Zaloguj się

WIEDZA

Naprawy ram pojazdów ciężarowych przy użyciu elektrod zasadowych z dodatkiem molibdenu

Omówiono udarność, wytrzymałość na rozciąganie oraz wytrzymałość zmęczeniową złącz spawanych w ramach samochodowych. Dodatkowo opisano zawartość molibdenu w spoinie ramy pojazdu ciężarowego. Opisano wyniki przeprowadzonych badań dla dwóch różnych stopiw elektrodowych, wykonanych dwiema metodami charakteryzującymi się różną zawartością molibdenu. Wyniki badań wytrzymałościowych zostały przedstawione w formie wykresów naprężenieodkształcenie. Wyniki badań zmęczeniowych podano w formie wykresów Wohlera. Przeanalizowano struktury metalograficzne badanych stopiw elektrodowych oraz wyznaczono procentowe udziały najkorzystniejszej pod względem plastyczności oraz wytrzymałości stopiwa fazy - ferrytu drobnoziarnistego (ferrytu AF wg MIS).

Metoda tworzenia funkcji i równań zależnościowych w systemach srk

Streszczenie: W publikacji przedstawiono metodę tworzenia funkcji i równań zależnościowych na podstawie równań stanu opisujących system srk jako układ przełączający. Analiza systemu srk jako układu przełączającego pozwala wyróżnić w strukturze tego układu szereg automatów składowych odwzorowujących przebiegi, jak i obiekty sterowane. Do opisu tych automatów zastosowano równania stanu. Metoda ta umożliwiła sformułowanie funkcji i równań zależnościowych, które można zastosować do celów algorytmizacji. Ponadto zastosowanie tej metody pozwala zbadać własności tych automatów a tym samym i systemu srk.

Porównanie klasycznego i różniczkowo-całkowego modelu przetwornika pomiarowego

Artykuł jest odpowiedzią na konieczność stosowania rachunku różniczkowocałkowego ułamkowych rzędów w różnych dziedzinach nauki takich jak teoria sterowania czy miernictwo dynamiczne. W pracy zaprezentowano przetwornik pomiarowy, który zamodelowano zarówno równaniem różniczkowym 2-go rzędu jak i rachunkiem różniczkowo-całkowym ułamkowych rzędów. Stosując różniczkowocałkową metodę do tworzenia modelu przetwornika pomiarowego otrzymuje się model o idealnym, w przypadku odtwarzania amplitudy, przetwarzaniu sygnału wejściowego.

Symetryzacja obciążeń w układach zasilania trakcji kolei dużych prędkości

W artykule opisano problemy związane z zasilaniem układów trakcji kolei dużych prędkości spowodowane niesymetrią obciążeń oraz przedstawiono sposoby i układy do kompensacji tych niesymetrii. Prezentowane w artykule równania umożliwiają wyznaczenie odpowiedniej wartości mocy elementów kompensatora zarówno w normalnych, jak i awaryjnych warunkach zasilania.

Causes of failures in the track circuit and automatic train control operation

In the rail system is widespread the numerical coded circuit blocking and continuous automatic train control system. The system uses the frequency channel, organized on the rail line. Depending on the type of traction, the carrier wave frequency is equal to 25 or 50 Hz. As the element base the electromagnetic relays are used. In consequence of the low liability and safety, this system does not meet the requirements for the modern train separation arrangements. The number of failures and malfunctions of the numerical automatic block signalling and automatic train control system is large enough. Most of them are caused by unstable operation in the process of ballast resistance changing and interference of the traction current.

Baza danych jako źródło informacji w procesie konstruowania i sterowania modelem sieci wodociągowych

W pracy przedstawia się koncepcję bazy danych opartej na technologiach tj. GIS (System Informacji Geograficznej), jako źródła wiedzy w konstruowaniu i sterowaniu modelem sieci wodociągowej, a umożliwiających m.in: wprowadzanie, gromadzenie, przetwarzanie oraz wizualizację danych geograficznych. Przedstawia się dostępne oprogramowanie do modelowania i monitorowania sieci wodociągowych oraz możliwości tworzenia własnych aplikacji w oparciu o różne platformy specjalistyczne.

Projekt akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania rondo starołęka w poznaniu

Celem artykułu jest przedstawienie procesu projektowania sterownika akomodacyjnego sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania Rondo Starołęka w Poznaniu. Prace polegały na sprawdzeniu istniejącego rozwiązania sterowania ruchem na skrzyżowaniu, a następnie stworzeniu autorskiej sygnalizacji akomodacyjnej w tym: odpowiednich faz oraz algorytmu sterowania sygnalizacją. Zaproponowane rozwiązanie porównano z istniejącym za pomocą mikrosymulacji ruchu drogowego wykorzystując system VISSIM. Po wykonaniu wirtualnego modelu skrzyżowania, przeprowadzeniu symulacji i analizie wyników, stwierdzono, że nowo zaprojektowana akomodacyjna sygnalizacja świetlna wpłynęła na polepszenie się warunków ruchu na skrzyżowaniu oraz znacząco skróciło kolejkę pojazdów na jednym z wlotów.

Comprehensive safety analysis of ship - port system with respect to ferry manoeuvring operations

Abstract: The paper presents the safety analysis of ship-port system with respect to manoeuvring operations of ro-pax ferries. The complex character of the analysis is related to the wide spectrum of external hazards concerning harbour manoeuvres in different hydrometeorological conditions and modelling of ship performance in the ship-port system. The manoeuvres critical from the interactions in ship-port system point of view are investigated: navigation along the approach channel, berthing and unberthing operations.
Subskrybuj to źródło RSS