Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Przewozy intermodalne - realne korzyści dla firm oraz użytkowników dróg

Artykuł powstał na podstawie prac badawczych realizowanych w ramach projektu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III B CADSES o akronimie CORELOG ("Skoordynowana logistyka regionalna"). Projekt CORELOG był realizowany w latach 2005 - 2007, pod przewodnictwem włoskiego regionu Emilia Romagna oraz skupiał partnerów z Polski, Węgier, Austrii, Słowenii i Grecji.

Logistyka włoska w obszarze transportu

Włochy (301,3 tys. km kw. powierzchni, ok. 57,5 mln mieszkańców) to kraj należący do Unii Europejskiej od samego początku jej istnienia. Wiąże się z tym konieczność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji na szczeblu narodowym jak i unijnym.

Kolejowe procedury graniczne czynnikiem sprawności przepływu ładunków w przewozach euroazjatyckich

Transgraniczny przepływ ładunków międzynarodowego obrotu towarowego na kolejach europejskich i azjatyckich jest realizowany na podstawie postanowień międzynarodowego, kolejowego prawa przewozowego, tj.: 
- Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami - COTIF, Załącznik B - Przepisy ujednolicone o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami - CIM, lub
-  Umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej - SMGS,

Materiał biologiczny - towar bardzo szybko rotujący

Zniesienie barier celnych 1 maja 2004 roku i większa dostępność polskiego rynku dla firm zlecających badania kliniczne wpłynęły na zwiększenie zainteresowania transportem materiału biologicznego. Już w rok po integracji naszego kraju z Unią Europejską liczba tego typu przesyłek, przetransportowanych na przykład przez polski oddział TNT Express, wzrosła o 100% i ilości te rosną z roku na rok. Ogromne zainteresowanie rynku skłoniło tę firmę do stworzenia standardowej usługi przewozów materiału biologicznego i ciągłego jej doskonalenia (Clinical Express).

Ryzyko w morskich przewozach kontenerowych - ładunki chłodzone

Niewątpliwe zalety konteneryzacji sprawiły, że przeżywa dziś ona swój prawdziwy rozkwit. Dynamika wzrostu przewozów kontenerowych jest imponująca. Tylko w 2006 roku przewieziono 139,3 mln TEU, o 174% więcej, niż w roku 1996.
Rozwój konteneryzacji przyczynił się z jednej strony do ograniczenia wielu szkód ładunkowych, z drugiej jednak stał się źródłem nieznanych dotychczas ryzyk.
Spośród ponad 21 mln TEU dostępnych na świecie, aż 19 mln wykorzystywanych jest w transporcie morskim. Potencjalnie każdy z kontenerów może zostać użyty niezgodnie ze swoim przeznaczeniem. Ostatnio coraz częściej zwraca się uwagę na kwestie bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw i możliwości użycia kontenerów w atakach terrorystycznych oraz do przemytu na przykład broni masowego rażenia. Kontenery i statki je przewożące mogą stać się nie tyle celem ataku, co środkiem do jego przeprowadzenia. Również ubezpieczyciele dopatrują się wzrostu ryzyka ubezpieczeniowego w dynamicznym rozwoju konteneryzacji i powiązanej z tym koncentracji masy ładunkowej na terminalach i statkach.

Sposoby podniesienia efektywności europejskiego transportu drogowego - cz. 2

Obecnie w Europie badanych jest kilka rozwiązań, ukierunkowanych na podniesienie zdolności przewozowych, głównie przy wykorzystaniu użytkowanych już rodzajów pojazdów. Do najważniejszych można zaliczyć:

Subskrybuj to źródło RSS