Zaloguj się

WIEDZA

Wpływ stopnia odwzorowania wybranych parametrów modelu ruchu statków na uzyskiwane wyniki

Transport wodny należy do najefektywniejszych środków transportu. Na akwenach trudnych nawigacyjnie i o dużym natężeniu ruchu, wprowadza się systemy VTS - Vessel Traffic Service, sprawujące nadzór i koordynację ruchu statków. Znajomość aktualnej sytuacji na torze oraz ruchu planowanego w zadanej perspektywie czasowej, pozwala wypracować optymalne strategie ruchu. W artykule przedstawiono model optymalnego planowania ruchu statków dla toru wodnego Świnoujście-Szczecin, w dwóch wariantach jego złożoności. Dokonano oceny możliwości wykorzystania obu wariantów modelu.

Zasadność inwestycji w żeglugę śródlądową w Polsce

Bardzo dynamiczny rozwój transportu wodnego śródlądowego zachwiał równowagą systemu transportowego. Utrzymanie jego równowagi wymagałoby zwiększenie znaczenia transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej, które ze względu na mniejszą szkodliwość dla środowiska naturalnego w porównaniu z transportem drogowym i niewielki udział w generowaniu kosztów zewnętrznych jest najbardziej przyjazny społecznie. Innym problemem europejskiej polityki transportowej jest ograniczenie terytorialne, które jest barierą w rozwoju infrastruktury, zapotrzebowanie na transport pasażerski i transport ładunków wobec integracji gospodarczej i procesów globalizacji.

Odległość boczna manewru wyprzedzania statków morskich na akwenach ograniczonych

Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków morskich jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Specyfika akwenu ograniczonego redukuje dostępną przestrzeń manewrową. Jednym z elementów decydującym o bezkolizyjnym wykonaniu manewru wyprzedzania jest prawidłowa ocena odległości bocznej pomiędzy statkami w trakcie wykonywania tego manewru. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ograniczonych.

Rzeczne przewozy ładunkowe jako element jednolitego procesu politransportowego Polski

Zachodzące zmiany w charakterze stosunków ekonomicznych w warunkach globalizacji ekonomiki światowej w ciągu ostatnich dziesięcioleci przedstawiły nowe wymagania wobec organizacji i zarządzania procesami transportowymi. W modelach wyboru rodzaju korytarza multimodalnego generalnymi kryteriami są minimum czasu i minimum ceny dostawy jednostki ładunku. Obecnie istnieją rozwinięte metody i technologie organizacji przewozów ładunkowych poszczególnymi rodzajami transportu lub ich połączeniami [4,5].

Modelowanie emisji gazów spalinowych w transporcie morskim

Streszczenie: Dla określenia udziału jednostek pływających w całkowitym zanieczyszczeniu środowiska oraz przeciwdziałania szkodliwym wpływom związków toksycznych w spalinach silników okrętowych konieczna jest znajomość wartości emisji tych związków z poszczególnych jednostek. Jest to możliwe po określeniu parametrów ruchu jednostki, wartości stężeń poszczególnych związków dla tych parametrów oraz warunków hydrometeorologicznych. W opracowaniu przedstawiono warunki dotyczące modelowania emisji gazów spalinowych z silników głównych jednostek pływających oraz możliwość wykorzystania do ich budowy metody Monte Carlo.

Wybrane prognozy rozwoju sektora zarobkowego transportu samochodowego ładunków w polsce

Streszczenie: Prognozy struktury i popytu na zarobkowy transport samochodowy ładunków w Polsce zaprezentowane w artykule sporządzone zostały przez autorów na podstawie szeregu zjawisk społeczno-gospodarczych, które mają istotny wpływ na rozwój pracy przewozowej, m.in. zmiany w strukturze wytwarzania PKB czy czynniki, które stanowią o obecnym kształcie gospodarki, zarówno poprzez stymulację, jak i hamowanie jej rozwoju. W większości opracowań prognostycznych szacunkowe trendy w zakresie zarobkowego transportu samochodowego ładunków zakładają, że transport ten będzie zwiększać swój udział w rynku przewozów.
Subskrybuj to źródło RSS