Zaloguj się

WIEDZA

Modyfikacja obróbką elektroerozyjną powłok natryskanych naddźwiękowo

W pracy podjęto próbę wytwarzania przeciwzużyciowych warstw powierzchniowych hybrydową metodą naddźwiękowo-elektroiskrową. Powłoki z WC12Co i WC17Co zostały naniesione systemem do natrysku naddźwiękowego TAFA-JP-5000. Modyfikacja powłok obróbką elektroerozyjną została wykonana za pomocą urządzenia ELFA-541. Ocenę własności powłok przeprowadzono na podstawie analizy mikrostruktury, badaniach tribologicznych oraz pomiarach mikrotwardości i chropowatości.

Eksperymentalna analiza możliwości zastosowania układów sprężystych w wibroizolacji torowisk

Eksperymentalna analiza możliwości zastosowania układów sprężystych jest złożona i składa się z następujących elementów: eksperymentalne badania elementów sprężystych, modelowaniu dynamiki torowiska z uwzględnieniem przyjętych do wibroizolacji elementów sprężystych, eksperymentalnym badaniu na stanowisku doświadczalnym a następnie eksperymentalnym badaniu w rzeczywistych warunkach skuteczności zastosowanej wibroizolacji torowisk oraz rozprzestrzenianiu się drgań w środowisku. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Analiza możliwości programu komputerowego przeznaczonego do symulacji taktycznych rozwinięć linii wężowych z samochodów pożarniczych

W pracy zaprezentowano możliwości komputerowego programu do badania taktycznych rozwinięć linii wężowych z samochodów pożarniczych. Ze względu na wysokie koszty badań laboratoryjnych i poligonowych, analizę taktycznych układów gaśniczych prowadzi się obecnie coraz częściej przy zastosowaniu specjalistycznych programów komputerowych, przy pomocy których przeprowadza się ich symulację. Jedyny w Polsce tego typu program został opracowany, przetestowany i zaimplementowany jako ćwiczenie w ramach laboratorium Hydromechaniki w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Umożliwia on wyznaczenie wszystkich istotnych parametrów rozwinięć linii wężowych z wybranych samochodów gaśniczych przy zadanych warunkach początkowych pożaru wybranego obiektu. Wyniki są prezentowane zarówno w formie tabelarycznej jak i graficznej z możliwością ich wydrukowania na drukarce.

Metoda wstępnych obliczeń trwałości zmęczeniowej elementów pojazdów mechanicznych

W obliczeniach trwałości zmęczeniowej elementów konstrukcyjnych powszechnie stosuje się metody oparte na hipotezach sumowania uszkodzeń zmęczeniowych. Poza doborem odpowiedniej hipotezy w metodach tych konieczna jest znajomość widma obciążenia, zwykle stanowiącego zbiór cykli sinusoidalnych o zmiennych parametrach (Sa i Sm) oraz charakterystyki zmęczeniowej - zwykle w postaci wykresu zmęczeniowego Wöhlera. W procesie projektowo-konstrukcyjnym z powodu braku materialnych obiektów i możliwości dokonania pomiarów znajomość wymienionych danych jest słaba.

Wpływ oleju smarującego i biopaliwa na stan techniczny silnika o zapłonie samoczynnym

W referacie zamieszczono informacje dotyczące postępu w zakresie technologii produkcji olejów silnikowych i ich roli w pracy tłokowego silnika spalinowego. Część badawcza obejmuje monitorowanie zmian właściwości fizykochemicznych oleju silnikowego SL/CF SAE 5W/30 EURO IV w okresie eksploatacji silników o ZS zasilanych olejem napędowym Ekodiesel Ultra i biopaliwem B i oceny ich stanu technicznego.

Parametrów elektrycznych

Streszczenie: Przedstawiono metodykę doboru podstawowych parametrów funkcjonalnych samochodu elektrycznego obejmującą takie elementy postępowania jak: określenie założeń funkcjonalnych, określanie wartości parametrów modelu ruchowego, wybór i określenie parametrów miarodajnych warunków ruchu, wyznaczenie charakterystyk trakcyjnych na kołach napędu, przejazdy teoretyczne, opracowanie modelu matematycznego i badania symulacyjne. Przedstawioną metodykę zilustrowano przykładowymi wynikami obliczeń, wykonywanych w ramach projektu ECO - Mobilność. Przedstawiono uzyskane wymagane wartości dla: mocy i sił maksymalnych oraz energii zasobnika.

Obliczanie odkształceń sprężystej próbki przy użyciu programu dostępnego online

W pracy przedstawiono rozwiązanie analityczne równania różniczkowego ugięcia płaskiej belki wspornikowej obciążonej siłą pionową oraz dokonano analizy możliwości jego zastosowania do obliczeń ugięcia próbek stosowanych do badań wytrzymałości zmęczeniowej. Całkowanie równań prowadzi do wyznaczenia ścisłej matematycznie zależności kąta ugięcia od bieżącej zmiennej niezależnej (odległości od początku układu współrzędnych). Zastosowanie znanego rozwiązania, w przypadku występowania dużych ugięć belki, prowadzi do znacznych błędów, przekraczających 11% wartości kąta ugięcia.

Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny turbosprężarek doładowanych silników spalinowych

W artykule przedstawiono informacje na temat układu turbodoładowania współcześnie stosowanych silników spalinowych w pojazdach samochodowych. Opisano działanie i konstrukcję turbosprężarki jako naczelnego elementu tego układu. Omówiono podstawowe źródła i skutki uszkodzeń turbosprężarek z uwzględnieniem warunków eksploatacji oraz podano zalecenia warunkujące prawidłową eksploatację.
Subskrybuj to źródło RSS