Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Metodyka oceny ryzyka w badaniach statków powietrznych

W badaniach (naziemnych i w locie) statków powietrznych nowo opracowywanych, modernizowanych i wytwarzanych seryjnie mogą wystąpić czynniki negatywnie wpływające na skuteczność i efektywność ich realizacji. Złożoność procesów i szeroki zakres zagadnień badań wymaga opracowania optymalnego programu badań uwzględniającego m.in. aspekty organizacyjne, techniczne, warunki klimatyczne i geograficzne czy też związane z wyszkoleniem personelu badawczego.

Wspomaganie komputerowe konstrukcji rozkładu jazdy pociągów

W artykule przedstawiono metodykę konstruowania rozkładu jazdy pociągów wspomaganą komputerowo w postaci programu „eRJot”. Program ten umożliwia on skonstruowanie rozkładu jazdy pociągów po wprowadzeniu danych techniczno - ruchowych linii kolejowej oraz parametrów pojazdów trakcyjnych. Aplikacja została opracowana jako plik arkusza kalkulacyjnego Microsoft Office Excel 2007. Do obliczania czasów jazdy pociągu na szlaku wykorzystano metodę obliczeń uproszczonych. Program „eRJot” przeznaczony jest do kształtowania oferty przewozowej na wszystkich liniach kolejowych występujących w Polsce.

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Wojskowych Statków Powietrznych

Przedmiotem artykułu jest naświetlenie metod wspomagających eksploatacje statków powietrznych w oparciu o najnowsze koncepcje systemowe i informatyczne. System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotu Wielozadaniowego „F-16/D BLOK 52+ ” wdrożony w Siłach Powietrznych RP jest narzędziem umożliwiającym usprawnienie przypływu informacji jak i dowolne ich wykorzystanie celem optymalizacji procesu eksploatacji statków powietrznych.

Propozycja modelu do oceny jakości oświetlenia sylwetki pieszego na przejściu dla pieszych

Jednym z czynników wpływających na możliwość uniknięcia sytuacji wypadkowej jest zastosowanie dodatkowego oświetlenia zamontowanego w pobliżu przejścia dla pieszych. Niestety nie zawsze zastosowane rozwiązanie oświetleniowe przynosi oczekiwane efekty. Spowodowane jest to między innymi niewłaściwym sposobem emisji wiązki świetlnej oprawy bądź stanem technicznym zastosowanego rozwiązania. Obecnie brakuje narzędzi pozwalających w sposób jednoznaczny ocenić jakość oświetlenia. W artykule zostanie zaprezentowana propozycja modelu do oceny jakości oświetlenia sylwetki pieszego na przejściu dla pieszych. Do rozwiązania problemu zaproponowano wykorzystanie algorytmów logiki rozmytej.

O potrzebie uświadamiania społeczności akademickiej w sferze ochrony praw własności intelektualnej

W artykule przedstawiona została tematyka ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem wybranych jej przedmiotów. Zakres przedmiotów został okrojony do dotyczącego ostatnich lat działalności Politechniki Warszawskiej w sferze własności intelektualnej. Podano ujednolicone wykazy zgłoszeń i uzyskanych praw ochronnych przypadające na poszczególne jednostki organizacyjne Politechniki Warszawskiej. Omówienia wykazów dokonano na tle kraju. Ponadto podano przesłanki przemawiające za stałym uzupełnianiem wiedzy studentów i pracowników na temat przedmiotów własności intelektualnej.

Symulacja i analiza przebiegu pracy napędu tramwaju w okresach zerwania przyczepności

Przedstawiono model symulacyjny układu napędu tramwaju z silnikami prądu stałego i energoelektronicznym układem zasilania przeznaczony do analiz przebiegu pracy w okresach zerwania przyczepności podczas rozruchu i hamowania. Podano przykładowe wyniki symulacji prądu grup silników. Omówiono metody analizy falkowej jednowymiarowych sygnałów trakcyjnych. Przedstawiono przykładowe wyniki ekstrakcji cech charakterystycznych zjawiska zerwania przyczepności na podstawie analiz prądu. Przedstawiono przykładowe wyniki weryfikacji.

Rozpędzanie pojazdu dostawczego a emisja gazowych składników

W artykule zaprezentowano wyniki pomiarów toksyczności spalin samochodu dostawczego w rzeczywistych warunkach ruchu w zależności od sposobu jego rozpędzania. W oparciu o pozyskane dane pomiarowe dokonano oceny rozpędzania pojazdu uwzględniając minimalną emisję zanieczyszczeń. Badaniom w warunkach drogowych poddano samochód dostawczy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym. Testy - rozpędzanie samochodu - wykonywano na krótkim odcinku jazdy, stosując różny styl osiągania założonej maksymalnej prędkości jazdy. Do pomiarów stężenia poszczególnych gazowych substancji szkodliwych w spalinach wykorzystano mobilną aparaturę do badań toksyczności spalin Semtech-DS firmy Sensors Inc.
Subskrybuj to źródło RSS