Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Minimalizacja kosztów związanych z opóźnieniami pociągów w obszarach sieci kolejowej

Koszty opóźnień pociągów, które są ponoszone przez klientów kolei były w niewielkim stopniu zauważane i uwzględniane przez samą kolej. Dotyczy to zarówno opóźnień pociągów pasażerskich jak i towarowych. Sytuacja ta zmieniła się, ze względu na wejście w życie przepisów rozporządzenia nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, którego kolejne przepisy zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2011 roku.

Ocena ryzyka związanego z transportem drogowym materiałów niebezpiecznych

Podstawowym środkiem przewozu są cysterny (około 79%), przesyłki w sztukach (około 20%) i luzem (około 1%). Rocznie przez terytorium UE transportuje się około 110 mld tonokilometrów materiałów niebezpiecznych. Należą do nich między innymi: paliwa, gazy oraz odpady. Około 58% z nich przewożonych jest drogami, 25% koleją, a 17% śródlądowymi drogami wodnymi.

Sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej jest podstawowym elementem współczesnych miast.

W dobie wciąż wzrastającej motoryzacji indywidualnej należy podejmować zdecydowane działania mające na celu ograniczenie wykorzystania samochodów osobowych i zachęcenie do korzystania z transportu publicznego. Korzystanie z alternatywnych form przemieszczania się umożliwia ograniczenie kongestii w miastach, co obecnie stanowi największy problem, przyczynie się również do zwiększenia bezpieczeństwa, ograniczenia hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Lecz by zachęcić mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej należy w pierwszej kolejności poprawić jakość usług tej formy transportu, umożliwić do nich dostęp oraz zwiększyć częstotliwość. Wszelkie dodatkowe działania, które służą poprawie funkcjonowania i wizerunku komunikacji miejskiej niosą za sobą dodatkowe koszty, które należy ponieść, aby te usprawnienia wprowadzić. Spośród form finansowania komunikacji miejskiej można wyróżnić, te, które służą pokrywaniu kosztów bieżącej działalności i realizacji zadań w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej jak również takie, gdzie przy wykorzystaniu funduszy własnych i obcych istnieje możliwość usprawniania i podnoszenia jakości infrastruktury i suprastruktury komunikacji miejskiej. Ograniczoność środków własnych wymusza konieczność szukania dostępu do środków zewnętrznych. Środki te mogą pochodzić ze źródeł publicznych lub komercyjnych.

Wpływ rozbudowy potencjału do obsługi transportu intermodalnego na konkurencyjność Portu Świnoujście

Jednym z warunków efektywności ekonomicznej portów jest ciągłe ich dostosowywanie do zmieniających się warunków rynkowych. W przypadku portów polskich należy brać pod uwagę uwarunkowania rynkowe o skali globalnej, europejskiej i Regionu Morza Bałtyckiego. Te dwa ostatnie obszary są szczególnie istotne dla terminali portowych kierujących swoje usługi do klientów uprawiających żeglugę promową i tak zwaną żeglugę bliskiego zasięgu.

Funkcjonowanie przewoźników lotniczych w obliczu sytuacji kryzysowych

Na rynku usług lotniczych podmioty dążą do prowadzenia działań mających na celu osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Zatem strategie funkcjonowania i rozwoju przewoźników lotniczych są uzależnione od zmieniającego się otoczenia rynkowego, a w szczególności od potrzeb potencjalnych nabywców, działań konkurentów oraz czynników niezależnych.

Zrównoważony rozwój infrastruktury transportu w Białej Księdze z 2011 r.

Jednym z podstawowych celów polityki transportowej jest zrównoważony rozwój transportu, uwzględniający ekonomiczną efektywność, ekologiczną racjonalność i społeczną zasadność (rysunek 1). Najnowsza Biała Księga “Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a competitive and resource efficient transport system”1 ujmuje wizję konkurencyjnego i zrównoważonego systemu transportowego do 2050 roku następująco: zapewnienie wzrostu sektora transportowego i zapewnienie mobilności przy jednoczesnym obniżeniu emisji zanieczyszczeń o 60% stworzenie efektywnej sieci do multimodalnego transportu pasażerów i ładunków między miastami równe szanse na całym świecie dla podróżowania na duże odległości i międzykontynentalnego transportu towarów ekologiczny transport miejski i dojazdy do pracy.

Transport, obok rolnictwa i przemysłu, stał się jednym z podstawowych działów europejskiej gospodarki.

Zapewnia połączenia między poszczególnymi elementami łańcuchów dostaw. Sam w sobie stanowi ważne źródło zatrudnienia. Ze względu na złożony charakter systemu transportowego polityka tego sektora musi opierać się na długoterminowej wizji mobilności ludzi i towarów, zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Mobilność ma zasadnicze znaczenie dla jakości życia i dla konkurencyjności Europy. Mając na uwadze, że system transportowy to kompleksowa obsługa potrzeb przewozowych gospodarki i społeczeństwa danego regionu czy kraju, należy przy jego kształtowaniu brać pod uwagę wiele czynników, w tym między innymi jego wpływ na otoczenie. Mobilność pociąga, bowiem za sobą określone koszty dla społeczeństwa wynikające z jej negatywnego oddziaływania. Kluczowym elementem unijnej polityki transportowej od kilku lat jest kształtowanie mobilności z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, to jest mobilności wolnej od szkodliwych skutków ubocznych. W obecnej sytuacji społeczno - gospodarczej zrównoważona polityka transportowa nabiera szczególnie ważnego znaczenia. Obszarem polityki, w którym należy dokonać dalszych postępów jest ochrona środowiska naturalnego, zwłaszcza w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza, częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów (na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami.

Subskrybuj to źródło RSS