zaburzenia elektromagnetyczne generowane są przez źródła zakłóceń zamierzone lub niezamierzone, stacjonarne lub ruchome. Poziom generowanych zaburzeń elektromagnetycznych wpływa na proces bezpieczeństwa eksploatacji systemów np. systemów sterowania ruchem kolejowym, transportowych systemów bezpieczeństwa. Generowane zakłócenia mogą być przyczyną wystąpienia stanu alarmu w transportowym systemie bezpieczeństwa, którego skutkiem może być zatrzymanie ruchu pociągów, wezwanie służb porządkowych, ogłoszenie ewakuacji - czyli wystąpienie wymiernych strat finansowych. Niniejszy referat przedstawia ocenę bezpieczeństwa eksploatacji transportowych systemów bezpieczeństwa, na które oddziaływają zakłócenia elektromagnetyczne.

Analiza stanu infrastruktury drogowej województwa zachodniopomorskiego w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Położenie województwa zachodniopomorskiego nad Bałtykiem przy zachodniej granicy kraju, w znacznym oddaleniu od centrum kraju, determinuje podstawowe funkcje jego rozwoju jak gospodarka morska i turystyka. Stan techniczny dróg w regionie jest niezadowalający, poza pasem przygranicznym zły. Odnosi się to do stanu nawierzchni, braku między innymi obwodnic, dwupoziomowych skrzyżowań, utwardzonych poboczy, ilości miejsc postojowych. Wskaźnik dróg dwujezdniowych wynosi 0,34% podczas gdy średnia krajowa wynosi 1,1%. Taki stan infrastruktury drogowej znacznie przyczynia się do sytuacji, że w zakresie bezpieczeństwa drogowego region zachodniopomorski ma wskaźniki dużo wyższe od średniej krajowej. Jedynym wyjściem są inwestycje infrastrukturalne i to w dużo większym zakresie niż do roku 2007.

Transformacja Wspólnej Polityki Transportowej UE

Wspólna Polityka Transportowa jest jedną z trzech najstarszych, fundamentalnych polityk wspólnotowych. Przeprowadzona analiza dokumentów strategicznych oraz wyników realizacji programów i działań wskazała, iż Wspólna Polityka Transportowa określona w Traktacie Rzymskim z 1957r. o powstaniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, podlegała w latach 1957-2010 istotnym zmianom zarówno w kwestii swoich celów, zadań i zasad, jak i zakresu terytorialnego oraz tempa rozwoju.

Struktura rynku i strategie konkurencji w kontenerowym sektorze transportu morskiego

Globalizacja, liberalizacja, konkurencyjność i integracja są podstawowymi czynnikami kształtującymi pozycję przedsiębiorstwa w sektorze transportu morskiego. W omawianym sektorze współpraca stała się dużo bardziej ważniejsza niż konkurencja w kształtowaniu efektywności przedsiębiorstwa. Współpraca zawsze charakteryzowała sektor żeglugi liniowej, głównie poprzez realizowane strategie: aliansów strategicznych, oraz fuzji i przejęć. Te strategie wzrostu przedsiębiorstwa w naturalny sposób przyczyniły się do wzrostu wielkości statków kontenerowych i spadku stawek frachtowych.

Kształtowanie ruchu w mieście i zrównoważony rozwój

Okres występowania zatłoczenia ulic w miastach stale się wydłuża powodując wzrost strat czasu uczestników ruchu. Pojazdy oczekujące na przejazd stają się przyczyną wzrostu hałasu i zużycia paliw oraz większej emisji szkodliwych substancji do otoczenia na obszarze występowania kongestii. Jak pokazują doświadczenia z wielu krajów rozbudowa układu ulic poprzez dodawanie kolejnych pasów ruchu nie przynosi rezultatu. Jednym z sugerowanych rozwiązań globalnego problemu staje się zrównoważony rozwój. Realizacja założeń zrównoważonego rozwoju transportu wymaga podjęcia działań w kierunku zmiany podziału modalnego ruchu. W artykule przedstawiono możliwości równoważenia ruchu we współpracy z rozwiązaniami telematycznymi i ich wpływ na zarządzanie mobilnością w mieście.

Kształtowanie proekologicznych postaw organizacji publicznych poprzez prawo zamówień publicznych

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej „Guidelines for Member States to set up Action Plans on Green Public Procurement” zielone zamówienia publiczne oznaczają politykę, w ramach której podmioty publiczne włączają kryteria i/lub wymagania ekologiczne do procesu zakupów (procedur udzielania zamówień publicznych) i poszukują rozwiązań minimalizujących negatywny wpływ produktów/usług na środowisko oraz uwzględniających cały cykl życia produktów, a poprzez to wpływają na rozwój i upowszechnienie technologii środowiskowych.
Subskrybuj to źródło RSS