Zaloguj się

WIEDZA

Dostępne fundusze unijne na inwestycje w branży transportowej

W związku z długoletnimi zaniedbaniami w rozwoju potencjału transportowego w Polsce nadrobienie nagromadzonych zaległości inwestycyjnych, jedynie z krajowych środków budżetowych, stanowi znaczny problem. Szczególnie niski udział transportu w nakładach inwestycyjnych na gospodarkę miał miejsce w latach 90. W niektórych latach udział ten kształtował się tylko na poziomie 3,5%, podczas gdy w świetle ogólnie przyjętych standardów nie powinien być mniejszy, niż 10%.

Assessment of observer positions for given behavior of drivers

In a series of recent papers [1, 2, 3] the concept of tracing stolen cars was introduced and developed. Generally, the aim is to intercept wanted cars, hence course prediction is a crucial issue. Unlike e.g. ballistic missiles, the route of a road vehicle is controlled continuously by decisions of its driver. In this paper, we develop several models of drivers’ behavior and analyze their impact on the predictability of future positions. Next, two sets of observation points are compared with respect to their hit rate on a sample of vehicle paths generated according to a given type of behavior.

Bezpieczeństwo ekologicznew zapleczu technicznym transportu samochodowego

Treść artykułu obejmuje ogólną charakterystykę problemów ekologicznych jakie występują w zapleczu technicznym transportu samochodowego. Praktyka obsług technicznych pojazdów dowodzi, że zagadnieniom z tego zakresu poświęca się zbyt mało uwagi. Dominują sprawy ekonomiczne kosztem postępującej degradacji środowiska. Przedstawiono zagrożenia otoczenia środowiskowego generowane przez zaplecze techniczne transportu, uwarunkowania legislacyjne oraz sposoby zapobiegawcze. Zasygnalizowano również możliwość wykorzystania metody taksonomicznej do analizy problemów ekologicznych w bazach transportowych.

Zarządzanie łańcuchem dostaw produktów żywnościowych a problem asymetrii informacji

Na początku lat 70-tych do teorii marketingu dokonano podziału dóbr uwzględniając kryterium możliwości oceny przez konsumenta cech jakościowych danego produktu. Do pierwszej kategorii produktów należą dobra, których cechy jakościowe konsumenci są w stanie ocenić jeszcze zanim dokonają zakupu, tzw. dobra z cechami poszukiwań (search goods).

Technologie zarządzania informacją w polskich przedsiębiorstwach rolno-spożywczych

Współczesne społeczeństwo określane jest mianem informacyjnego, czyli takiego, w którym informacja jest traktowana jako dobro, towar, zasób ekonomiczny równoważne lub ważniejsze od innych dóbr tradycyjnych. Dzięki temu możliwości dostępu do informacji oraz efektywnego jej wykorzystywania determinują również przewagi konkurencyjne w środowisku rynkowym. Oznacza to, że współczesna gospodarka oparta jest na informacji, która traktowana jest jako strategiczny zasób przedsiębiorstw.

Pojęcie partnerstwa publiczno-prywatnego

władz lokalnych zależy, w jakich obszarach aktywności podmioty prywatne będą z nimi współpracowały. Jednocześnie tworzenie struktur partnerskich dla zaspokajania potrzeb mieszkańców lokalnej wspólnoty samorządowej jest zjawiskiem nowym w polskich warunkach ekonomicznych, co oznacza, iż podejmowane dotychczas procesy decyzyjne nie są wolne od błędów.

Proces planowania asortymentu w przedsiębiorstwie handlowym

Ciągłe zmiany i nieustanne wyzwania jakie towarzyszą podczas rozwoju gospodarki wymuszają na przedsiębiorstwach nowe spojrzenie na potrzeby klientów. Każda organizacja chcąc zaistnieć na rynku i skutecznie konkurować z innymi firmami, już podczas projektowania asortymentu powinno uwzględnić potrzeby konsumentów. To właśnie potrzeby konsumentów są siłą napędową przedsiębiorstw, zwłaszcza na rynku handlu detalicznego, gdzie konkurencja jest bardzo duża.

Wybrane problemy pomiarów dynamicznych drgań wagonów kolejowych zgodnych z normą uic 518

Artykuł przybliża problem opóźnień czasowych, które występują w pomiarach dynamicznych drgań pojazdów szynowych a zgodnych z normą UIC Problem ten wynika ze zdefiniowania przez normę transmitancji operatorowej filtra środkowo-przepustowego ograniczającego badane częstotliwości drgań i nieprzewidującego szybkich pomiarów. Zaprezentowano założenia normy UIC 518 oraz przyczyny powstawania błędów pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem błędów powodowanych przez definiowany filtr.

Problematyka doboru wskaźników oceny infrastruktury transportowej w aspekcie komodalności

Streszczenie: W artykule przedstawiono wybrane sposoby definiowania wskaźników oceny infrastruktury transportowej w aspekcie realizacji usług logistycznych. Wskazano, że podstawą do formułowania różnych wskaźników efektywności funkcjonowania systemu w tym i systemu transportowego powinien być zadany zbiór celów i zadań jakie ma realizować ten system. Wybrane wskaźniki mogą być wykorzystywane w pracach analitycznych dotyczących komodalności transportu. Wskaźniki podzielono na trzy grupy: wskaźniki do oceny udziału pracy przewozowej różnych gałęzi transportu w poszczególnych rodzajach transportu, syntetyczne wskaźniki dostępności sieci transportowych oraz wskaźniki oceny infrastruktury transportu w aspekcie jego komodalności.
Subskrybuj to źródło RSS