Zaloguj się

WIEDZA

Efektywne metody modelowania użyteczne w eksploatacji pojazdów szynowych

Przedstawione w pracy wyniki badań dotyczą opracowania efektywnych metod modelowania użytecznych w eksploatacji pojazdów szynowych. Szczególną uwagę poświęcono rozwiązaniu zagadnienia identyfikacji źródeł pola. Do tego celu służy numeryczna metoda symulacyjna wykorzystująca narzędzia obliczeniowe z obszaru analizy kombinatorycznej uzupełnione procedurami regularyzującymi. Inną metodą jest optymalizacja za pomocą funkcjonału mocy. Rozpatrywane pola fizyczne są opisane równaniem różniczkowym Poissona, zatem w eksploatacji pojazdów szynowych opracowane metody mogą być przydatne w badaniu zagadnień cieplnych i wytrzymałościowych, jak np. identyfikacja parametrów naprężeń dla skręcania szyny kolejowej przy wymuszeniach siłowych oraz identyfikacja źródeł ciepła w szynie spowodowanych kontaktem tocznym. Wyniki identyfikacji źródeł ciepła w szynie spowodowane kontaktem tocznym koło-szyna mogą zostać wykorzystane do weryfikacji cech mechanicznych kontaktu. Przedstawiono także oryginalną metodę modelowania dynamiki kontaktu koło-szyna dla siły wertykalnej w oparciu o pojęcie energii jednookresowej stosowane w badaniach obwodów elektrycznych.

Analiza protokołu sirf binary

W artykule przeprowadzono analizę dekodowanych binarnych danych pomiarowych rejestrowanych przez urządzenia wyposażone w moduły GNSS typu SiRFStarIII. Urządzenia mają możliwość pracy z użyciem zaawansowanego protokołu SiRF Binary, dlatego możliwe jest uzyskanie dostępu do rozbudowanych wiadomości formatu oraz parametrów odbiornika nawigacyjnego GNSS. W celu sprawdzenia możliwości wykorzystania danych pomiarowych uzyskiwanych za pomocą protokołu SiRF na potrzeby artykułu przeprowadzono testowy jednoczesny pomiar z wykorzystaniem trzech odbiorników nawigacyjnych GNSS. Odbiorniki rejestrowały jednocześnie wyniki pomiarów na referencyjnym punkcie osnowy sytuacyjnej, którego współrzędne są znane.

Aktywna redukcja drgań wirującej łopaty za pomocą elementów piezoelektrycznych

W pracy tej została przeanalizowana możliwość aktywnego tłumienia drgań w łopatach wirników. Aktywnym elementem tłumiącym jest element piezoelektryczny. Jako model łopat wirników wybrana została belka wspornikowa. W pierwszej części pracy przedstawiono analizę wpływu obrotu na drgania belki. W drugiej części przedstawiono wyniki symulacji numerycznych przedstawiających wpływ położenia i długości elementu piezoelektrycznego na amplitudę drgań. Przedstawiono także analizę wyników.

Regulatory impact analysis - tool for better regulation

Quality of regulatory and legislative environment is essential to the overall competitiveness of the economy and may be an accelerator or holding back the development of business, innovations and economic growth.In the process of regulation is therefore important to implement methods for better regulation, such as RIA.

Metody badań własności jezdnych samochodów z wysoko położonym środkiem masy

W artykule opisano cel oraz metody badań właściwości jezdnych pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem samochodów specjalnych stosowanych przez służby ratownicze. Przedstawiono wymagania dotyczące aparatury pomiarowej wykorzystywanej w tych badaniach oraz ogólne warunki realizacji procedur badawczych. Opisano najczęściej stosowane znormalizowane testy drogowe pozwalające na ocenę kierowalności i stateczności pojazdów. Zaprezentowane badania będą stosowane do oceny bezpieczeństwa samochodów wykorzystywanych w Straży Pożarnej.

Straty silnika spalinowego szansą na rekuperację energii elektrycznej

Artykuł przedstawia analizę metod pozyskiwania energii elektrycznej ze strat pracy silnika spalinowego cieplnego. W materiale ponadto przedstawiono struktury zarządzania energią elektryczną na pokładzie współczesnego pojazdu samochodowego oraz zaproponowano koncepcję dyspozycji i nadzoru energii elektrycznej pochodzącej z turbogeneratora zlokalizowanego w układzie wydechowym silnika tłokowego.

State-space control of the drive with pmsm and flexible coupling

A control system, which achieves prescribed speed and position responses, for electric drives with a significant torsion vibration mode is presented. Control system design exploits state-space control and forced dynamics control principles. Derived control algorithm respects the vector control condition by keeping the direct axis current component approximately zero as well as controlling the load position with prescribed closed loop dynamics. Set of two observers, one on load side and the second one on motor side, generate all state variables necessary for control algorithm design including torques acting on the motor and load side to satisfy all conditions for achieving prescribed dynamics. This approach allowed to eliminate position sensor on motor side. The simulations confirm that proposed model based position control system can operate with moderate accuracy.

Wpływ promieniowania ultrafioletowego na stan powierzchni powłok akrylowych

W artykule przedstawiono wpływ promieniowania ultrafioletowego na właściwości powłok akrylowych. Przedstawiono wyniki pomiarów: grubości, twardości, wartości parametru Ra chropowatości powierzchni oraz połysku zwierciadlanego powłok dla różnych okresów ich starzenia. Zaobserwowano zmniejszenie grubości i połysku powłok oraz zwiększenie ich twardości i chropowatości.

Ocena odwzorowania ruchu podążającego pojazdu w mikroskopowych modelach ruchu bezpiecznej odległości w warunkach ruchu drogowego

Jednym z istotnych czynników nieustannie kontrolowanych przez kierowcę pojazdu podczas jazdy jest zachowanie pojazdu poprzedzającego. Osoba kierująca pojazdem, obserwując pojazd jadący bezpośrednio przed nim, stara się dostosować prędkość ruchu do prędkości ruchu poprzednika oraz zachować do niego bezpieczną odległość. Odległość ta, zapewnia kierującemu zatrzymanie pojazdu bez powodowania kolizji. W pracy porównywano wyniki pomiarów eksperymentalnych z wynikami modelowania ruchu pojazdu poruszającego się za innym pojazdem w ruchu drogowym. Do porównania wybrano kilka powszechnie stosowanych modeli typu bezpiecznej odległości.

W artykule przedstawiono wyniki badań emisji związków szkodliwych spalin silnika

F100-PW-229 będącego źródłem napędu samolotu F-16, przeprowadzonych w warunkach testu stacjonarnego na stanowisku hamownianym. W artykule przedstawiono wyniki badań i ich analizę, pozwalającą na dokonanie oceny możliwości wykorzystania tego typu testów stacjonarnych do oceny emisji związków toksycznych spalin z turbinowych silników odrzutowych.
Subskrybuj to źródło RSS