Klient jest największym dobrem przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych działań podejmowanych w organizacjach gospodarczych wymienia się pozyskiwanie nowych oraz utrzymywanie już posiadanych klientów. Strategia zarządzania ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb klienta jest również obecna w zarządzaniu logistycznym. Do najważniejszych czynników wykorzystywanych z jednej strony do obsługi klienta, z drugiej do optymalizacji i zwiększenia efektywności zarządzania zalicza się informacje. W pracy scharakteryzowano oraz przedstawiono znaczenie informacyjnych relacji pomiędzy klientami oraz ich dostawcami.
W artykule przedstawiono implementację autorskiego modelu optymalizacji kosztów w łańcuchu dostaw. Model został sformułowany w postaci zagadnienia programowania liniowego całkowitoliczbowego z funkcją celu określająca koszty dystrybutora, producenta oraz transportu. W modelu uwzględniono czas jako jeden z indeksów co zapewnia jego dynamikę. Implementacji dokonano w środowisku pakietu optymalizacji LINGO firmy LINDO Systems Inc. Po dokonaniu implementacji zostały przeprowadzone eksperymenty obliczeniowe dla przykładowych zbiorów danych.
Funkcje i zadania magazynów w przedsiębiorstwie
Wzrost konkurencji na rynkach europejskich spowodował konieczność dostosowania się do wymogów stawianych przez klientów, którzy często nie chcą długo czekać na zamówiony przez siebie wyrób. Powoduje to konieczność posiadania przez przedsiębiorstwa (produkujące) zapasów wyrobów gotowych lub zapasów półfabrykatów, które pozwolą na szybką produkcję wyrobów przeznaczonych na sprzedaż.
Podejmując problematykę usług logistycznych szczególną uwagę, w ramach niniejszego opracowania, postanowiono zwrócić na specyfikę ich realizacji w ujęciu lokalnym. Takie ujęcie staje się interesujące, gdy przedmiotem zainteresowania stają się obok, co naturalne, usług przewozu, także usługi magazynowe i problematyka magazynowania.