Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Kolejowo - morskie mosty transportowe

Z punktu widzenia specjalistów ds. transportu, Unia Europejska charakteryzuje się brakiem równowagi pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Udział kolei w przewozach lądowych ogółem przez szereg ostatnich lat sukcesywnie spadał. Wraz z postępującym procesem globalizacji i rozszerzania się UE, coraz bardziej wyraźną potrzebą staje się utworzenie globalnej sieci transportowej i integracji węzłów logistycznych. Tworzenie alternatywnych połączeń, szczególnie dla morsko - drogowych (jak również w stosunku do transportu morskiego - szczególnie tak zwanego przybrzeżnego), na zasadach mostów lądowych zyskuje na znaczeniu w kontekście zwiększenia integracji systemów transportowych i zapewnienia równowagi międzygałęziowej.

Międzynarodowe samochodowe listy przewozowe CMR - cz. 2

Waga towaru - Rubryka 11
W poprzednim artykule dotyczącym zasad wypełniania listów przewozowych CMR (Logistyka nr 3/2011, s. 75-76) wyjaśniono, że w braku przeciwnego dowodu, list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy międzynarodowego przewozu towarów, warunków tej umowy oraz przyjęcia towaru przez przewoźnika. Jedną z informacji wpisywanych do listu CMR jest waga brutto przyjmowanego do przewozu towaru. A więc w braku jakichkolwiek innych dokumentów wskazujących na tę wagę, wiążąca będzie treść Rubryki 11 listu CMR. Ponieważ waga towaru ma bezpośredni wpływ na zakres odpowiedzialności przewoźnika za utratę bądź zniszczenie towaru, niezwykle istotne, i to dla obu stron umowy przewozu (nadawcy i przewoźnika), jest prawidłowe wypełnienie przedmiotowej Rubryki, to jest wpisanie w niej rzeczywistej wagi towaru.

Wybrane prawne zasady transportu roślin

Celem artykułu jest przedstawienie prawnych aspektów zarządzania logistycznego w zakresie transportu roślin. Chodzi o wskazanie obowiązków posiadacza roślin oraz czynności urzędowych podejmowanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa, szczególnie kontroli fitosanitarnej. Podstawową metodą badawczą wykorzystaną w artykule jest dogmatyczna analiza tekstów normatywnych.

Podział kosztów dostawy towaru w handlu zagranicznym

W praktyce handlu zagranicznego wzajemne zobowiązania eksportera i importera ujmowane są w skrótowe formuły, z których wynika podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru między stronami zawierającymi kontrakt. Najczęściej stosowane są formuły Incoterms, opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową. 1 stycznia 2011 roku weszła w życie nowa ich wersja - Incoterms® 2010.

Międzynarodowe samochodowe listy przewozowe CMR

Międzynarodowe samochodowe listy przewozowe CMR - cz. 2.

Artykuł przedstawia zasady prawidłowego wypełniania międzynarodowych listów przewozowych CMR. W praktyce zdarza się niestety bardzo często, że dokumenty te wypełniane są wbrew obowiązującym przepisom, niemalże przypadkowo, a dotyczy to nie tylko małych firm z kilkoma ciągnikami siodłowymi i naczepami, ale i największych potentatów na rynku usług transportowych i logistycznych. Omówione zostanie wypełnianie tylko niektórych rubryk listów przewozowych, to jest tych, które są najczęściej wypełniane nieprawidłowo, a konsekwencje tego są najbardziej doniosłe.
Charakter prawny oraz zasady wypełniania międzynarodowych listów przewozowych CMR określone zostały w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) sporządzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r., zwanej dalej Konwencją.

Bezpieczeństwo transportu drogowego w aspekcie ilościowo-jakościowym paliw płynnych w cysternach

Rynek TSL w Polsce to również logistyka wtórna przewozów drogowych paliw płynnych. Transport drogowy paliw w cysternach, choć nie stanowi dominanty udziałowej w całkowitym realizowanym transporcie drogowym, to ze względów charakterystyki przewożonego produktu zasługuje na poddanie go głębszej uwadze w zakresie poziomu bezpieczeństwa w aspekcie ilości i jakości przewożonego, jak również dystrybuowanego produktu.
Transport drogowy materiałów niebezpiecznych uwarunkowany przede wszystkim umową ADR, stosownymi pozwoleniami na wykonywanie transportu oraz licencjami, pozwala na jego bezpieczne wykonywanie. Przedmiotem wiodącym w zakresie opisywanego poziomu bezpieczeństwa jest drogowy transport paliw płynnych (olej napędowy według PN EN 590 i benzyna bezołowiowa PN EN 228 jako główny asortyment) w cysternach. Celem artykułu jest próba pokazania uwarunkowań, przesłanek i trendów, które wyznacza i kształtuje rynek usług w tym sektorze.

Subskrybuj to źródło RSS