Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Opłaty w transporcie drogowym jako determinanta dostępu do infrastruktury transportowej

W artykule zostanie przeanalizowany dostęp do infrastruktury drogowej wraz z podziałem na sposoby poboru opłat. Na przykładzie wybranych krajów Europy przedstawione zostaną rodzaje opłat, które bezpośrednio wpływają na korzystanie z infrastruktury i zasilają system transportowy poszczególnych krajów. Omówione to zostanie na przykładzie zasad poborów opłat dla środków transportowych o dmc do 3,5 tony.

Koncesje, FIDIC, projekty inwestycyjne, infrastruktura transportu.

W referacie przedstawiono wybrane zagadnienia kontraktowania infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych w sektorze transportowym z uwzględnieniem Ustawy o koncesji na roboty budowlane oraz warunków kontraktowych FIDIC. Zaprezentowano podstawowe definicje, procedurę postępowania przy udzielaniu koncesji, miejsce umów koncesyjnych w systemie współpracy sektora publicznego i prywatnego. Przedstawiono również wybrane warunki kontraktowe FIDIC, jako dobre narzędzie zawierania umów o roboty budowlane.

CO, HC i PM silnika badawczego AVL 5804 wodór, współspalanie, emisja, silnik z zapłonem samoczynnym

W artykule omówiono wyniki z przeprowadzonych badań, w Instytucie Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej dotyczące Wpływu dodatku wodoru do oleju napędowego w aspekcie emisji CO, HC i cząstek stałych silnika badawczego AVL 5804. Część teoretyczna zawiera informacje o nośniku energii, jakim jest wodór. Scharakteryzowane zostały cechy wodoru, które przemawiają za zastosowaniem go w przyszłości jako podstawowego paliwa.

Inteligentne systemy transportowe (ITS) infrastruktura transportowa, zagrożenia terrorytstyczne

W referacie przedstawiono problemy dotyczące zagrożeń terrorystycznych dla infrastruktury transportowej. Zakres infrastruktury transportowej uległ rozszerzeniu, obejmuje infrastrukturę transportu kolejowego, śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego, intermodalnego oraz inteligentne systemy transportowe (ITS). Na podstawie analiz należy stwierdzić, że na świecie infrastruktura transportowa jest zagrożona potencjalnymi atakami terrorystycznymi, w szczególności infrastruktura transportu drogowego i kolejowego (około 23 %), w mniejszym stopniu infrastruktura transportu morskiego i powietrznego (około 2%).

Platformy bezzałogowe, systemy transportowe, zdalne sterowanie

Budowa bezzałogowych platform transportowych wymaga podjęcia szerokiego spektrum prac badawczych. Jednym z problemów jest opracowanie konfiguracji platformy o wysokiej mobilności, systemów załadunkowo rozładunkowych i systemu sterowania. W referacie przedstawiono - opracowane w kraju i na świecie - rozwiązania bezzałogowych lądowych platform transportowych.

Subiektywne poczucie bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym

Zarządzanie bezpieczeństwem komunikacyjnym oraz osobistym w drogowym transporcie zbiorowym nader często opierane jest na statystyce, w szczególności reagowaniu na zaistniałe zdarzenia, w momencie przekroczenia granicy akceptowalności. Przykładowo, identyfikowane jest miejsce, w którym dochodzi do większej niż w innych punktach ilości zdarzeń niebezpiecznych (np. wypadków lub rozbojów), następnie poszukuje się przyczyn i wdraża środki zapobiegawcze.

Ryzyko, zdarzenie niepożądane

Systemy transportowe są systemami socjotechnicznymi typu Człowiek - Obiekt Techniczny - Otoczenie . W systemach tych zagrożenia mogą być stwarzane przez: człowieka C, obiekt techniczny OT oraz przez oddziaływanie otoczenia O na obiekt techniczny i ludzi znajdujących się w systemie oraz w jego otoczeniu. W pracy podjęto próbę identyfikacji czynników wymuszających zmiany poziomu bezpieczeństwa realizowanych przewozów w zakładzie komunikacji tramwajowej.
Subskrybuj to źródło RSS