Skrócenie czasu obsługi ładunków w łańcuchu dostaw jest priorytetowym zadaniem niemal każdego przedsiębiorstwa z branży logistycznej. Umożliwia to szybką reakcję na zmiany zapotrzebowań klientów, a tym samym sprostanie ich oczekiwaniom. Niezwykle istotną rolę w tym zakresie pełnią obiekty logistyczne typu centra dystrybucyjne czy obiekty magazynowe będące jego ogniwami.
Dynamiczny rozwój usług logistycznych w coraz bardziej złożonym, globalnym środowisku gospodarczym powoduje, iż nie ma miejsca na błędy. Sprawność współpracy z partnerami w ramach realizowanych procesów gospodarczych związanych z przepływem ładunków i informacji, nigdy nie była tak ważna jak obecnie.
Logistykę w przedsiębiorstwie można określić jako działania ukierunkowane na powiązaniu rynku, dystrybucji, produkcji i zaopatrzenia w taki sposób, aby zapewnić klientowi wysoki poziom obsługi, przy odpowiednim poziomie kosztów.
Celem analizy rynku jest rozpoznanie możliwości i warunków rozwoju działalności gospodarczej znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstwa. Głównym obiektem analizy jest uprzednio poprawnie zdefiniowany rynek, na którym działalność ta jest lub ma być prowadzona. Im większą zmiennością cechuje się dotychczasowy rynek oraz im większe są aspiracje rozwoju, tym szersze pole rynkowe trzeba przyjąć jako płaszczyznę odniesienia dla analizy marketingowej sytuacji przedsiębiorstwa.
Efektywność w działalności logistycznej
Efektywność stanowi ważną kategorię ekonomiczną, często wykorzystywaną w analizowaniu działalności przedsiębiorstwa, w tym działalności logistycznej. Należy rozróżnić efektywność od sprawności, produktywności i skuteczności.
Problematyka ryzyka coraz częściej staje się przedmiotem rozważań prowadzonych zarówno w praktyce gospodarczej jak i na płaszczyźnie naukowej. Przyczynami tego typu sytuacji są obserwowane w XXI wieku gwałtownie rozchodzące się wzdłuż łańcuchów dostaw zakłócenia.
Proces wyboru i oceny dostawców jest jednym z najważniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa, ponieważ skupia się na obszarze zaopatrzenia w sposób szczegółowy. W przeszłości wiele firm stosowało standardowe reguły przy wyborze dostawców, a brak dokładnej oceny prowadził do popełniania wielu błędów decyzyjnych.