Zaloguj się

WIEDZA

Kształtowanie warstwy wierzchniej płaszcza tłoka silnika spalinowego z wykorzystaniem ablacyjnej mikroobróbki laserowej

W pracy przedstawiono ideę oraz technologię kształtowania warstwy wierzchniej płaszcza tłoka silnika spalinowego z wykorzystaniem ablacyjnej mikroobróbki laserowej. W celu zmniejszenia pracy tarcia płaszcza tłoka z gładzią tulei cylindrowej poprzez teksturowanie laserowe wytworzono mikrozasobniki oleju w kształcie czasz półkolistych. Dokonano pomiarów geometrii zasobników oleju oraz topografii powierzchni. Stwierdzono, że przyjęte założenia rokują nadzieję na polepszenie współpracy skojarzenia płaszcz tłoka gładź tulei cylindrowej.

Zmiana geometrii kanału przepływowego sprężarki osiowej a parametry pracy okrętowego silnika turbinowego

W artykule zaprezentowana została analiza teoretyczna zjawiska nieprawidłowego funkcjonowania systemu zmiany ustawienia regulowanych łopatek sprężarki osiowej okrętowego silnika turbinowego oraz przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na obiekcie rzeczywistym. Następnie na bazie przeprowadzonych badań określone zostały równania matematyczne opisujące zależności pomiędzy wartościami rozpatrywanych parametrów pracy silnika a kątem ustawienia regulowanych łopatek. Równania te posłużyły do zasymulowania zmian wartości parametrów dla zakresu zmian kąta regulowanych łopatek nieosiągalnego podczas badań na obiekcie rzeczywistym.

One-dimensional rheological models of asphalt-aggregate mixtures

Asphalt-aggregate mixtures constitute basic component for the road pavements construction. The fundamental problem in the procedure of pavement design is to elaborate the appropriate constitutive model suited for the structuaral behavior modeling within wide range of mechanical and environmental loadings. This paper deals with the analysis of one-dimensional rheological models of asphalt aggregatemixtures. We have begun with classical viscoelastic Burgers scheme along with its alternative variants. Then the proposal of an original rheological model including plasticity was given. The differential constitutive relationships of such a model are presented in the paper. The results of computer simulations are also visualized.

Modelling of orthotropic masonry structures

A class of constitutive models of orthotropic non-homogeneous masonry materials in the framework of elasto-plasticity theory of small displacements with energetic hardening/softening is proposed. Analysed class of constitutive models reduces to the classical one for ideal elasto-plasticity with well-known Hoffman yield condition for orthotropic homogeneous materials. Proposed class of models is implemented in FEM system ABAQUS. Constitutive relationships are implemented in FORTRAN in user procedure UMAT. The numerical tests are proposed to check correctness of the implementation, and some boundary value problems are also solved.

Możliwości zastosowania kompozytów ablacyjnych na osłony rejestratorów lotniczych

Przedstawiono wymagania dotyczące zdolności rejestratorów lotniczych do przetrwania katastrofy lotniczej określone w kolejnych dokumentach normatywnych. Obecnie są nadal eksploatowane „czarne skrzynki” zamontowane na statkach powietrznych, nawet kilkadziesiąt lat temu. Są to urządzenia nadal zdatne, jednak, ich odporność (na działanie sił dynamicznych i statycznych oraz intensywną wymianę ciepła podczas pożaru) jest zwykle nieco niższa niż konstrukcji współczesnych. Przedstawiono możliwość zastosowania kompozytowych materiałów ablacyjnych na kapsuły ochronne o wyższych parametrach użytkowych (cieplnych i mechanicznych). Zaproponowano wytworzenie hybrydowego laminatu epoksydowego z wzmocnieniem włóknistym z tkanin karbonizowanych oraz syntetycznych włókien organicznych (Kevlar) z naonapełniaczem MMT.
Subskrybuj to źródło RSS