Zaloguj się

WIEDZA

Funkcje gospodarcze żeglugi promowej na przykładzie linii promowych z portów Trójmiasta

Wstęp Żegluga promowa jest jednym z rodzajów żeglugi regularnej. Jej specyfiką jest jednoczesny przewóz pasażerów i ładunków tworzących jeden rynek. Morze Bałtyckie stanowi jeden z podstawowych akwenów funkcjonowania żeglugi promowej, która obsługuje pasażerów podróżujących w krótkich i średnich relacjach. Jest także, obok towarowej żeglugi roro, formą transportu ładunków tocznych między krajami położonymi w obrębie Regionu Morza Bałtyckiego. Działalność przewoźników promowych, wysokość przewozów kształtowana jest przez otoczeniem rynkowe. Ich wielkość determinowana jest również przez samych operatorów, którzy podejmują różnego rodzaju działania w celu zwiększenia ruchu pasażerskiego i towarowego. Żegluga promowa spełnia szereg funkcji, jak funkcje transportowe, handlowe, turystyczne, dochodotwórcze, miastotwórcze oraz regionotwórcze. Nadrzędne zadania wynikają z realizowanych przewozów, pozostałe są pochodną funkcji transportowych. Celem artykułu jest przedstawienie podmiotów obsługujących ruch promowy w Gdyni i Gdańsku oraz próba identyfikacji oddziaływania serwisów promowych na region.

Współczesne okręty logistyczne

Konieczność zwiększenia niezależności okrętów od brzegowego systemu logistycznego spowodowała wzrost roli okrętów logistycznych na współczesnym morskim teatrze działań. Realizowane przez jednostki logistyczne odtwarzanie gotowości bojowej okrętów traktowane jest jako wsparcie działań sił bojowych wyznaczonych do wykonania zadań operacyjnych. Różnorodność zadań wynikających z zabezpieczenia logistycznego działań na morzu spowodowała specjalizację oraz rozwój licznych klas tych okrętów. Wymagania stawiane współczesnym flotom wojennym obejmują przystosowanie ich do realizacji zadań w różnych rejonach świata. Jednocześnie nowe tendencje w organizowaniu zabezpieczenia logistycznego sił morskich lub grup taktycznych doprowadziły do rozwoju nowych klas szybkich, uniwersalnych okrętów logistycznych.

Jakość jako wyznacznik atrakcyjności usług turystycznych

Współczesne kierunki rozwoju światowej turystyki, rosnąca konkurencja na rynku turystycznym, transfer nowych technik i technologii do gospodarki turystycznej oraz ciągle zmieniające się preferencje i upodobania turystów powodują, że coraz większego znaczenia nabiera problematyka jakości w turystyce.

TSL notowanych na GPW w Warszawie

Globalizacja rynku usług TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) i jego duża wrażliwość na spadek koniunktury gospodarczej przyczyniły się do tego, iż w zasięgu oddziaływania kryzysu subprime znalazły się również podmioty gospodarcze prowadzące działalność polegającą na oferowaniu i realizacji na rynku usług: przemieszczania osób i dóbr materialnych, organizacji przewozu ładunków oraz kompleksowego zarządzania i realizacji wszelkich procesów przepływu, włącznie z transportem, spedycją, magazynowaniem. Niektóre podmioty gospodarcze z branży TSL poszukując alternatywnych źródeł finansowania swojego rozwoju zdecydowały się na debiut giełdowy, zachęcone perspektywą zdobycia środków finansowych bez konieczności zawierania kredytów bankowych.

Wymogi prawne związane z zawodem drogowego w świetle nowych przepisów

Nowe rozporządzenia dotyczące transportu drogowego, a zwłaszcza wykonywania zawodu przewoźnika zmieniły rzeczywistość, jeśli chodzi o rynek usług przewozowych nie tylko w Polsce. Wprowadzone zmiany mają na celu podniesienie poziomu kwalifikacji zawodowych przewoźników, umożliwienie konkurowania pomiędzy firmami opartego na uczciwych zasadach oraz poprawę świadczonych usług. Najistotniejsze kwestie dotyczą m.in. rodzaju uprawnień wymaganych od przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy, wprowadzenia osoby zarządzającej transportem, konieczności legitymowania się dobrą reputacją, posiadania siedziby i bazy eksploatacyjnej.

Efektywne zarządzanie z wykorzystaniem map procesów przez przedsiębiorstwa transportowe

Otaczająca nas współczesna rzeczywistość cechuje się niezwykłą złożonością zachodzących w niej procesów. Zaspokajanie potrzeb rynkowych konsumentów, jako jeden z licznych jej elementów, wymaga kreowania produktów doskonalszych i często bardziej skomplikowanych, aniżeli miało to miejsce chociażby kilka lat wcześniej. Rosnąca złożoność wymaga zwiększonego nacisku na kreowanie rozwiązań poprzez wysiłek wielu podmiotów w aspekcie swoich kompetencji oraz posiadanego potencjału do stworzenia prawidłowej mapy procesu.

Teoretyczne i praktyczne wykorzystanie środków transportowych w gospodarstwach rodzinnych

W ostatnich latach w polskim rolnictwie zaszły pewne zmiany, od kilku lat Polska jest w Unii Europejskiej, a co się z tym wiąże musi dostosować swoje gospodarstwa do warunków obowiązujących w Unii Europejskiej. Aby ten cel osiągnąć nieuniknione jest podniesienie odpowiednich nakładów zarówno materiałowych oraz technicznych środków produkcji. Nakłady takie są jednym z głównych składników procesu produkcyjnego.

Kształtowanie ochrony prawnej zwierząt w transporcie przedubojowym

Transport zwierząt rzeźnych jest jednym z najtrudniejszych problemów związanych z ochroną praw zwierząt wykorzystywanych przez człowieka do celów gospodarczych [7, 8, 9]. Pomimo wielokrotnych prób rozwiązania, przewóz zwierząt nadal jest przedmiotem szerokiej debaty publicznej i ostrej krytyki ze strony organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw zwierząt. Stanowi również przedmiot zainteresowania konsumentów produktów pochodzenia zwierzęcego. W Unii Europejskiej dla celów rzeźnych wykorzystuje się rocznie około 2 miliardy ptaków oraz 300 milionów ssaków dodatkowo przez jej terytorium transportowanych jest ponad 100 milionów zwierząt pochodzących z innych państw. Zgodnie ze współczesnymi wymaganiami z zakresu dobrostanu [9, 10, 18,20] i postulatami licznych organizacji społecznych ubój zwierząt rzeźnych powinien być przeprowadzony możliwie najbliżej miejsca chowu bez narażania ich na konieczność długotrwałego transportu. Jednak zasada swobodnego przepływ towarów i usług, gwarantowana w ramach unii gospodarczej, obejmuje również zwierzęta, co powoduje, że głównie ze względów ekonomicznych żywe zwierzęta rzeźne są niejednokrotnie transportowane na znaczne odległości między krajami członkowskimi jak również wwożone z krajów spoza UE i wywożone poza jej obręb [11, 17].

Analiza tendencji w handlu międzynarodowym wieprzowiną w latach 1961-2009, część 2- import

Produkcja wieprzowiny w latach 1961-2009 wzrosła o 329% z 24,80 mln ton do 106,33 mln ton, jednak wzrost produkcji nie był równomierny na poszczególnych kontynentach, gdyż np. w Azji produkcja wzrosła prawie dwudziestokrotnie, a w Europie zaledwie o 82%. Znacznie poprawiła się również efektywność produkcji na wszystkich kontynentach, jednak w Azji poprawa ta była znacznie większa.
Subskrybuj to źródło RSS