Obecnie transport i logistyka należą do najważniejszych elementów nie tylko gospodarczego rozwoju krajów i regionów, ale także przedsiębiorstw. Sytuacja rynkowa, jak też rozwój nowoczesnych technologii przyczyniły się do przyjęcia koncepcji, iż warunkiem odnoszenia korzyści i sukcesów na rynku jest podejmowanie przez firmy działań zmierzających do optymalizacji i racjonalizacji wszystkich procesów ich działalności.
W dzisiejszych czasach informacja na równi z kapitałem, pracą i wyposażeniem stała się podstawową wartością w przedsiębiorstwie, a zarazem warunkiem konkurencyjności firmy. Szczególne dbanie o nią, jej prawidłowy przepływ i synchronizację powinno stanowić podstawową kwestię przedsiębiorstwa.
Współcześnie miasta stały się idealnym miejscem realizacji funkcji celów szeroko rozumianej logistyki. Można stwierdzić, iż jawi się ona współcześnie jako "nowy paradygmat organizacji i zarządzania przepływami dóbr fizycznych i intelektualnych w przestrzeni kulturowej człowieka, w swej systemowej projekcji definiujący instrumentaria i procesy wiodące do doskonalenia sterowania układami bytu i gospodarowania".
Rozwiązanie problemu wynikającego z negatywnego wpływu odpadów generowanych przez człowieka zarówno w jednostkach przemysłowych jak również w gospodarstwach domowych, ogranicza się do realizacji działań zgodnie z przyjętym prawem. Rozporządzania, dyrektywy i ustawy stanowią marginalne granice działań systemów zagospodarowania odpadów.
Od wielu już lat, we współczesnej praktyce gospodarczej, na znaczeniu zyskuje koncepcja łańcucha dostaw. U jej podstaw leży przyjęcie, przez grupę podmiotów, takiego sposobu działania, w którym podstawą osiągnięcia wspólnego sukcesu rynkowego jest współpraca. Owo spojrzenie stanowi niewątpliwie alternatywę dla tradycyjnego sposobu działania i postrzegania relacji między przedsiębiorstwami, a zatem takiego - naznaczonego antagonizmami i usiłowaniami wykorzystania siły przetargowej. Zgodnie z koncepcją łańcucha dostaw dąży się do osiągania wspólnej przewagi konkurencyjnej i kreowania wartości dodanej, mając na uwadze korzyści wszystkich interesariuszy.
Artykuł prezentuje problem rozwoju napędu elektrycznego pojazdów samochodowych w aspekcie coraz bardziej surowych norm ochrony środowiska naturalnego. Przedstawiono plusy i minusy napędu elektrycznego, ekologię produkcji, eksploatacji i utylizacji oraz metody pozyskiwania energii i ich wpływ na ekologiczność pojazdów elektrycznych